لالایی با عطر طبیعی / مسیحیان “نوزاد” را غسل ‌تعمید می دهند ایرانیان “گُل‌غلتان”



آنچه دیگران می خوانند:

به گزارش شمانیوز، نوزادان زیر یک سال را به مزارع نرگس می برند و با جمع آوری سلام و آیات، گله نرگس را برای مراسم جمع می کنند. گل ها را از ساقه جدا کرده و در چادر یا پارچه ای روشن معمولاً سفید قرار می دهند. نوزاد را که از روز قبل به دستشویی برده اند وسط پارچه می گذارند.

پس از قرار دادن نوزاد در میان گل های روی بوم، زنان خانواده به ویژه زنان بزرگتر و مادربزرگ ها، چهار طرف بوم را از اعضای خانواده می گیرند و نوزاد را با صلوات و لالایی و شعر در میان نرگس ها می غلتند و می ریزند. نرگس روی سر بچه. .

برخی از نوزادان گل نرگس را بدون پارچه بر روی سر نوزاد می ریزند و در پایان مراسم گل غلتان بسته به جثه والدین نوزاد از مهمانان چای، شیرینی و شربت پذیرایی می شود. گل غلتان در کمد نوزاد یک ماهه تا یک ساله با حضور اعضای خانواده و بانوان به صورت خصوصی برگزار می شود.

پیچیدن نوزادان در پارچه سفید و پیچیدن آنها در گلبرگ مانند غسل تعمید در ادیان دیگر است، اما رسم «گل تو» به یک اسطوره قدیمی ایرانی به نام «گل خندان» برمی گردد که در آن مردم پاک و مقدس تولد نوزاد را وعده داده بودند. . . تفاوت گل غلتکی مردم خفر در استان فارس با گل غلتان مشابه در ایران استفاده از «گل نرگس» به جای گل محمدی است.

بیشتر بخوانید  تعطیلی مدارس تهران ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

بیشتر مزارع گل نرگس در شهرستان خفر در روستای کارده با وسعت بیش از 100 هکتار واقع شده است. این میزان به دلیل مزارع مختلط و پراکنده به 250 هکتار می رسد. خفر یکی از شهرستان های استان فارس در 109 کیلومتری شیراز واقع شده است. خفر یکی از مراکز تولید گل نرگس در ایران با حدود 350 هکتار مزارع نرگس، بزرگترین مزرعه نرگس در ایران و با تولید بیش از 150 میلیون سرشاخه گلدار است.

آینه نوزاد «گلقلتان» یا به گویش محلی «گل گلتک» که از سنت های فراموش شده شهرستان خفر است، توسط میراث فرهنگی استان فارس به ثبت ملی رسید و در آذرماه 1400 به شماره 2401 به ثبت رسید. در فهرست آثار ملی ایران.که.


دیدگاهتان را بنویسید