قیمت واقعی بنزین و نان و دلار و مرغ چقدر است؟



قیمت واقعی کالاهای مختلف موضوعی است که در هفته های اخیر مورد بحث مسئولان و کارشناسان اقتصادی قرار گرفته است. در یک مورد پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفته است که قیمت واقعی بنزین 20 هزار تومان است در حالی که بنزین در حال حاضر با قیمت 3 هزار تومان عرضه می شود.

در خصوص قیمت واقعی مرغ نیز گفته می شود با حذف ارز ۴۲۰۰ تنی نهاده های دامی، قیمت مرغ از ۳۱ هزار تن به بیش از ۶۰ هزار تن و شانه تخم مرغ از ۴۳ هزار تن به ۹۰ هزار تن می رسد.

علاوه بر این، چندین بحث در مورد قیمت واقعی دوره وجود داشت.

اما سوالی که ذهن ها را به خود مشغول کرده این است که قیمت مناسب چقدر است و چگونه تعیین می شود؟

بازار است که قیمت واقعی ارز و مرغ و سایر اقلام را تعیین می کند

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان و استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال وی گفت: در اقتصاد قیمت در بازار تعیین می شود و اقتصاد بازار تعیین کننده قیمت است. اما مشکل اصلی این است که در اقتصاد ایران قوانین بازاری در هیچ حوزه ای وجود ندارد. بازار قوانین خاصی دارد و وقتی بازار واقعاً شکل گرفت، قیمت ها باید از تعادل عرضه و تقاضا استخراج شود. اما در ایران در هیچ حوزه ای بازاری ایجاد نشده است و از آنجایی که قوانین بازار حاکم نیست، شاهد رانت و انحراف قیمت و دستکاری قیمت هستیم. برای ایجاد یک سیستم بازار باید تامین کنندگان و مصرف کنندگان رقابتی و شفاف حضور داشته باشند و مکانیسم عرضه و تقاضا باید تعادل بین قیمت و تولید را تعیین کند.

بیشتر بخوانید  اتفاقات عجیب بازار ارز | کنسرت تتلو به صرافی ها رسید !!

وی ادامه داد: اما در اقتصاد ایران به دلیل انحصار دولت یا انحصار بخش خصوصی و عدم شفافیت و دخالت، شاهد شکل گیری بازار نیستیم. به عنوان مثال بازار ارز، بازار خودرو، بازار میوه، بازار سرمایه و … نداریم و انحصارها و تداخل باعث نامتقارن شدن اطلاعات شده و عدم شفافیت و عدم رقابت باعث عدم تعادل در بازار شده است. بنابراین نبود بازاری با حمایت های غلط دولتی و رانت ها و انحصارهای موجود همواره باعث شده است که شاهد سیگنال قیمتی اشتباه به اقتصاد و جامعه باشیم. علاوه بر این، سیستم ناکارآمد یارانه نوسانات قیمت را تشدید کرده است. بنابراین بدون بازار و بدون رعایت قوانین بازار، نظام قیمتی در اقتصاد ایران مختل شده و قیمت ارز، مرغ و سایر محصولات مصنوعی دستکاری و منحرف شده است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سازمان های حمایتی و نظارتی نتوانستند شرایط بازار را بر هم بزنند، گفت: سازمان های حمایتی و نظارتی آنها انحراف، انباشت و رانت را افزایش دادند. با این حال، تا زمانی که اقتصاد ایران از قوانین بازار پیروی نکند، چالش های قیمت حل نشده باقی می مانند.

وی افزود: در حالی که نگرش اقتصاد دستور زبان حاکم است، نمی توان در مورد قیمت واقعی صحبت کرد و تعیین قیمت بدون بازار امکان پذیر نیست و هر اقتصاددانی که نظر می دهد، نظر شخصی دارد و آن را دارد. درست نیست.”

وی گفت: بازار است که قیمت واقعی ارز و مرغ و سایر اقلام را تعیین می کند و اجازه داد بازارها شکل بگیرد. زیرا سازوکار بازار باعث تعادل قیمت خواهد شد و دولت می تواند با یارانه پولی از دهک های پایین حمایت کند.

بیشتر بخوانید  معاون اول رئیس‌جمهور: شهادت اسماعیل هنیه یکی دیگر از جلوه‎های تروریسم دولتی است

دیدگاهتان را بنویسید