قیمت لیر ترکیه امروز ۶ بهمن ۱۴۰۰



آنچه دیگران می خوانند:

بر اساس گزارش ها شمانیوز: امروز چهارشنبه 5 بهمن 1392 قیمت لیر ترکیه در معاملات ظهر با 0.80 درصد به 2080 تومان رسید.

در همین روز ماه گذشته، 6 دی، هر لیر ترکیه با 19.69 درصد کاهش نسبت به 510 تومان، 2590 تومان معامله شد.

کارا، رئیس بانک مرکزی گفت: در نتیجه اجرای برنامه صندوق بین‌المللی پول که عمدتاً توسط تکنوکرات‌های ترکیه اجرا می‌شد، سیستم بانکی بازسازی شده و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی با اعتماد به موسسات ترکیه افزایش یافته است. .

او گفت: «این بهترین برنامه صندوق بین المللی پول در جهان بود. اقتصاد ترکیه به شدت از 80 درصد به 8 درصد در سال سقوط کرده است.

با این حال، برخی کارشناسان می گویند اردوغان و حزبش که گهگاه بر سر مفاد این برنامه با صندوق بین المللی پول درگیر شده اند، با توجه به وضعیت وخیم اقتصادی آن زمان و تمایل شدید دولت برای پیوستن به این برنامه، چاره ای جز اجرای آن نداشتند. اتحادیه اروپا نداشت.

پس از رشد اقتصادی و ایجاد شبکه گسترده حمایت از حزب عدالت و توسعه، دولت دیگر نیازی به پیروی از سیاست صندوق بین المللی پول و اجرای اصلاحات احساس نمی کرد.

نیاز به رشد بیشتری دارد

این اقتصاددان ترک گفت: در اواخر سال 2010، اردوغان توصیه مشاوران خود را نادیده گرفت که هشدار داده بودند ترکیه باید برای ثبات رشد تلاش کند زیرا اقتصاد خیلی سریع در حال رشد است. با این حال، اردوغان به سخنان وزیرانی گوش داد که می خواستند رشد را به حداکثر برسانند.

بیشتر بخوانید  صنعت خودرو ، ویترین توسعه صنعتی و عامل رشد زنجیره تامین و تولید کشور است

به گفته کارشناسان اقتصادی، از آن زمان وضعیت به تدریج بدتر شده است. چندین رویداد کلیدی در سال 2013، به ویژه تظاهرات پارک گزی، که در اعتراض به تخریب پارک در استانبول آغاز شد و به اعتراضات سراسر کشور علیه دولت اردوغان منجر شد، سرمایه‌گذاران خارجی در ترکیه را در وحشت انداخته است.

کارا معتقد است که نقطه عطف واقعی پس از کودتای نافرجام علیه دولت اردوغان در تابستان 2016 رخ داد که با کمپین گسترده دستگیری ها و پاکسازی نهادهای دولتی ادامه یافت.

وی می افزاید: قدرت بیش از هر زمان دیگری متمرکز شده است و افرادی که در مناصب عالی منصوب شده اند از یک گروه بسیار اندک انتخاب شده اند. «نگرانی از فشارهای سیاسی در بانک مرکزی افزایش یافته است و انتظار می‌رفت بانک‌ها و سایر نهادها دستورالعمل‌های دولت را با دقت و رودررو اجرا کنند.


دیدگاهتان را بنویسید