مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

قیمت عوارض بزرگراه های کشور در سال 98 اعلام شد

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


قیمت عوارض در بزرگراه های کشور

تشویق کننده: در پی اعلام افزایش 21 درصدی عوارض بزرگراهی، نرخ مصوبی اعلام شد که بر اساس آن حداقل عوارض خودروهای سواری در بزرگراه باغچه مشهد، قطعه فریمان 1500 تومان و حداکثر عوارض خودروهای سواری در بزرگراه تعیین شده است. . بزرگراه کوم – گرمسار 151 هزار تومان در نظر گرفته شد.

به گزارش ایسنا، چند روز پیش خبری مبنی بر افزایش 21 درصدی عوارض بزرگراهی با دستور وزیر راه و شهرسازی منتشر شد و با پنج ماه تاخیر از ابتدای شهریورماه امسال اعمال می شود.

50 درصد تخفیف برای خودروهای عمومی

بر اساس این دستورالعمل خودروهای عمومی که بیش از 40 بار در ماه از عوارض عبور کنند 50 درصد تخفیف خواهند داشت. 20 درصد تخفیف برای پلاک عمومی و 30 درصد برای بیش از 40 بار در ماه، یعنی با افزایش 21 درصدی عوارض، 50 درصد تخفیف برای وسایل نقلیه عمومی و ترافیکی و خدمات دهنده به شهروندان. مشمول تخفیف 50 درصدی می شود که در این صورت عوارض بزرگراه 29 درصد کاهش می یابد.

البته وزارت راه و شهرسازی میزان هزینه های نگهداری بزرگراه ها در سال 1398 را با این فرض اعلام کرد که حداقل هزینه های نگهداری لازم در سال (2 درصد هزینه های ساخت) معادل 400 میلیارد تومان باشد. در حالی که مجموع درآمد بزرگراه ها از محل عوارض فعلی که صرف نگهداری آنها می شود معادل 120 میلیارد تومان است که کمتر از یک سوم این مبلغ است. این بدان معناست که برای تامین حداقل بودجه برای هزینه‌های نگهداری راه‌ها، عوارض فعلی تردد خودروها باید 300 درصد افزایش یابد، در حالی که میانگین رشد عوارض در سال جاری حدود 21 درصد تعیین شده است.

بیشتر بخوانید  مبلمان جالب به شکل حیوان .. !!

همچنین بر اساس محاسبات انجام شده، بر اساس داده های آماری بارنامه صادره، نسبت کل عوارض دریافتی از خودروهای سنگین اعم از تریلر، کامیون های دو محور و سه محور با توجه به مبلغ دریافتی برای بار تعیین می شود. در چندین نمونه برای کل مسیر شش درصد. در نتیجه میزان عوارض افزایش یافته تا سال 1398 حداکثر دو هزار تا یک درصد از مبلغ بلیت دریافتی بوده و مطلقاً سهم قابل اندازه گیری در سبد قیمت حمل و نقل وجود ندارد.

این در حالی است که استفاده از بزرگراه ها که بخش عمده آن هزینه های تعمیر و نگهداری به دلیل استهلاک خودروهای سنگین است، حداقل 467 کیلومتر از مسیر را نسبت به جاده های موجود کاهش می دهد و با قیمت سوخت یارانه ای، سالانه 166 میلیارد تن در مصرف سوخت صرفه جویی می کند.

جدول قیمت عوارض بزرگراه های کشور در سال 98

قیمت عوارض بزرگراه های کشور + جدول قیمت منتشر شد


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *