قیمت دلار بر سر دوراهی



آنچه دیگران می خوانند:

قیمت دلار گران شد قیمت دلار متفاوت است. قیمت دلار خیلی بالا و پایین می رود. قیمت دلار ارزان خواهد بود. قیمت دلار توسط بانک مرکزی تعیین می شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد قیمت به دلار مقاله زیر را مطالعه کنید.

قیمت دلار در اولین روز تیرماه افزایش یافت. این اسکناس متاثر از تحولات داخلی روسیه وارد کانال 50 هزار تومانی شد و با آرام شدن اوضاع این کشور به محدوده 49 هزار تومان بازگشت و تا روز چهارشنبه آخرین روز کاری در این محدوده باقی ماند. هفته گذشته

رکود بازارهای مالی در هفته اول تیرماه ادامه یافت. این هفته برخلاف روزهای پایانی خرداد، به جز ناآرامی های داخلی روسیه، خبری از موضوعات مهم سیاسی و اقتصادی نبود. در هفته گذشته بازدهی قیمت دلار در بازارهای مالی کمتر بود.

خبر نیمه تمام خرداد چه نتیجه ای داشت؟

تجار و فعالان اقتصادی منتظر نتیجه اخبار و مذاکراتی هستند که نیمه دوم خرداد ماه را در سیل اخبار غرق کرد. جلسات محرمانه برجام، مبادله زندانیان سیاسی و پول های بلوکه شده ایران در سایر کشورها موضوعاتی هستند که بلاتکلیف مانده اند و بازارهای مالی را دچار سردرگمی کرده اند. این خبر چه مثبت باشد چه منفی، می تواند روند بازار را تغییر دهد.

کارشناسان اقتصادی بازارهای مالی را با دلار اندازه گیری می کنند و معتقدند که ارز آمریکا از سایر بازارها عقب است و این نشانه خوبی نیست.

بیشتر بخوانید  11 خاصیت معجزه آسای لبو

آنها می گویند قیمت اجناس، لوازم خانگی، الکترونیک، خودرو و سایر محصولات وارداتی به دلار بالاتر است و نرخ واقعی دلار نیز وجود دارد. به گفته برخی تحلیلگران بازار، تنش های منفی و مثبت حرکت و روند در بازار ارز محسوب نمی شود. نرخ تورم، نرخ رشد نقدینگی، حجم نقدینگی و رشد تولید ناخالص داخلی معیارهای تعیین قیمت در بازارهای مالی هستند. آنها معتقدند که هیجان خبری در کوتاه مدت اثری جزئی و موقتی بر بازارها دارد.

کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کنند رکود و فشردگی فعلی ارز تا اواسط تابستان ادامه داشته باشد. آنها بر این باورند که برخی مذاکرات به ویژه در خصوص برجام و تحریم ها تا مدت مذکور حل خواهد شد.

آیا بازارساز پر است؟

وزیر اقتصاد در روزهای پایانی هفته گذشته با بیان اینکه مذاکرات برای آزادسازی پول های بلوکه شده به خوبی پیش رفت، گفت: امیدواریم طی روزهای آینده رئیس کل بانک مرکزی نتیجه مذاکرات را اعلام کند. از سوی دیگر، ظهر دیروز رئیس کل بانک مرکزی در دیدار با معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و جمعی از سازمان ها و شرکت های پیشرو در حوزه فعالیت های دانش بنیان، اظهار داشت: گشایش هایی که در حوزه ارزی می آید، خط اعتباری ویژه شرکت های دانش بنیان در سال های آینده نیز قابلیت افزایش را خواهد داشت.

به همین دلیل فرزین قول داد امسال 500 میلیون دلار خط اعتباری برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شود. به نظر می رسد که او پر از اغماض یک سیاستمدار چپ است. معامله گران بر اساس این خبر معاملات خود را متوقف کردند. در بین فعالان بازار ارز تمایلی به خرید و فروش وجود ندارد. از یک سو سخنان و وعده های سیاستمداران در بازار آزاد چندان قابل اعتماد نیست و از سوی دیگر سوداگران نگران این هستند که آیا تحت تاثیر تصمیمات بخش دولتی قرار خواهند گرفت یا خیر.

بیشتر بخوانید  اعتراض شیوخ عرب هوبستان به مشکلات این استان - آژانس مهر | اخبار ایران و جهان

تحلیلگران اقتصادی می گویند اگر قیمت دلار در هر سفارش پایین بماند، زمانی فرا می رسد که این فنر فشرده آزاد می شود و کشور را با چالش جدی مواجه می کند.


دیدگاهتان را بنویسید