قیمت دلار امروز 1 اسفند 1400| قیمت باورنکردنی دلار در بازار



آنچه دیگران می خوانند:

قیمت دلار امروز گران شده است.قیمت دلار امروز ناپایدار بود.قیمت دلار این برای مردم بسیار مهم است.قیمت دلار که تحت تاثیر مذاکرات برجام است قیمت دلار پرداخت خواهیم کرد.

قیمت دلار امروز 10 اسفند 1400 است

دلار روز قبل مانند 3 روز قبل در بورس سراسری با افت قیمت مواجه شد به طوری که دلار در بورس کشور به 25233 (بیست و پنج هزار و دویست و سی و سه) تومان رسید. در سه روز. قبل از امروز – یکشنبه 10 اسفند 1400 مصادف با 30 بهمن 1391 – با کاهش 0.63 درصدی به 25074 (بیست و پنج هزار و هفتاد و چهار) تومان رسید.

روز قبل دلار در بازار متشکل مانند 3 روز قبل افت قیمت داشت به طوری که دلار در بازار متشکل که 3 روز پیش به 25107 (بیست و پنج هزار و یکصد و هفت) تومان رسید، امروز – یکشنبه 1 اسفند 1392. مصادف با 30 بهمن 1391 – با کاهش 2.11 درصدی به 24586 (بیست و چهار هزار و پانصد و هشتاد و شش) تومان.

روز قبل قیمت دلار در سامانه سنا مانند 3 روز پیش کاهش یافت به طوری که دلار در سامانه سنا 3 روز پیش امروز یکشنبه اسفند به 25232 (بیست و پنج هزار و دویست و سی و دو) تومان رسید. 11400 مصادف با 20 بهمن 1391 – با کاهش 2.07 درصدی به 24720 (بیست و چهار هزار و هفتصد و بیست) تومان.

روز قبل، دلار کانادا مانند 3 روز قبل با کاهش مواجه شد، به طوری که دلار کانادا که 3 روز پیش به 20907 (بیست هزار و نهصد و هفت) تومان رسید، امروز یکشنبه 31 اسفند 1392. مصادف با 30 بهمن 1391 – با 2.07 درصد کاهش به 20483 (بیست هزار و چهارصد و هشتاد و سه) تومان رسید.

چه چیزی بر قیمت دلار تاثیر می گذارد؟

نوسانات نرخ ارز یکی از مشکلاتی است که در این سال ها بارها با آن مواجه بوده ایم. در سال های اخیر خروج آمریکا از برجام منجر به کاهش درآمدهای ارزی ایران و به تبع آن افزایش نرخ ارز به ویژه دلار شده است.

بیشتر بخوانید  واکسیناسیون سالمندان مرگ و میر را تا 95 درصد کاهش می دهد

با پایان دوره ترامپ در سال گذشته، امیدهایی به نتیجه مذاکرات ایجاد شد و نرخ ارز برای چند ماه کاهش یافت. اما گزارش های اخیر مبنی بر اینکه شرط جدید ایران تضمین عدم خروج ایالات متحده از توافق هسته ای و اصرار بر تحقق این شرط است، پیشرفت در مذاکرات را با مشکل مواجه کرده است. زیرا این شرط مغایر با قانون اساسی آمریکا بوده و عاملی برای حل نشدن مذاکرات و افزایش مجدد قیمت دلار شده است. حتی پیش بینی می شود با ادامه این شرایط قیمت دلار تا پایان شهریور به 30 هزار تومان برسد که آثار تورمی شدید، کاهش بیشتر قدرت خرید مردم و توقف چرخه اقتصاد را به دنبال خواهد داشت.

با در نظر گرفتن این موضوع، تاکید زیادی بر تسریع روند مذاکره می شود. با توجه به آثار منفی تاخیر در مذاکرات بر ایران، بیش از هر کشور دیگری محصول این موضوع نه تنها بر نرخ ارز، بلکه بازارهای دیگر مانند طلا، بورس و مسکن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. با افزایش نرخ ارز، ممکن است قیمت ها در بازارهایی مانند بورس و مسکن افزایش یابد، اما نتیجه این است که فقرا هر روز فقیرتر می شوند و ثروتمندان ثروتمندتر می شوند. البته اقشار ثروتمند جامعه نیز متضرر می شوند، زیرا تورم ناشی از افزایش نرخ ارز بسیار بیشتر از سود فعلی ناشی از افزایش قیمت دارایی آنها است، اما اقشار ضعیف جامعه در زیر پا قرار دارند. فشار بیشتر

تاثیر تحولات افغانستان بر نرخ دلار

علیرغم تاثیر مستقیم مذاکرات وین بر شرایط بازار دلار، عواملی مانند حوادث افغانستان یکی دیگر از عوامل افزایش نرخ ارز است. چرا که بخشی از درآمدهای ارزی ایران از طریق صادرات به این کشور تامین می شد و با آغاز تحولات در افغانستان تا مشخص شدن شرایط آن، صادرات ایران قطع شد که به شعله ور شدن بازار ارز منجر شد. هرچند پیش‌بینی می‌شود که حجم تجارت فرامرزی یا حداقل ترانزیت کالا از مرز ایران و افغانستان نسبت به قبل از ورود طالبان به تدریج افزایش یابد. زیرا طالبان مرزهای خود را به روی کالاهای هندی بسته اند. به همین دلیل تعداد زیادی از تجار و بازرگانان کشورهای عربی و جنوب خلیج فارس مجبور شدند کالاهای خود را از طریق ایران و از طریق چابهار وارد کنند. بنابراین توسعه ترانزیت کالا از مرزهای ایران به افغانستان باعث افزایش حجم مبادلات تجاری خواهد شد.

بیشتر بخوانید  قیمت جدید و نهایی محصولات مدیران خودرو اعلام شد + جدول

اگرچه بیشتر معاملات در مرز افغانستان به صورت نقدی انجام می شود، اما مشخص است که دلارهای بیشتری از طریق هرات وارد ایران می شود، اما در شرایط کنونی تا زمان تجدید ارتباط دو کشور همسایه، درآمد ایران از صادرات به افغانستان حتی متوقف خواهد شد.

در انتظار تصمیمات دولت سیزدهم

از سوی دیگر کسری بودجه سال 1400 دلیل دیگری است که کنترل نرخ دلار را غیرممکن کرده است.

مورد دیگر خروج سرمایه از کشور است که گفته می شود آنقدر زیاد است که گفته می شود کمتر از 15 میلیارد دلار نیست.

یکی دیگر از عواملی که شاید مهم ترین عامل آشفتگی این بازار باشد، بلاتکلیفی سیاست های دولت سیزدهم است به طوری که فروشندگان ارز برای تعیین تکلیف از عرضه دلار به بازار منصرف شدند. چرا که تقریبا همه فعالان منتظر تصمیمات تیم اقتصادی و ارگان های دولت سیزدهم هستند. بنابراین کمبود این محصول و همچنین هر محصول دیگری باعث گرانی آن شد.

لزوم باز شدن نرخ ارز

کمیل تجبی، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنی، با بیان اینکه دو عامل اصلی بر نرخ ارز تاثیر می گذارد، گفت: یکسری عوامل خارجی مانند حوادث افغانستان، تحریم ها و حتی تاج و تخت علی رغم بالا بودن نرخ ارز وجود دارد. تورم 40 درصدی در کشور که رقم بسیار بالایی است، با کاهش مستمر ارزش ریال مواجه هستیم و به این ترتیب دلار در برابر سایر ارزها قدرت خرید خود را از دست می دهد و از سوی دیگر نقدینگی بالایی وجود دارد. که تورم زا است زیرا مردم برای حفظ ارزش ریال خود به بازار ارز یا سایر بازارها مراجعه می کنند.

وی ادامه می دهد: کسری بودجه بسیار نگران کننده ای که وجود دارد نیز عامل تورم است و مستقیم و غیرمستقیم بر دلار تاثیر می گذارد. بر این اساس، تا زمانی که چنین تورمی وجود دارد، انتظار می‌رود ارزهای خارجی با افزایش قیمت‌ها همراه شوند. در همین حال، تاج و تخت با ایجاد هزینه های بالا و بدتر شدن کسری بودجه به این وضعیت دامن زده است.

بیشتر بخوانید  نفت 120 دلاری در راه است؟

وی گفت: اما با وجود همه عوامل فوق، بخش قابل توجهی از این وضعیت به مذاکرات وین برمی گردد که یک عامل خارجی است.

طیبی گفت: با رئیس جمهور بایدن، لغو تحریم ها تشدید شد و این منجر به کاهش نرخ دلار شد. اما پس از آن با بلاتکلیفی مذاکرات یا به عبارتی با احتمال کمتر و کمتر لغو تحریم ها، شرایط تغییر کرد.

وی خاطرنشان می کند: برجام اکنون به نقطه حساسی رسیده است، بنابراین سایه سنگین تحریم ها بر هر عامل دیگری تأثیر می گذارد. در واقع تحریم ها یکی از مهم ترین دلایل افزایش تورم است که با رفع آن شاهد رونق تجارت و ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری خواهیم بود. مهمتر از همه، لغو تحریم ها باز شدن نرخ ارز را ایجاد می کند که تقاضا را برآورده می کند. چرا که عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ ارز است و بدون شک ایجاد تعادل در این روند باعث بهبود وضعیت می شود.

وی در پاسخ به این سوال که اظهارات برخی مسئولان کشوری مبنی بر کاهش نرخ ارز تا چه اندازه قابل اجراست؟ او می گوید: «شاخص های اقتصادی معمولاً با سؤالات گرامری خوب پیش نمی روند. لزوم کاهش نرخ ارز نیز امری دستوری است. در واقع شرایط به گونه ای نیست که الان بتوان نرخ ارز را کاهش داد. برای چنین اتفاقاتی باید شرایطی فراهم شود تا دلار در قیمت تعادلی تثبیت شود و نه با فشار دادن نرخ ارز. در نتیجه تورم نیز کاهش خواهد یافت.


دیدگاهتان را بنویسید