قوانین خرید و فروش و شکار حیوانات غیرقانونی را بررسی کنید


گروه رسانه ای دیگر آژانس فارس: اگرچه خرید و فروش حیوانات در گذشته معمولاً به حیوانات خانگی محدود می شد ، اما حیوانات وحشی نیز بخشی از این بازار بودند. در مورد پرندگان ، ماهی ها ، خزندگان و گاهی پستانداران چطور؟ در قالب زنده و آنچه پوست و اعضای بدن در بازار معامله می شود و هیچ قانون خاصی برای محدود کردن این بازار وجود ندارد. حیوانات زنده یا اعضای بدن آنها برای اهداف مختلف از جمله سرگرمی ، درمان های طب سنتی ، وسایل تزئینی و در بسیاری از موارد خرافات بازار خاص خود را داشتند. با افزایش جمعیت و رواج دانش بشری در مورد وضعیت موجودات زنده و خطر انقراض ، که بسیاری از گونه ها را به خطر انداخت ، قوانین محدود کننده تنظیم بازار خرید و فروش حیوانات به تدریج جای خود را در قانون فعلی کشورها. قوانین مربوط به این منطقه از ابتدای مرکز کنترل شکار و ماهیگیری در دهه 1330 در ایران تصویب شد که برخی از آنها امروز نیز معتبر هستند.

قبل از ظهور تجارت اینترنتی ، بازارهای محلی خرید و فروش حیوانات از نظر جسمی متفاوت بودند. مکان های مختلف تجمع خریداران و فروشندگان حیوانات در شهرها گاهی توسط نهادهای نظارتی کنترل می شود و البته بازار سیاه حیوانات وحشی و حیوانات ممنوع همچنان بازار حیوانات را تحت پوشش خود دارد. به عنوان مثال کافی بود که برای خرید جغد یا باز یا قرقی به بازار خیابان مولوی تهران بروید و سرانجام می توانید حیوان مورد نظر خود را در یکی از انبارهای همان منطقه پیدا کنید.

بلوغ تجارت آنلاین منجر به خرید و فروش حیوانات از بازارهای محلی به بازارهای آنلاین شده است. بازارهای آنلاین بر خلاف بازارهای محلی نمی توانند مقررات را دور بزنند. در بازارهای آنلاین همه چیز شفاف است و همه تخلفات قانونی به سرعت مشخص می شوند. به طور طبیعی ، آژانس حفاظت از محیط زیست نقش مجری قوانین منع خرید و فروش حیوانات وحشی را بازی می کند ، اما نظارت بر بازار آنلاین پیچیدگی های خاص خود را دارد که بدون همکاری عمومی امکان پذیر نخواهد بود.

در طول این سالها ، فروش حیوانات غیرقانونی در سایت و برنامه دیوار تحت نظارت متخصصان این سایت است. فروش حیوانات غیرقانونی طبق قوانین فعلی کشور ممنوع است و تبلیغات ثبت شده در این سیستم عامل رد می شود. اما چه چیزی مرزهای این نظارت را تعیین می کند؟ معیارهای شناسایی و حذف تبلیغات غیر مجاز فروش حیوانات چیست؟

قانون چه میگوید؟

طبیعتاً قانون مرزهای فروش مجاز و غیرمجاز را روشن کرده است. مهمترین قوانین در این زمینه قوانین “شکار و صید” (مصوب 1346) ، “حفاظت و بهبود محیط زیست” (مصوب 1975) و همچنین ماده 680 قانون مجازات اسلامی است. بیشتر مواد قانونی در این منطقه مربوط به شکار و محدودیت های قانونی آن است. به عنوان مثال ، در قسمت 13 قانون شکار و صید آمده است: “شکار نادر و در معرض خطر حیوانات وحشی مانند حیوانات وحشی ، گورخر ، گوزن زرد ایرانی ، یوزپلنگ ، تمساح ، بیستون و مرغ ، شکار در پارک های ملی”: نود و یک روز تا سه سال یا جریمه نقدی. “در همان ماده قانون آمده است:” هرکسی که به امرار معاش بپردازد ، شکار ، خرید ، فروش ، حمله ، بزرگ کردن ، صادرات و صادرات پرندگان شکاری مانند شاهین ، مرغ دریایی ، شاهین و کرکس کند ، مگر اینکه به حداکثر مجازات محکوم شود. محرومیت از آزادی پیش بینی شده در این مقاله ، “او محکوم خواهد شد”.

بیشتر بخوانید  شناسایی مؤدیان مالیاتی جدید، دستاورد بزرگی برای تحقق عدالت مالیاتی است

ماده 7 این قانون صریحاً خرید و فروش حیوانات غیرقانونی را پیش بینی كرده است: «خرید و فروش ، تولید مثل ، تولید مثل ، صادرات و واردات حیوانات وحشی و اجزای آنها كه بومی ایران نیستند و از خارج یا قبلاً در كشور وارد نشده اند و تولید مثل با اجازه یا اجازه سازمان مجاز است. واردات و صادرات حیوانات وحشی و اجزای آنها که در کنوانسیون کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های در معرض خطر موجود است [سایتیس] “سازمان ثبت شده طبق مفاد کنوانسیون مذکور ، سازمان می تواند گونه های وارد شده به کشور را بر خلاف مفاد کنوانسیون توقیف کرده و در صورت لزوم ، آنها را با هزینه وارد کننده به کشور مبدا بازگرداند.”

مقررات مختلف ماده 10 قانون شکار و شکار نیز به طور مفصل در مورد حمل و نقل ، خرید و فروش حیوانات غیرقانونی است: «حمل ، تهیه ، فروش و صادرات حیوانات وحشی زنده یا کشته شده و اجزای آنها بدون اخذ مجوز یا اجازه از سازمان “بند T: شکار و شکار غیرمجاز کلیه حیوانات زنده ای که ممکن است شکار یا حمل یا عرضه یا فروش شوند” ، “بند C: حمل و نقل یا تأمین یا فروش و صادرات حیوانات ذبح شده و اجزای حیوانات مذکور و همچنین بازداشت آنها در مکان های “عمومی ، به جز موارد مجاز شورای عالی شکار و نظارت بر شکار”.

بنابراین شکار بدون پروانه نیز ممنوع است

قانونگذار علاوه بر موضوع خرید و فروش حیوانات غیرمجاز ، به موضوع شکار نیز پرداخته است. قانونگذار همچنین در قانون شکار و صید تصریح کرده است: “کسی که بدون اجازه قانونی به شکار یا شکار حیوانات وحشی و حیوانات وحشی بپردازد از سه ماه تا سه سال یا یک و نیم ریال جزای نقدی محروم خواهد شد.” به 18 میلیون ریال “

در قانون شکار و شکار نیز که در سال 1346 به تصویب رسیده است ، این موارد ذکر شده و متخلفین به جزای نقدی یا حبس از یک ماه تا یک ماه محکوم شده اند: شکار و شکار حیوانات وحشی بدون مجوز ، شکار و صید ماهی بیش از مقدار مشخص شده در پروانه یا نقض مقررات خارج از مناطق مشخص شده در مجوز ، حمله ، تحویل ، فروش و صادرات حیوانات وحشی زنده یا کشته شده و اجزای آنها بدون اخذ مجوز یا اجازه از سازمان.

بیشتر بخوانید  گذشته، حال و آینده واکسن ایرانی کرونا

در ماده 11 قانون شکار و صید آمده است: شکار و شکار در فصول و ساعتهای ممنوع مقرر ، شکار و صید در مناطق ممنوع یا برخلاف محدودیتها و ممنوعیتهای تعیین شده و تبلیغات سازمان در حدود اختیارات قانونی خود ممنوع است. شکار و شکار با وسایل غیرقانونی و یا شکار با سلاح های خارجی ، تخریب چشمه ها و آب آشامیدنی حیوانات در مناطق حفاظت شده و ذخایر حیات وحش برای مجرم ، به مجازات نقدی یا حبس از 91 روز تا 6 ماه مجازات می شود.

همچنین در ماده 12 این قانون پیش بینی شده است كه شكار و شكار حیوانات وحشی حفاظت شده بدون مجوز ویژه ، شكار و شكار در ذخایر حیات وحش بدون اخذ مجوز ویژه و صید غیرقانونی در رودخانه های حفاظت شده از بین می رود. تخریب پارک های ملی و آثار طبیعی ملی و هرگونه تجاوز غیرمجاز یا فعالیت غیرمجاز در چنین مناطقی و آلودگی آب رودخانه های محافظت شده ، دریاچه ها و استخرها ، چشمه ها و منابع آب با موادی که باعث آلودگی آب و ناپدید شدن اجسام آب می شود. مجازات محرومیت از آزادی از سه ماه تا سه سال یا جریمه نقدی.

Cytis چیست و چه می گوید؟

CITES کنوانسیون تجارت گیاهان و حیوانات در معرض خطر است که ایران سالها به آن پیوسته است. الحاق به این کنوانسیون مسئله قاچاق غیرقانونی حیوانات در ایران را برای نهادهای نظارتی دشوارتر کرده و از اهمیت بیشتری برخوردار است. طبق متن کنوانسیون ، “خرید و فروش کلیه گونه های در معرض خطر کاملاً تحت کنترل است تا دیگر بقای آنها به خطر نیفتد.” صدور مجوز برای این گونه ها فقط در شرایط خاص امکان پذیر است. گونه های مختلف تحت پوشش این کنوانسیون شامل گونه های در معرض خطر و همچنین حیواناتی است که در قلمرو ملی کشورهای عضو علاقه مند به اعمال مفاد کنوانسیون و کنترل وضعیت خود هستند. “آنها به همکاری جهانی نیاز دارند.”

این کنوانسیون دارای سه پیوست است که گونه های تحت پوشش این کنوانسیون را فهرست می کند. جابجایی بین المللی گونه های ذکر شده در ضمیمه 1 اکیداً ممنوع است ، مگر در موارد استثنایی و فقط برای اهداف تحقیق. حیوانات ضمیمه دوم فقط با نظارت کنوانسیون و مقامات ملی آن در هر کشور و با رعایت ضوابط خاص می توانند به سایر کشورها منتقل شوند. حیواناتی که در پیوست 3 ذکر شده اند ، حیواناتی هستند که به دلیل تجارت می توانند به طور بالقوه در معرض خطر انقراض قرار بگیرند و دولت ها باید این کار را انجام دهند نقل و انتقالات آن ها را نگاه کن.

آنچه در مورد قوانین Cytis مهم است این است که این کنوانسیون نه تنها برای گونه های زنده بلکه برای لاشه ها ، تخمها و اندامهای آنها مانند شاخ ، پوست ، مو ، دندانها ، استخوانها نیز کاربرد دارد. به عنوان مثال ، آنها پوست پلنگ ، شاخ شاخ ، جمجمه خرس ، دندان گراز ، تخم لاک پشت ، پر عقاب و از کشوری به کشور دیگر منتقل کرده اند.

بیشتر بخوانید  ارتباط مستقیم رشد معاملات بورس کالا با رونق تولید و کسب و کار

به طور طبیعی ، به دلیل محدودیت ها و حساسیت های بین المللی ، سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مرجع ملی CITIS در ایران ، بر خرید و فروش گونه ها در تاسیسات Cytis و همچنین سایر گونه های وحشی در ایران و در موارد غیر مجاز و غیرقانونی نظارت می کند. تجاوز. حیوانات مشمول قانون هستند.

نمونه هایی از قاچاق غیرقانونی حیوانات

دولت نمونه هایی از قاچاق غیرقانونی حیوانات را گزارش می کند. از آنجا که ماده 10 قانون شکار ، صید ، تجارت ، حمل و نقل و تولید مثل حیوانات وحشی ما را منع کرده است ، برای یافتن نمونه هایی از حیوانات وحشی باید به آیین نامه های اجرایی دولت مراجعه کنیم. دولت در مقررات اجرایی قانون شکار که که در سال 2009 ، او اعلام کرد که حیوانات وحشی حیواناتی با منشا طبیعی هستند و به طور طبیعی در طبیعت زندگی می کنند و تولید مثل می کنند ، از جمله پستانداران ، پرندگان ، خزندگان و دوزیستان ، بی مهرگان و آبزیان. بنابراین ، حتی خرید لاک پشت های زینتی ، که فروشندگان در گوشه و کنار خیابان قرار می دهند ، توسط این آیین نامه ممنوع است. بنابراین ، خرید و فروش سنجاب ، میمون و خزنده هایی مانند ایگوانا بدیهی است که در همین گروه قرار می گیرند.

دیوار و خرید و فروش حیوانات غیرقانونی

این دیوار هرگونه خرید و فروش حیوانات غیرقانونی را ممنوع کرده است. تبلیغات ارسال شده در این سیستم عامل حذف شده و حساب متخلف مسدود می شود. اما این تمام کارهایی نیست که باید انجام شود. در واقع ، علی رغم ممنوعیت خرید و فروش حیوانات غیرقانونی توسط نهادهای نظارتی و همچنین ممنوعیت تبلیغات آنها در بسترهای تبلیغاتی ، هنوز هم برخی از آنها برای سودآوری اقدام به شکار ، خرید و فروش و پرورش حیوانات وحشی می کنند.

به نظر می رسد برای جلوگیری از خرید و فروش حیات وحش ، قانون باید سختگیرانه تر باشد. زیرا طبق ماده 680 قانون مجازات اسلامی ، مثلاً مجازات شخصی که خرید و فروش می کند سنجاب ایرانی – که یک گونه حیوان در معرض خطر انقراض است در کشور ما – فقط یک تا شش ماه زندان و 10 تا 100 هزار تن جریمه نقدی دارد. در حالی که در کشور است چین شکار و فروش پاندا که گونه ای در معرض انقراض است علاوه بر جریمه نقدی حداکثر 10 سال حبس دارد. در حقیقت ، به نظر می رسد قانون گذاران ایرانی باید با تصویب قوانین سختگیرانه و محدودکننده ، به این جنبه از حفاظت از محیط زیست توجه بیشتری نشان دهند.

منبع: فاررو

انتهای پیام /


دیدگاهتان را بنویسید