قهرمان پور: در بحث برجام برای دولت اصلی کار دشواری است / دولت به دنبال امتیازات بیشتر است



یک کارشناس روابط بین الملل گفت: قطع تعلیق مذاکرات ایران و به تعویق انداختن دولت اصلی قطعاً به نفع دولت آقای رئیسی و تیم وی است و به نفع دولت است که از این کشور امتیازات بیشتری بخواهد. طرف دیگر. این بار “بیایید بگیریم.

رحمان قهرمان پور در مصاحبه با ایسنا ، با استناد به آخرین گزارش وزارت امور خارجه در مورد مذاکرات و نحوه اجرای آن ، درباره اعلامیه رسمی ایران مبنی بر به تعویق انداختن مذاکرات در وین تا زمان روی کار آمدن دولت جدید و تأثیر این تصمیم بر روند مذاکرات و نتایج آن صحبت کرد. شورای امنیت سازمان ملل وی گفت: “البته ، یک گزارش بسیار پیچیده و دیپلماتیک نوشته شده است ، اما اگر او وقت خواندن آن را داشته باشد ، می بیند که به نوعی گفته شده که توافق نامه بازگشت در برجام به دلایلی هنوز تشکیل نشده است.” . چرا توافقی وجود ندارد؟ در این گزارش توضیح داده شده است كه آمریكایی ها بیش از آنچه كه تصور می كردیم به ما امتیاز نمی دهند و گفته شده كه حتی در دوران اوباما نیز برجام با حسن نیت انجام نشده و ادامه می یابد كه روابط ایران و ایالات متحده بی اعتماد هستند. تحریم ها برداشته می شود ، آنها باید بپرسند که چرا در مورد همه مسائل بین ایران و ایالات متحده صحبت نمی شود. بنابراین اولین دلیل این است که ایالات متحده امتیازاتی را که برخی در داخل انتظار دارند ، نمی دهد و نخواهد داد ، حتی اگر در این گزارش به زبان دیپلماتیک گفته شود.

وی افزود: این گزارش دلیل دوم عدم وجود اتفاق نظر در مورد موضوع مذاکرات را بیان می کند. البته منظور نویسنده گزارش خوب نبوده است ، اما به زبان غیر کلامی گفته می شود و این دو است دلایلی که هنوز توافق نشده اند. “

این کارشناس روابط بین الملل درباره برخی تحلیل ها مبنی بر اینکه افزایش ذخایر اورانیوم و پیشرفت هسته ای ایران توافق نامه را پیچیده می کند ، گفت: بله ، من این تحلیل ها را نیز دیده ام. مسئله افزایش و توسعه سانتریفیوژها واقعیتی است که در چارچوب برنامه ایران برای توسعه صنعت هسته ای خود ، خصوصاً پس از لغو تعهدات اجرایی آن در پاسخ به کشورهای اروپایی ، ادامه دارد. اما طبیعی است که یکی از راه های کسب امتیاز بیشتر از طرفین افزایش سطح و دامنه غنی سازی و سایر فعالیت ها در این زمینه است. اما مشخص نیست که اگر ما اصرار به امتیازات بیشتر در لغو تحریم ها داشته باشیم ، این اقدام مثبت خواهد بود یا منجر به مذاکره فرسایشی خواهد شد. به نظر می رسد در ایران از تیم مذاکره کننده خواسته شده است امتیاز بیشتری دریافت کند ، در حالی که طرف مقابل تمایلی به دادن این امتیازات ندارد. البته این موضوع بحث برانگیز است. بعلاوه ، ما از استدلال کسانی که خواهان امتیاز بیشتری از طرفین ، به ویژه از ایالات متحده هستند ، نمی دانیم. دانستن و اظهارنظر درباره استدلالهای آنها درست است.

بیشتر بخوانید  عرضه خودرو در بورس، بازار را به ثبات می‌رساند

“من معتقدم که دلیل اصلی بن بست مذاکرات این است که ایالات متحده می گوید ایالات متحده از لغو تحریم های اعمال شده توسط ترامپ خودداری کرده است و این دلیل اختلاف تاکنون در مورد بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل است. “، گارامانپور گفت. برای اطمینان از اینکه مذاکرات به موضوعات منطقه ای گسترش می یابد ، در این صورت دولت بایدن می تواند از برجام در ایالات متحده در برابر جمهوری خواهان دفاع کند ، اما علیه ایران می گوید اگر ایالات متحده در آینده امتیازاتی بدهد. این اکنون و تا حسن نیت وی را اثبات کند تا ببینیم آیا می توانیم در مورد مسائل دیگر صحبت کنیم یا خیر.

وی ادامه داد: ایران همچنین به این نتیجه رسیده است که ایالات متحده نمی خواهد امتیاز بدهد. بعید به نظر می رسد که ایران با افزایش قدرت هسته ای خود ، تلاش کند تا ایالات متحده را به امتیازات بیشتر وادارد و برای رسیدن به این هدف ، تأخیر یک تا دو ماهه در مذاکرات را پذیرفته است. البته این به معنای کنار گذاشتن مذاکرات و توافق نیست ، اما ایران اکنون امتیازات خود را می خواهد.

این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به اینکه آیا استراتژی فوق در این شرایط م worksثر است یا خیر؟ وی تأکید کرد: مشکل این است که برجام نسبت به سال 2014 اهمیت استراتژیک خود را هم برای ما و هم برای ایالات متحده از دست داده است و حل پرونده هسته ای چند بعدی و پیچیده دشوار است. تیم آقای رییسی از این موضوع آگاهی دارند و من معتقدم که به نفع رییسی بود که دولت روحانی موافقت کند که به برجام برگردد ، زیرا در عمل آنها به توافقی نمی رسند که حداکثر سود برای هر دو کشور باشد. نقطه تعادل قابل دستیابی برای ایران و ایالات متحده مطلوب ترین نیست.

قهرمان پور گفت: هر دو طرف خواهان مطرح كردن موضوع برجام هستند ، زيرا ادامه اين بحران به نفع هيچ يك از كشورها نيست و به همين دليل چين و روسيه سعي مي كنند توافق برجام را بيش از گذشته احيا كنند.

در پاسخ به آقای ظریف هنوز معتقد است که روسیه نمی خواهد برجام را به درستی اجرا کند؟ وی گفت: “آقای ظریف گفته بود كه روسیه كارشكنی می كند و گزارش اخیر به پارلمان نیز به شدت از اتحادیه اروپا انتقاد كرد.” البته ، من نمی دانم که گزارش اخیر وزارت امور خارجه نظر پیچیده ای است یا یک تیم مذاکره کننده است ، اما من فکر می کنم روسیه ممکن است آماده دستیابی به توافق نباشد ، اما با توجه به برنامه بزرگ ایالات متحده برای دستیابی به چین ، کاهش حضور آمریکا در خاورمیانه به نفع روسیه است. و این در حالی است که چین انگیزه زیادی برای حضور در خاورمیانه ندارد و هرچه بحث برجام بیشتر شود ، زمان بیشتری برای حضور روسیه در منطقه صرف خواهد شد ، بنابراین این نیست که روسیه از توافق برجام برای ما ، اما برای خودم روسیه تصور می کرد به محض پایان بحران ، این به ضرر روسیه است ، زیرا اختلاف ایران و آمریکا فروکش می کند و نمی تواند از طریق ایران به ایالات متحده فشار آورد ، اما اکنون معادله بین المللی تغییر کرده است و روسیه به این مرحله رسیده است. اینکه کاهش حضور آمریکایی ها در منطقه کاملاً واضح است و زمان آن رسیده است که نقش مهمی در منطقه و خاورمیانه داشته باشیم ، بنابراین من معتقدم که چین و روسیه به دنبال پایان دادن به بحث برجام هستند.

بیشتر بخوانید  ذخایر طلای روسیه از 620 میلیارد دلار گذشت

این کارشناس روابط بین الملل درباره تاخیر در مذاکرات و به تعویق انداختن آن برای دولت آقای ریسی گفت: “من معتقدم هر توافق در مورد نتیجه ، خواه از جانب روحانی یا رئیس جمهور ، توافق خوبی نخواهد بود ، اما اگر توافقی در دولت آقای رئیسی می توانست بگوید كه من موافق نیستم و عواقب روانشناختی و سیاسی آن را تحمل نمی كنم و حالا كه جامعه انتظار دارد دولت سیزدهم وضعیت اقتصادی خود را بهبود بخشد ، برای دولت اصلی بسیار دشوار است. همکاران وی از هشت سال گذشته همیشه منتقد برجام بوده اند و اکنون با انتقال مذاکرات به دولت وی ، همه انتظار دارند توافق نامه ای با امتیازات بیشتر از آنچه تاکنون دریافت شده است ، انجام شود و تیم وی باید توافق مورد نظر را نشان دهد.

در پاسخ به این احتمال که مذاکرات کاملاً خراب شود و همه چیز از ابتدا آغاز شود چقدر است؟ وی افزود: اگر دولت آقای رئیسی به توافق نرسد ، علیه سیستم و تصمیم سیاسی در سطح كلان كشور عمل كرده است ، زیرا در هر صورت تصمیم برای حفظ نظم در سطح بالایی اعلام شده است. از ابتدا بسیار پیچیده خواهد بود. اگر روند مذاکرات و توافقات حاصل شده در دولت روحانی ادامه یابد و تفاهم حاصل شود ، این یک شکست برای تیم آقای رئیسی تلقی می شود و باید گفت ، اگر باید همان روند را طی می کرد ، چرا این احتمال وجود داشت که در دولت روحانی؟ کار ناموفق بود. در عین حال ، من معتقدم که اکنون که مذاکرات برای دولت بعدی به حالت تعلیق درآمده و به تعویق افتاده است ، قطعاً علاقه بیشتر به علاقه دولت آقای ریسی و تیم وی بیشتر است و به نفع دولت است که بیشتر بخواهد امتیازات از کشورهای دیگر. دوره.

بیشتر بخوانید  قیمت جدید کارخانه ای محصولات سایپا ویژه اسفندماه 1401 اعلام شد+ جدول

قهرمان پور در مورد تلاش کشورهای اروپایی و ایالات متحده برای سو to استفاده از به تعویق انداختن مذاکرات برای دولت بعدی در ایران ، تحت این عنوان که ایران مذاکرات را به حالت تعلیق درآورد و منجر به بن بست مذاکرات شد ، گفت: من نمی دانم که این کشورها در وضعیت فعلی قرار دارند. “در عین حال ، ایران قطعاً نمی خواهد تجارب گذشته را تکرار کند.

وی با بیان اینکه “ایران طی دو دهه مذاکرات هسته ای سه تجربه بسیار مهم داشته است که باید مورد توجه همه ، به ویژه تیم آقای رئیسی قرار گیرد ، گفت:” اول ، ما مجبور نبودیم در سال 1985 به شورای امنیت برویم. مردم گفتند که اروپا و ایالات متحده جرأت نمی کنند ما را به شورای امنیت بفرستند ، اما ما دیدیم که این موضوع مورد بحث قرار گرفت و ثانیا ، در سال 1990 ، گفتیم که ایالات متحده نمی تواند ایران را از بازار جهانی نفت خارج کند اتفاق افتاد و ما تحریم شدیم و بازار را ترک کردیم و نفت به 200 دلار نرسید. سوم ، در سال 1995 ما فکر کردیم بلافاصله پس از توافق برجام ، اروپا و ایالات متحده درهای خود را به روی ایران باز می کنند و می گویند این بانک و این تجارت ، اما این اتفاق نیفتاد. جان كری با روسای 13 بانك معروف لندن صحبت كرد و آنها پرسیدند ، “آیا شما تضمین می كنید كه وارد ایران می شویم و مورد تحریم قرار نمی گیریم؟” او گفت نه!

این کارشناس روابط بین الملل گفت: واقعیت این است که آنها تا جایی که می توانند در حال خواندن ابزار تحریم علیه ایران هستند ، زیرا با استفاده از این ابزار قدرت ایران را در منطقه کنترل می کنند و تیم مذاکره کننده جدید دولت ایران باید این سه مورد را در نظر بگیرد تجربیات. “و این اشتباهات را تکرار نکنم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید