مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

قلعه نوخا مجموعه ای از آثار تاریخی شکاک است

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سلام نو، این قلعه در قرن هجدهم توسط محمد حسین خان ساخته شده است. این قلعه چندین جاذبه دیگر نیز دارد، داخل قلعه کاخ شکاکی است که در بین گردشگران بسیار محبوب است. علاوه بر این کلیسای قدیمی و دو موزه داخل قلعه نظر هر گردشگری را به خود جلب می کند. در همین قلعه کارگاهی نیز وجود دارد.

قلعه نوخا مجموعه ای از آثار تاریخی شکاک است

از آنجایی که شکی تا سال 1969 نوخا نام داشت، این قلعه به نوخا نیز معروف بود. بر اساس برخی منابع، این قلعه در سال 1765 برای دفاع از شهر ساخته شده است. طول دیوارهای قلعه 1300 متر، ارتفاع دیوار شمالی 4 متر و دیوار جنوبی قلعه 8 متر است. عرض یا ضخامت دیوارهای این قلعه بیش از 2 متر است. قلعه نوخا دارای یک دروازه از شمال و جنوب و همچنین یک برج مراقبت است.

منابع مربوط به سال 1825 نشان می دهد که دیوارهای قلعه از آجر ساخته شده است، اما اکنون تنها چیزی که می توان مشاهده کرد، تشکیل این دیوارها از سنگ رودخانه است.

قلعه نوخا مجموعه ای از آثار تاریخی شکاک است

این قلعه در زمان سلطنت خان ها در این منطقه خانه و محل سکونت خان و خانواده اش بوده است. خان سرایی امروز هم دربار یا دیوان بود. پس از فتح منطقه توسط روسیه و سرنگونی دولت در سال 1819، دادگاه به دادگاه شهر تغییر نام داد. تصویر به جا مانده از سال 1819 به خوبی نشان می دهد که قسمت هایی از این قلعه (حیاط و بنای مجاور آن) که متعلق به مادر اسماعیل خان و همسر خان بوده، خانه محمد حسین خان بوده است. این آبادی گاه از سه طرف با دیوارها و برج ها احاطه می شد. بیشتر این خانه توسط محمد حسین خان و قسمت کوچکی توسط جعفر گلی خان ساخته شده است.

بیشتر بخوانید  دیدار دبیرکل اوپک با آیت‌الله جنتی- اخبار مجلس و دولت ایران - اخبار سیاسی تسنیم

حاجی خان بین خانه محمد حسین خان و در بالا خانه ای سه اتاقه دارد و در سمت راست در بالا مسجدی آجری ساخته شده است. پس از سال 1819 به دلیل استقرار نیروهای روسی در قلعه، بناهای دیگری نیز به آن اضافه شد. در سال 1828 روس ها مسجدی را که متعلق به خانه شخصی هان بود به کلیسایی کوچک تبدیل کردند. ساختمانی که اکنون به عنوان معبد مدور در قلعه شناخته می شود تنها کلیسای ارتدکس در این منطقه بود. اجساد سربازان روسی در زمین پشت کلیسا دفن شد.

قلعه نوخا مجموعه ای از آثار تاریخی شکاک است

به گفته رشید افندی، برج های مدور در چهار گوشه قلعه را روس ها برای شلیک توپ ساخته اند. در سال 1895 زندانی در این قلعه ساخته شد که تا اواسط قرن بیستم فعال بود. منبعی که در سال 1867 منتشر شد نشان می دهد که در این قلعه علاوه بر کاخ شکی خان (کاخ یا خانه خان) و کلیسای ارتدکس، 14 بنای دیگر نیز وجود داشته است.

می توانید از این مکان ارزشمند تاریخی دیدن کنید و از تولیدکنندگان و هنرمندان داخلی صنایع دستی مختلف و سوغات خریداری کنید.

منبع: تریپ یار

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *