قلعه علی بای مقصد مناسبی برای گردشگری است


به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، قلعه علی بای در غربی ترین نقطه کوه کاراداق یا ارسباران و در یکی از دیدنی ترین مناطق آذربایجان در کرانه جنوبی رود ارس و در میان کوه های زیبا و منحصر به فرد قرار گرفته است. کمتال) قلعه معروف قدیمی و تاریخی آذربایجان است که در بین مردم و دوستداران طبیعت و تاریخ آذربایجان به قلعه علی بیک سی معروف است.
اما بیک مبارزات مردم بخشی از قفقاز را علیه دولت تزاری روسیه و ظلم تزارهای آن زمان رهبری کرد.

قلعه علی بای مقصد مناسبی برای گردشگری است

قلعه علی بای در منطقه مرزی ارس و در قلب منطقه بکر و زیبای کمتال واقع شده است. این قلعه در منطقه حفاظت شده قرار دارد و گفته می شود زمانی که منطقه هاروانا در زمان فتحعلی شاه قاجار به تصرف روس ها درآمد، شخصی به نام علی بای اهل هاروانا قلعه را تعمیر کرد و با همراهان خود در آنجا مخفی شد. برای مخالفت با روس ها خاروانا طایفه ای زنده به نام علی بغلو یا علی بگلو هستند که گفته می شود از نوادگان علی بغلو هستند.

به گفته اکثر دانشمندان و دژ شناسان، قلعه علی باک یکی از 55 قلعه و استحکامات بابک هورادین قهرمان آذربایجان بوده که در جنگ با اعراب و سربازان خلفای ستمگر عباسی از این قلعه و قلعه های آن استفاده می کرده است. بابک مهم تلقی می شود.

قلعه علی بای مقصد مناسبی برای گردشگری است

سبک و معماری قلعه علی بیک تا حدودی شبیه به قلعه بابک و قلعه قهقهه و آوارسین است. ارتفاع قله در بلندترین نقطه کوه کمتال به نام (Bezdaš) از سطح دریا 2150 متر و از شیب حدود 950 متر و از دره پتاک لی (محل کندوهای زنبور عسل) می باشد.

بیشتر بخوانید  مراجعه کنید | حرکات خنده دار بازیکنان ملی پوش والیبال پس از تاخیر در فرودگاه توکیو!

معروف ترین دره کمتال به نام پاتک لی دره ای است که علاوه بر کندوهای کاشته شده توسط مردم محلی، از گل های معطر کوهستانی در شکاف سنگ ها و صخره های کوه عسل طبیعی تولید می کند که شهرت خاصی دارد. اردک لی دره سی (دره کندو) مسیری مشرف به قلعه است که در دو طرف کاروان و سیاه رود به قلعه منتهی می شود. وجود گونه لاله که مشخصه کوه کمتال در این منطقه است به وفور در حال رشد است و مردم محلی در زمان مناسب سال، کندوهای زنبور را به این دره می آورند، البته آنها را در اتاق های باز قرار می دهند تا کندوها از دست خرس در امان بماند. امن … دیوارهای سنگی مرتفع و فرسایش، ایجاد شده توسط سیل های شدید در طول تاریخ، مناظر زیبای دست نخورده و زیبا.

کوه کمتال یکی از مهم ترین و جالب ترین کوه های ارسباران یا کارداغ است.

قلعه علی بای مقصد مناسبی برای گردشگری است

موقعیت و راه دسترسی به قلعه:

این قلعه در شهر خاروانا واقع در دیزمار ارسباران در دامنه کوه معروف کمتال یا کمتال که مسیر جیبی دارد و در منطقه حفاظت شده قرار دارد.

فاصله قلعه علی بیک تا کوه کمال از تبریز 222 کیلومتر، از مرندا 147 کیلومتر و تا هادیشارا 82 کیلومتر است.

برای رسیدن به این قلعه باید با جیپ سفر کنید و در تمامی گشت و گذارهای خود در منطقه باید مجهز به امکانات حرفه ای کوهنوردی و کوهنوردی باشید.

از روستای ایری تا ابتدای صعود از طریق جاده باید 10 کیلومتر پیاده روی کرد. پس از 7500 متر پیاده روی به دره زیبای پاتک لو (در زمان کندوها) می رسیم و از پاسگاه زیبای محیط بانی به سمت قلعه علی بیگ که بر فراز کوهی صخره ای قرار دارد و همچنین قلعه های دیگر حرکت می کنیم. قلعه های نظامی قدیمی آذربایجان

بیشتر بخوانید  آغاز فروش اقساطی هایما S5 از 6 مهرماه + شرایط اقساط

قلعه علی بای مقصد مناسبی برای گردشگری است

اطلاعات مسیر به شرح زیر است. (همه ارتفاعات ثبت شده بالاتر از سطح دریا هستند.)

1- ارتفاع ابتدای حرکت: 980 متر (چهارراه سیاه رود خاروانا بعد از روستای ایری)

2- مسیر صعود: قلعه علی بیگ – دره اردک لو – دره انجیر لو

3- مسیر رفت و برگشت: تخته بولاخ (جاده عمومی)

دیدگاهتان را بنویسید