قلعه اولتان بهشتی اردبیل


به گزارش سلام نو، قلعه اولتان نام دژی باستانی در شمال استان اردبیل ایران در نزدیکی شهر پارس آبادا است.

قلعه اولتان در کنار رودخانه ارس و در کنار روستای باستانی اولتان واقع شده است. این قلعه با بقایای خود یادآور یک قلعه نظامی است. این قلعه اولین بار توسط اشکانیان ایجاد شد و تا قرن دوازدهم هجری قمری مورد استفاده قرار گرفت. بر اساس گمانه زنی های صرفا علمی، بیشتر ساختمان های قلعه هنوز در زیر زمین مدفون هستند.

قلعه شهر باستانی اولتان پارس آباد مغان به پایگاه ملی تبدیل شد - ایرنا

کاوش های باستان شناسی اخیر در محوطه قلعه تاریخی اولتان قالاسی اردبیل به کشف آثار معماری متعددی از دوره اشکانی تا دوره اسلامی و قاجار منجر شده است. باستان شناسانی که قلعه اولتان قالاسی را کاوش کردند، مجموعه ای منسجم از معماری متعلق به دوره های مختلف حزبی و اسلامی یافتند که بیشتر آثار کشف شده متعلق به قرن سوم و چهارم هجری قمری و در امتداد معماری دوره ساسانی است. در داخل حصار قلعه، گورستانی متعلق به دوره اسلامی قرار دارد، اما کاوش های انجام شده در این گورستان نشان می دهد که تدفین ها در فضاهای معماری دوره تاریخی بوده که احتمالا در زمان تدفین از این فضاهای معماری اطلاعی نداشته است. کاوش‌های باستان‌شناسی در حصار جنوبی قلعه منجر به کشف مجموعه‌ای از معماری منسجم و منظم شد که احتمالاً متعلق به خانه‌ای اعیانی بود که در آن حمام و سرویس بهداشتی نیز یافت شد. باستان شناسان می گویند حفاری هایی کشف شده است که مشابه توالت های امروزی است و احتمالاً قدمت آن به دوران تاریخی بازمی گردد. در این توالت از آب برای ورود و خروج به آب با استفاده از پوشه های سفالی استفاده می شد. در فضاهای معماری قلعه نیز آثار متعددی از قبیل تنور، اتاق های متعدد، بخاری و چهار طاقچه کشف شد که با گچ بری تزئین شده بود. علاوه بر یکی از تدفین ها، پایه ستونی متعلق به دوره تاریخی نیز کشف شد که احتمالاً نشان از وجود بنای قابل توجهی در این قسمت از قلعه در گذشته دارد.

بیشتر بخوانید  پخش فصل دوم سریال «وضعیت زرد» از فردا آغاز می شود.

قلعه اولتان پارس آباد

همچنین داده های چینه شناسی در حصار قلعه نشان می دهد که این حصار در دوره تاریخی ساخته شده و سپس در دوره اسلامی تغییراتی در آن ایجاد شده است. این قلعه در دوره اشکانیان ساخته شد، اما در دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی رونق گرفت. اولتان کالاسی شهری – قلعه با وسعت 50 هکتار است. به این ترتیب فضاهای نشیمن داخل قلعه و فضاهای صنعتی مانند کارگاه های فلزی، شیشه ای و سفالگری خارج از قلعه بوده است. خندقی 15 متری در اطراف شهر حفر شده است تا قلعه را از شر دشمن حفظ کند. همچنین این خندق توسط دو کانال آبی که از رودخانه ارس کشیده شده بود احداث شده است. پر نگه داشتند. تیم باستان شناسی موفق به کشف 400 متر مربع فضای معماری شد که با ساخت سوله و مرمت آثار کشف شده باید به مکان موزه تبدیل شود. این قلعه در کنار رودخانه ارس با حصاری به ارتفاع 5/5 متر ساخته شده است. عرض این حصار 3.5 متر است. بخش‌های مختلف قلعه هنوز دست نخورده است و در صورت بازسازی، می‌تواند به یک مقصد گردشگری منحصربه‌فرد تبدیل شود. تخریب مستمر و ساخت و ساز غیرقانونی یک شرکت کشت و صنعت در محوطه محوطه باستانی اولتان قالاسی هم اکنون فعالیت باستان شناسی در این شهر تاریخی را دشوارتر کرده است. پیشروی رود ارس همچنین بخشی از قلعه تاریخی اولتان این شهر را تخریب کرد. با وجود اینکه تپه نادر و قلعه اولتان از آثار ارزشمند تاریخی و باستانی این شهرستان هستند، اعتبار مناسبی برای مرمت و احیای این دو اثر در نظر گرفته نشده است.

بیشتر بخوانید  لحظه آزاد شدن جهانبخش از کابوس برایتون / عکس

محوطه تاریخی قلعه اولتان شامل پادگان 57 هکتاری شهر اشکانی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

سال گذشته 13 اثر تاریخی ایلام - ایرنا مرمت شد

جاذبه های گردشگری منطقه:

گردشگران و مسافران نوروزی می توانند از مکان های گردشگری مانند رود ارس، 40 پله دوست کندی، باتلاق تپرک کندی، دریاچه آیت الله غفاری مغان، سد میل مغان و سایت گردشگری تاریخی تپه نادرشاه که قدمت آن به دوره ساسانی و اسلامی می رسد، بازدید کنند. دوره ها.منطقه مرزی.برگ ها برای دیده شدن.

منبع: تریپ یار

دیدگاهتان را بنویسید