مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

قفس مناسب فنچ چه ویژگیهایی دارد؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





ابعاد قفس فنچ




فنچ پرنده ای است که به قفس خود عادت می کند بطوری که در مدتی که فنچ ها در آن زندگی می کنند بدان بسیار انس گرفته و وابسته می شوند و جدایی از محیط زندگی شان باعث ناراحتی آنها می شود. محیط زندگی فنچ ها نباید زیاد کوچک باشد تا پرنده بتواند در آن به راحتی جست و خیز کند و بهتر است که حدالامکان این محیط به اندازه کافی بزرگ و جادار باشد تا حیوان پرواز کند (در حدود ۳۰ – ۴۰ cm مناسب است) و با افزایش تعداد آنها بهتر است که یک قفس بزرگتر انتخاب کنیم حال چنانچه محیط زندگی آنها کوچک باشد پرنده از جست و خیز باز می ماند و بدنش کرخت شده و گوشه گیر می شود و شادابی اولیه خود را از دست می دهد.


قفس فنچ ها باید واقعا یک محیط امنیت بخش برای پرندگان باشد. آن ها باید در سر پناهی که زندگی می کنند کاملا احساس امنیت و آرامش داشته باشند.


نکاتی که در رابطه با قفس فنچ باید در نظر داشته باشیم


اگر در محیط زندگی پرنده چند شاخه خشک در جهات مختلف و بدون هیچ قاعده خاصی قرار دهیم این محیط طبیعی تر به نظر می رسد و برایشان جذاب تر است و یا می توان شاخه و برگ های مصنوعی در قفس قرار داد. باید توجه داشت که این گل یا شاخه فاقد اکریل و سایر مواد شیمیایی باشد چون معمولا فنچ ها نسبت به وسایلی که در قفس می باشد کنجکاوند و این مواد سبب مرگ آنها می شود. در صورت امکان، بهتر است در اتاقی که در و پنجره آن بسته است در قفس را باز کنید و آنها را در اتاق آزاد کنید تا کمی پرواز آنها را سر حال بیاورد و از افسردگی و کرختی در آیند.


فنچ


انتخاب وسایل برای قفس فنچ‌


  • ظرف دانه خوری ۳ سوراخه

  • ظرف آب استوانه ای

  • لانه مخصوص فنچ که از جنس پلاستیک بوده و در فروشگاه پرندگان زینتی موجود است.


بعد از نصب وسایل بالا فنچ ها را در قفس رها کرده و در محلی ساکن از خانه و دارای آب و هوای معتدل نصب کنید.


نکات نصب قفس مناسب برای فنچ


  • محلی امن بدون گربه و یا موش

  • محلی که تاریک نباشد و محیطی روشن داشته باشد تا فنچ ها سر حال و بازیگوش باشند (نور طبیعی)

  • توصیه می شود که فنچ ها را در نور مستقیم آفتاب قرار ندهید.

  • برای جوجه گیری در فصل سرد از فنچ حتما باید قفس در اتاق گرم نگهداری شود.


در نهایت ، مواد موجود در قفس برای فنچ ها باید عاری از هر گونه مواد سمی باشد تا فنچ در معرض خطر قرار نگیرد. لانه این پرندگان بهتر است که چوبی باشد و از لانه های پلاستیکی و آهنی استفاده نشود، چون با کمی تغییر در دما مشکلات خود را ایجاد می کنند مخصوصا اگر جوجه در لانه باشد.


قفس فنچ


نکات مهم در مورد قفس مناسب برای فنچ


می توان داخل قفس را با دستمال کاغذی تا شده یا تکه های کوچک پنبه و یا تکه های ریز برگ خشک شده کاج و یا چوب های بسیار نازک درخت نارگیل پر کرد ولی هرگز لانه را پر از این وسایل نکنید، فقط ۱/۳ آن پر شود کافی است. اگر فصل جفت گیری این حیوانات باشد می توان پنبه یا چوب ریز را در کف قفس قرار داد، آنها خود این وسایل را به لانه می برند و لانه برای تخم گذاری آماده می شود.


حتما باید توجه داشت که مصالح لانه را حداکثر هر ۲ ماه یکبار عوض کنیم چون آلوده می شود به استثنای زمانی که پرندگان تخم گذاشته اند و جوجه در لانه است که در این هنگام اصلا به لانه دست نزنید چون پرنده قهر کرده و دیگر به لانه باز نمی گردد.


بهتر است گاهی قفس را در زیر نور آفتاب قرار دهیم که این کار دو حسن دارد: اولا پرنده خوب تمیز شده و رنگ پرهایش شفاف می شود. ثانیا این کار سبب شادابی آنها می شود و جانوران موزی هم از آنها دور می شوند و دیگر آنکه چون در اکثر مواقع این پرندگان در داخل خانه هستند و آفتاب به آنها نمی خورد بعد از مدتی مریض می شوند ولی با این کار می توانند ویتامین های مورد نیاز را از آفتاب دریافت کنند و از پو کی استخوان جلوگیری شود.


فنچ ها حیوانات کنجکاوی هستند که تمام قفس و لوازم موجود در قفس را از دید می گذرانند. بهتر است که گاهی توپ کوچک یا وسایل کوچک بازی در قفس قرار دهیم تا سرگرم شوند ولی نباید قفس را پر از این لوازم کنیم. از دیگر لوازم آینه می باشد زیرا دیدن تصویر خودشان در آینه برایشان بسیار جالب است و با قرار دادن یک نردبام یا یک تاب می توان برای آنها سرگرمی ایجاد کرد. در ابتدا امکان دارد که پرندگان بترسند و جلو نیایند ولی بعد از مدتی به این وسایل عادت می کنند.


لانه فنچ


ویژگی های لانه فنچ مناسب تولید مثل و تکثیر فنچ ها


لانه فنچ مکانی است که فنچ ها در آن تخم گذاری کرده و جوجه ها مراحل ابتدایی زندگی و رشد اولیه را داخل آن سپری می کنند . از این رو برای تولید مثل بهینه و پرورش فنچ ها ، وجود لانه های مناسب که در اندازه ها ، اشکال و جنس های مختلفی قابل تهیه است ، ضرورت دارد . ضمنا فنچ های گورخری از توانایی خوبی برای لانه سازی برخوردارند و در صورت دسترسی به مکان مناسب و مواد لازم برای لانه سازی ، لانه خود را به زیبایی می سازند .


1 . قابل تمیز کردن و ضدعفونی باشد . تمیز نمودن و ضدعفونی نمودن لانه های فلزی آسان تر از لانه های چوبی یا پلاستیکی است . لانه فنچ حصیری واجد این ویژگی نبوده و فقط به صورت یک بار مصرف ، برای یک دوره تولید مثلی و جوجه کشی فنچ ها قابل استفاده بوده و پس از خارج شدن جوجه ها باید حذف شده و با لانه جدید جایگزین شوند . زیرا شکاف های این نوع لانه ها برای پناه گرفتن و رشد انگل ها و باکتری ها مناسب است و ضدعفونی آن ها میسر نیست .


2 . از مواد ایمن و غیر سمی باشد . برخی از چوب ها برای فنچ ها سمی هستند و نباید مورد استفاده قرارگیرند . انواعی از لانه های سفالی ، چوبی ، فلزی و پلاستیکی نیز می توانند مورد استفاده قرار گیرند .


3 . به منظور امکان بازدید راحت داخل لانه فنچ ، سقف آن به صورت کشویی و یا لولایی به راحتی قابل باز شدن باشد .


4 . نصب لانه در داخل قفس یا پرنده خانه باید به نحوی باشد که از لرزش ، کج شدن و افتادن مصون باشد .


5 . درب ورودی لانه فنچ در دیواره جلویی لانه و در بالاترین ارتفاع ممکن باشد .


6 . کف آن بستر مناسبی برای تخم گذاری فنچ ها تعبیه شده باشد .


7 . لانه فنچ می بایست دارای ابعاد مناسبی باشد تا بتواند فضای کافی برای پرورش حدود 6 جوجه در آن تا سن تقریبا 3 هفتگی را فراهم کند . به این منظور لانه های بزرگ که معمولا به طول و ارتفاع 15 و عرض 11 سانتی متر ساخته می شوند ، مناسب هستند .


8 . در بیرون و متصل به درب لانه فنچ، یک چوب نشیمن با قطر مناسب وجود داشته باشد . با رعایت نکات فوق انتظار می رود فرایند پرورش فنچ با آرامش بیشتری میسر شود .


separator line


بیشتر بخوانید:


همه چیز درباره اصول نگهداری و پرورش فنچ


تشخیص نر یا ماده بودن فنچ در گونه های مختلف


غذاهای مناسب و ممنوعه در تغذیه فنچ


separator line


بیشتر بخوانید  لیست آموزشگاه های زبان سنندج همراه با آدرس و تلفن
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *