قطع شده توسط الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت / استفاده از ظرفیت فرهنگ محلی – آژانس خبری مهر نیوز ایران و اخبار جهان



خبرگزاری مهر فرهنگ و اندیشه: فعالان صنعت فرهنگی سال ها در انتظار تصویب و اعلام سند توسعه فناوری های فرهنگی و نرم بوده اند. در حالی که 6 سال از ارائه پروژه تا تصویب نهایی آن می گذرد ، این صنعت هنوز فاقد سیاست ، برنامه ریزی ، تعامل سازمانی ، نیروی متخصص ، مباحث آموزشی ، سیستم آماری جامع و … است. در این میان ورود به حوزه صنایع خلاق و فرهنگی در اقتصاد کشور یکی از راهکارهای خروج از رکود اقتصادی و رشد متوازن نقدینگی است. سند پیش رو شامل بسیاری از خلاsهای موجود در صنعت در کشور است و از طرف دیگر به دلیل مهلت 4 ساله برای اجرای آن ، فرصت کمی برای دستیابی به اهداف کمی و کیفی روبرو است. در زمینه تعاریف مربوط به صنایع فرهنگی و فاصله گرفتن از عنوان صنایع خلاق و البته زیرمجموعه های آن جای زیادی برای تأمل وجود دارد. به عنوان مثال ، در رده اصلی آن جایی برای معماری وجود ندارد.

از یک طرف به ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم فرصت 6 ماهه داده شد تا مناطق اولویت دار را شناسایی کند و از طرف دیگر شاخص های این اولویت بندی مشخص نیست. یکی از نقاط قوت این سند استفاده از الگوی وحدت در کثرت گرایی در برنامه ریزی فرهنگی و سیاست گذاری است و چشم انداز استفاده از ظرفیت فرهنگ محلی آشکار است. نکته مهم دیگری که در این سند مشاهده می شود ، رویکرد سیستماتیک و تعریف اهداف سیستم نوآوری موثر در صنایع فرهنگی است که علی رغم تعریف دقیق آن ، شاخص های عملکرد مشخصی برای ارزیابی ارائه نمی دهد و نمی خواهد آنها را ارائه دهد. کاملاً توسط بخشها هدف دستیابی به الگوی اسلامی ایرانی در سرتاسر این سند قابل مشاهده است و این شامل هر دو مسئله مثبت و خنثی است: الف) بومی سازی ادبیات عامه پسند در صنایع فرهنگی جهان اجباری است و ب) ارتباط این مدل با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در سند نظارت امکان پذیر نیست.

بیشتر بخوانید  انتقاد شدید رئیس پلیس راهور از تولیدکنندگان خودرو/فیلم

در فصل دیگر ، برخی اهداف کمی عملی به نظر می رسند ، اما برخی دیگر نیاز به امکان سنجی و ارزیابی امکان سنجی در افق 1404 دارند. در این مقاله ، وضعیت فعلی صنایع فرهنگی مشخص نیست و بنابراین امکان دستیابی به اهداف کوچک مشخص نیست . نکته دیگر این است که از آنجا که این سند خارج از برنامه توسعه ، نقشه فرهنگی – مهندسی کشور و سایر اسناد در طول زنجیره تدوین شده و در میانه عمل ، باید بتواند با استفاده از یک رویکرد پویا

براساس تحقیقات قبلی ، طراحی یک سیستم ارزیابی یکپارچه و سیستم آماری ملی صنایع فرهنگی ، خسارات قابل توجهی را از این صنعت در کشور برطرف می کند که به خوبی در سند آمده است. اما نقطه اوج آن در استراتژی 3 تمرکز بر بخش غیردولتی و کارآفرینی و تجارت فناوری فرهنگی است. به ویژه ، خلا gap مهم دیگری در زمینه مالکیت معنوی و سازوکارهای قانونی و قانونی برطرف شده است. ایجاد صندوق های کارآفرینی و سرمایه گذاری برای حمایت از فناوری های فرهنگی و نرم ، با توجه به تعداد اندک ، در حال حاضر یکی دیگر از رویکردهای عملیاتی مثبت در این سند است.

از نظر گفتمان سازی ، توجه به افزایش آگاهی عمومی در این زمینه و استفاده از بستر رسانه ملی ، عمومی و شهری نکته مهمی است ، اما به نظر می رسد قدرت فضای مجازی و بازاریابی دیجیتال در ایجاد گفتمان فراموش شده است. لازم به ذکر است که توسعه فناوری های فرهنگی و نرم مستلزم انرژی فرهنگی افراد جامعه است و از این منظر ، گفتمان سازی در این باره باید در اولویت اجرای سند باشد. اما به گفته نویسنده آنچه در اصل این سند وجود دارد معرفی زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری در توسعه فناوری های فرهنگی و نرم است که به درستی ترسیم شده است.

بیشتر بخوانید  المپیک توکیو| لقب اتحادیه جهانی کشتی برای گرایی

در زمینه دیپلماسی فرهنگی ، در این سند به مانعی مهم در برابر رشد اقتصاد کشور (تحریم ها) اشاره نشده و درخواست تصمیم گیری نمی شود. در بعد سرمایه انسانی ، علی رغم درج مفاد عملی در این بخش از سند ، نخبگان فرهنگی به عنوان دست اجرایی و مدیریتی آن تلقی نمی شوند. سرانجام ، به موازات ارائه راهبردها ، پیاده سازی و ارزیابی آنها مورد نیاز است. ساختار اجرای پیشنهادی نیاز به غنی سازی و استفاده توسط نیروهای دولتی و خصوصی دارد و متأسفانه ساختار ارزیابی به وضوح مشخص نشده است. علاوه بر این ، برای اطمینان از اجرای سند مطابق با موضوع تخصصی و نخبه مطرح شده ، به مدلی نیاز دارد. با وجود تمام کاستی هایی که در این مقاله دیده می شود ، ورود به این ادبیات لحظه روشنی برای اقتصاد خلاق کشور است و امیدواریم در افق 1404 شاهد درخشش ایران اسلامی از طریق این صنعت در جامعه جهانی باشیم.

توجه: نفیسه شاهی نوری

مدیر عامل شتاب دهنده سبک زندگی اسلامی ILSA

دانشجوی دکترای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی و محقق در انجمن Saf

دیدگاهتان را بنویسید