قسط وام یارانه کی تموم میشه ۱۴۰۱


قسط یارانه وام در سال 1401 به پایان می رسد چه زمانی یارانه وام تمام می شود و چه زمانی اقساط یارانه ادامه مطلب.

در مرحله اول بازپرداخت وام کرونا 21 میلیون نفر از سرپرستان خانوار اعلام کردند که به وام نیاز دارند. در مراحل ثبت نام، این ۲۱ میلیون خانوار در پایان خردادماه یارانه و در نهایت یک میلیون تومان دریافت کردند.

اما در همان زمان دولت اعلام کرد که این وام بدون بازپرداخت نیست و اقساط آن از یارانه نقدی 45 هزار تومانی در ماه برای خانواده کسر می شود.

نرخ سود این یارانه 4 درصد تعیین شد و مقرر شد ظرف مدت 30 ماه از یارانه خانوار کسر شود. هر قسط این وام 35 هزار تومان اعلام شد. دولت اولین قسط را تیرماه سال گذشته گرفت و تاکنون 12 قسط پرداخت شده است.

از اقساط 30 ماهه، 18 قسط باقی مانده که در مجموع حدود 630 هزار تومان می شود. یعنی یک خانواده انفرادی یارانه 14 ماهه نمی گیرند یا خانواده چهار نفره یارانه 14 ماهه نمی گیرند.

از این 21 میلیون خانوار، هفت میلیون خانوار مرحله دوم وام دریافت کردند. دولت آذرماه سال گذشته بازپرداخت مرحله دوم وام میلیونی را مجدداً در دستور کار قرار داد، اما این بار پس از اعمال سقف تاج به تعداد کمتر.

وزارت کار هفت میلیون خانوار واجد شرایط فاز دوم وام را شناسایی کرده است. شرایط نرخ سود و تعداد اقساط نیز مانند فاز اول 4 درصد و 30 ماهه بود.

بازپرداخت جنگی این وام از دی ماه سال گذشته آغاز شد و تاکنون شش قسط بازپرداخت شده و 24 قسط یعنی 840 هزار تومان باقی مانده است.

بیشتر بخوانید  فهرست جدید بدهکارترین کشورهای جهان منتشر شد -

یعنی حدود 19 ماه است که این خانوارها یارانه عضویت دریافت نمی کنند.

استفاده کنندگان از یارانه ها در ماه های اخیر بارها از مسئولان خواسته اند در صورت عدم افزایش یارانه حداقل اقساط وام را ببخشند اما تاکنون خبری از بازپرداخت تاج وام منتشر نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید