قرعه کشی خودرو ادامه دارد/ کدام خودروها هم اکنون در طرح های قرعه کشی قرار دارند؟


خودروسازان با وجود زیان و بدهی انباشته شده و محصولات بی کیفیت، همچنان به برنامه های فروش خود ادامه می دهند. اکنون خودرو، سایپا و تعدادی دیگر از خودروسازان ایران برخی از محصولات خود را بدون قرعه کشی در طرح های فروش عرضه خواهند کرد. اما چه خودروهایی در این طرح ها نقش دارند؟

چندی پیش امید کلیباف، سخنگوی وزارت صمت از برگزاری 15 طرح فروش بدون قرعه کشی خبر داد. وی گفت: این 15 طرح فروش در اولین دوره عرضه سامانه یکپارچه با ظرفیت کمتر از اعلام شده منتشر شد. در نتیجه قرعه کشی برای فروش آنها وجود ندارد. به گفته مسئولان، ایران خودرو، سایپا و سایر خودروسازان در این پروژه مشارکت خواهند داشت.

سایپا این پروژه را از پنجشنبه دوم خرداد ماه آغاز کرد. ثبت نام در این طرح تا تکمیل ظرفیت در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ادامه خواهد داشت، ایران خودرو نیز در طرح فروش بدون قرعه کشی خودرو بخشنامه ثبت نام را در سایت خود قرار داده است. این برنامه فروش از روز دوشنبه 6 تیرماه از ساعت 10 صبح در سامانه یکپارچه آغاز شده و تا تکمیل ظرفیت ادامه خواهد داشت و از طریق سامانه یکپارچه در حال انجام است.

قرعه کشی خودرو ادامه دارد/ کدام خودروها هم اکنون در طرح های قرعه کشی قرار دارند؟

طرح فروش قرعه کشی خودرو – تیر 1401

طرحی که کرمان موتور از روز دوشنبه آغاز کرده است نیز بدون قرعه کشی است اما ربطی به سه طرح مذکور ندارد و هنوز باخمن موتور و شرکت آرین پارس موتور در این باره اطلاعاتی نداده اند.

فروش بدون قرعه کشی خودرو در سیستم یکپارچه

اما کدام محصولات اکنون بدون قرعه کشی به فروش می رسند؟

1- ایران

ایران خودرو چهار محصول بدون قرعه کشی در سامانه یکپارچه توزیع خودرو عرضه کرد.

دست تارا

یکی از خودروهایی که نامش هنگام ثبت نام در این طرح پیش فروش در لیست است تارا داستی است.

مبلغ پیش پرداخت ظروف دستی 118 میلیون تومان تعیین شده است.

بیشتر بخوانید  فال شمع روزانه پنجشنبه 20 مهر 1402

قیمت کارخانه تارا داستی 293 میلیون و 708 هزار تومان و قیمت این خودرو در بازار 466 میلیون تومان است.

کانتینر اتوماتیک

خریداران می توانند بسته بندی اتوماتیک را نیز در این طرح فروش انتخاب کنند.

مبلغ پیش پرداخت این کانتینر اتوماتیک 166 میلیون تومان است.

قیمت کارخانه ای این محصول 415 میلیون و 673 تن و قیمت این خودرو در بازار 583 میلیون تن است.

شارژ اتوماتیک دناپلاس توربو

همچنین داوطلبان می توانند شارژر اتوماتیک دناپلاس توربو را در این طرح فروش خریداری کنند.

خریداران باید 144 میلیون و 500 هزار تومان به حساب واریز کنند.

قیمت کارخانه این محصول 398 میلیون و 229 هزار تومان و قیمت این خودرو در بازار 500 میلیون تومان است.

توربوشارژر دستی دناپلاس

متقاضیان طراحی خودرو بدون قرعه کشی برای مادران در این طرح فروش می توانند توربوشارژر دناپلاس با گیربکس 6 سرعته دستی و فرمان برقی را نیز انتخاب کنند که خریداران باید مبلغ 159 میلیون و 500 هزار تومان را به حساب خود واریز کنند. قیمت کارخانه ای این محصول 360 میلیون و 483 هزار تومان است و به همین ترتیب این خودرو در بازار 488 میلیون تومان قیمت دارد.

2- سایپا

سایپا پنج محصول بدون قرعه کشی را در سامانه یکپارچه توزیع خودرو عرضه کرد.

سریع اس

افراد هنگام ثبت نام در این طرح سایپا امکان خرید کوئیک اس را دارند. خریداران باید 92 میلیون و 331 هزار تومان به حساب واریز کنند. قیمت کارخانه ای این خودرو 184 میلیون و 662 هزار و قیمت این خودرو در بازار حدود 228 میلیون تومان است.

Quick R با گیربکس معمولی

یکی دیگر از خودروهای موجود در این دور از طرح فروش سایپا، کوئیک آر با گیربکس معمولی است. خریداران باید 89 میلیون و 10 هزار تومان علی الحساب پرداخت کنند که قیمت این خودرو سایپ در کارخانه 178 میلیون و 20 هزار تومان است و این خودرو با قیمت 216 میلیون تومان در بازار به فروش می رسد.

بیشتر بخوانید  خبر بد از حقوق بازنشستگان

سریع با گیربکس معمولی

همچنین داوطلبان هنگام ثبت نام در این دور پیش فروش سایپ امکان خرید کوییک با گیربکس معمولی را دارند که خریداران باید مبلغ 84 میلیون و 37 هزار تومان به حساب خود واریز کنند. قیمت کارخانه این خودرو 168 میلیون و 74 هزار و قیمت این خودرو حدود 209 میلیون تومان در بازار است.

ساینا اس

همچنین از خودروهای این دور از طرح پیش فروش یک ساله و مشارکت در تولید سایپ سایپ می توان به سایین اس اشاره کرد. خریداران باید 84 میلیون و 915 هزار تومان به حساب واریز کنند. قیمت کارخانه این خودرو 169 میلیون و 831 هزار تومان است و این خودرو در بازار 218 میلیون تومان قیمت دارد.

شاهین.جی

شاهین جی یکی از گزینه هایی است که در این دور ثبت نام برای پیش فروش سایپ ارائه می شود. خریداران باید 172 میلیون و 290 هزار تومان به حساب واریز کنند. قیمت کارخانه این خودرو 344 میلیون و 580 هزار تومان و قیمت این خودرو در بازار حدود 369 میلیون تومان است.

3- مدیران خودرو

مدیران خودرو دو محصول را بدون قرعه کشی در سامانه یکپارچه توزیع خودرو عرضه کردند که یکی از خودروهایی که نام آن در هنگام ثبت نام در این طرح پیش فروش در لیست است، X55 Pro Excellent (MVM X55 Excellent) است. مدیران خودرو این محصول را با قیمت 933 میلیون و 60 هزار تومان عرضه می کنند.از دیگر محصولات این طرح X 55 Pro Excellent Sport (MVM X55 Excellent Sport) است. این محصول در کارخانه با قیمت 953 میلیون و 680 هزار تومان به فروش می رسد و قیمت این دو محصول در بازار حدود 810 تا 850 میلیون تومان است.

فروش بدون قرعه کشی کرمان موتور

این در حالی است که طرحی که کرمان موتور از روز دوشنبه آغاز کرده نیز بدون قرعه کشی است اما ربطی به سه طرح مذکور ندارد. ثبت نام در طرح فروش کرمان موتور خارج از سامانه یکپارچه توزیع خودرو و از طریق نمایندگی های این شرکت انجام می شود. داوطلبان تا 15 تیرماه فرصت ثبت نام دارند کرمان موتور وانت T8 MT را با قیمت 967 میلیون تومان عرضه می کند. قیمت این خودرو در بازار حدود یک میلیارد و 50 میلیون تومان است.

بیشتر بخوانید  سی ویژگی افرادِ حیله‌گر

آیا فروش بدون قرعه کشی استقبال می شود؟

اما آیا از این طرح های فروش قرعه کشی خودرو استقبال می شود؟ حداقل در مورد سایپ به این شکل نیست، روز چهارشنبه 8 تیرماه در این رابطه نوشت: طرح پیش فروش بدون قرعه کشی سایپ از زمان شروع ثبت نام همچنان به مدت شش روز ادامه دارد. استقبال کم سایپ از طرح قرعه کشی پیش فروش را از دو منظر می توان بررسی کرد. اول اینکه قیمت این خودروها مشخص نیست. سایپا برای این محصولات 50 درصد قیمت خودرو را از متقاضی دریافت می کند و مابقی مبلغ را برای قیمت روز خودرو محاسبه می کند.

موضوع دوم به حاشیه سود کمتر خرید و فروش محصولات سایپا نسبت به خودروهای کارخانه ای رقیب مربوط می شود.

به گزارش تجارت نیوز، این پروژه حتی امروز جمعه ۱۳ تیرماه نیز متوقف نشده است. البته ثبت نام برای فروش قرعه کشی ایران خودرو همچنان ادامه دارد. این پروژه اما از روز دوشنبه 7 خرداد آغاز شد.

زمان برگزاری مرحله دوم قرعه کشی خودرو

خبر دیگر اینکه سخنگوی وزارت صمت روز گذشته از امکان برگزاری مرحله دوم قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه در پایان تیرماه خبر داد. امید کلیباف گفت: با اشاره به چشم‌انداز حذف قرعه‌کشی خودرو، افزود: در حوزه خودروهایی که تقاضای بیشتری نسبت به عرضه دارند، مشکل داریم و باید از طریق قرعه‌کشی اقدام کنیم، اما قرعه‌کشی برنامه ریزی شده تا پایان سال منحل شود و تقاضا برای تعیین قیمت ها باشد.

دیدگاهتان را بنویسید