مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

قرص و کپسول اکسی کدون (Oxycodone)

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



اکسی کدون چیست ؟


موارد استفاده از اکسی کدون


اکسی کدون برای تسکین درد های دائمی همچون درد های ناشی از بیماری سرطان استفاده میشود. اکسی کدون به خانواده ای از دارو ها تعلق دارد که به آن اوپیوم (مخدر) یا ضد درد میگویند. اکسی کدون در مغز تغییراتی را بوجود میاورد تا واکنش بدن شما به درد را تغییر دهد. پیشنهاد میکنم حتما با ادامه این مقاله همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.


مقادیر بالای این دارو (یعنی بیش از 40 میلی گرم در هر قرص) تنها زمانی میتواند استفاده شود که بدن شما به مصرف مقادیر بالا چنین دارو هایی عادت داشته باشد. اگر دوز های بالا اوپیوم توسط کسی استفاده شود که بدنش به این ماده عادت ندارد، به اوردوز و حتی مرگ منجر خواهد شد.

از انواع جذب سریع اکسی کدون برای درمان درد های معمولی یا درد هایی که پس از چند روز حمل کردن از بین میروند، استفاده نکنید. این دارو بسیار قوی و حساس است و نباید سر خود از آن استفاده کرد.


نحوه مصرف اکسی کدون (اکسی کانتین)


حتما ابتدا از راهنمایی که درون بسته قرص قرار گرفته استفاده کرده و آن را بخوانید، سپس حتما از دستوری که پزشک داروخانه به شما میدهد، پیروی کنید. حتی اگر یک دوره از اکسی کدون استفاده کرده اید و باز هم قصد استفاده از آن را دارید، باید دوباره نظر پزشک را جویا شوید.


از اکسی کدون بصورت منظم و طبق دستور دکتر تان استفاده کنید، نه تنها در زمانی که درد های ناگهانی را تجربه میکنید. اکسی کدون را میتوانید با غذا یا بدون غذا بخورید، معمولا 12 ساعت یک بار توصیه میشود. اگر حالت تهوع دارید، بهتر است اکسی کدون را با غذا بخورید. اگر همچنان حالت تهوع داشتید، از پزشک درباره راهکارهای کاهش آن بپرسید. (مثلا دراز کشیدن برای یک تا دو ساعت با کمترین میزان ممکن حرکت سر)

اکسی کدون را بصورت کامل قورت دهید. به هیچ عنوان آن را خرد نکنید یا نجوید و بصورت محلول نیز استفاده نکنید. اگر چنین کارهایی را انجام دهید، تمام دوز به یکباره آزاد میشود و احتمال اوردوز اکسی کدون را افزایش میدهد.

برای راحت تر شدن قورت دادن قرص اکسی کدون، چنانچه در هر نوبت باید بیش از یکی را بخورید، یکی یکی و با فاصله قرص ها را مصرف کنید. هرگز برای راحتی خوردن قرص آن را خیس نکنید. اطمینان حاصل کنید که مقدار زیادی آب با قرص ها مینوشید.

بیشتر بخوانید  غذاها و نوشیدنی های مفید و مضر برای آنفولانزا


هرگز از اکسی کدون در دوز های بالاتر یا برای مدت طولانی تر استفاده نکنید. این کار سرعت بهبود شما را بالاتر نخواهد برد و تنها ریسک عوارض جانبی افزایش پیدا میکند. دقیقا همانگونه که پزشک گفته عمل کنید.


قبل از شروع به استفاده از اکسی کدون از دکتر خود یا پزشک داروخانه بپرسید که آیا نیاز هست تغییراتی در دیگر دارو های اوپیومی که استفاده میکنید ایجاد شود یا خیر. برخی از دارو های ضد در دیگر مانند استامینوفن یا ایبوبروفن نیز ممکن است که نیاز تغییراتی داشته باشند. حتما از سازگاری اکسی کدون با دارو های دیگری که مصرف میکنید، اطمینان حاصل کنید.


استفاده از اکسی کدون ممکن است باعث واکنش هایی در بدن نیز بشود. مخصوصا اگر از این دارو برای مدت طولانی و یا در دوز های بالا استفاده کرده باشید. در چنین شرایطی اگر استفاده از دارو را به ناگه قطع کنید علائمی همچون خستگی، آب چشم زیاد، آب بینی زیاد، حالت تهوع، عرق کردن و یا درد عضلانی میتواند رخ دهد. برای جلوگیری از این عوارض دکتر شما میتواند دوز مصرف را به مرور کمتر کند. چنانچه هر کدام از این علائم رخ داد، سریعا به پزشک اطلاع دهید.


اکسی کدون اگر برای طولانی مدت استفاده شود، ممکن است که اثر خود را از دست بدهد. اگر چنین اتفاقی افتاد به پزشک خود اطلاع رسانی کنید.

درحالیکه اکسی کدون به بسیاری کمک کرده است اما ممکن است که باعث اعتیاد شود. اگر شما به چیز دیگری مانند مواد مخدر و یا الکل اعتیاد داشته باشید، احتمال بیشتری دارد که به اکسی کدون نیز اعتیاد پیدا کنید. برای کاهش ریسک اعتیاد، اکسی کدون را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید.

بیشتر بخوانید  از موارد مصرف داروی بوپیواکائین بیشتر بدانید


عوارض جانبی اکسی کدون


حالت تهوع، استفراغ، یبوست، دهان خشک، ضعف بدنی، عرق کردن، احساس سبکی سر، سرگیجه یا خواب آلودگی ممکن است بر اثر استفاده از اکسی کدون رخ دهد. البته ممکن است که پس از مدتی که استفاده از اکسی کدون را شروع کرده اید، برخی از این عوارض شدت کمتری پیدا کند. اگر هر کدام از این عوارض همچنان وجود داشت یا بدتر شد، بلافاصله به پزشکتان اطلاع دهید.


برای جلوگیری از یبوست، یک رژیم غذایی پر فیبر داشته باشید، آب زیاد بخورید و ورزش کنید. میتوانید با مشورت پزشک از یک داروی ملین نیز استفاده کنید.

جهت کاهش سرگیجه و احساس سبک سری، به آرامی از خواب یا حالت های نشسته بلند بشید.


ممکن است که پوسته قرص را در مدفوع خود پیدا کنید. این مورد اصلا مشکلی ایجاد نمیکند و مطمئن باشید که بدن قبلا مواد دارویی را جذب کرده است.


بیاد داشته باشید که پزشکان زمانی اکسی کدون را برای شما تجویز میکنند که گمان کنند، منفعت این دارو از عوارض احتمالی آن بیشتر است. اکثر افرادی که از اکسی کدون استفاده میکنند، دچار عوارض جدی نمیشوند.


اگر هر کدام از عوارضی که در ادامه آورده میشود را داشتید، به سرعت به پزشک مراجعه کنید. تغییرات خلق و خو و حالت های روحی روانی، درد شکم شدید، مشکل در ادرار کردن، نشانه های عدم کارکرد سالم غدد فوق کلیوی که مواردی همچون کاهش اشتها، خستگی غیر معمول و کاهش وزن است.


اگر دچار عوارضی همچون غش کردن، تشنج، تنفس آرام یا سطحی، خواب آلودگی شدید و مشکل سختی در بیدار شدن از خواب شدید، خیلی سریع به یک مرکز اورژانس مراجعه کنید چراکه این علائم بسیار جدی است.

بیشتر بخوانید  دندان عقل و مشکلاتی که به همراه دارد؟


داشتن یک واکنش آلرژیک خیلی شدید به گاباپنتین خیلی نادر است اما بهرحال اگر علائمی ناشی از یک واکنش آلرژیک شدید همچون تب، تورم غدد لنفاوی، جوش های سر قرمز، خارش و ورم مخصوصا در ناحیه صورت، زبان یا گلو، سرگیجه شدید و یا مشکلات تنفسی پیدا کردید خود را به اورژانس برسانید.


عکس های انواع مختلف اکسی کدون


اکسی کدون

اکسی کدون


اکسی کدون

اکسی کدون


اکسی کدون

اکسی کدون


اکسی کدون

اکسی کدون


اکسی کدون

اکسی کدون


اکسی کدون

اکسی کدون



امیدوارم این مقاله اطلاعات مفیدی را در خدمت شما کاربران گرامی قرار داده و با ویژگی های اکسی کدون آشنا شده باشید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *