قرارداد مضاربه چیست و چه شرایطی دارد؟| رعایت نکات ضروری در قرارداد مضاربه



آنچه دیگران می خوانند:

باب ششم (در مضاربه)، فصل سوم (در مورد عقود خاص) کتاب دوم (در اموال) قانون مدنی از ماده 546 تا 560 می‌گوید:

باب ششم – در مضاربه

ماده 546 – مضاربه عقدي است كه يكي از طرفين سرمايه را به شرط اينكه طرف ديگر با آن تجارت كند و در منفعت آن شركت كند، تأمين كند، صاحب سرمايه را صاحب و عامل مضاربه مي گويند.

ماده 547. سرمایه باید نقدی باشد.

ماده 548- حصه هر يك از مالكان و استفاده كنندگان در منفعت بايد جزء مشترك كل از قبيل ربع يا ثلث و غيره باشد.

ماده 549 حصه مذکور در ماده قبل باید به موجب عقد مضاربه معین شود، مگر اینکه در عرف «جدا» معلوم باشد و از سکوت در عقد اجتناب شود.

ماده 550- مضاربه جایز است.

ماده 551 – عقد مضاربه بیکی به دلایل زیر فسخ می شود:

1- در صورت فوت یا جنون یا جنون یکی از طرفین.

2- در صورت ورشکستگی مالک.

3- در صورت از بین رفتن تمام سرمایه و سود.

4- در صورت عدم امکان کاری که مورد نظر طرفین بوده است.

ماده 552. اگر در مضاربه اجل معین شده باشد، تعیین اجل عقد را لازم نمی‌داند، ولی بعد از انقضای مضاربه نمی‌تواند معامله کند مگر به اذن جدید مالک.

ماده 553- اگر مضاربه مطلق باشد یعنی کار خاصی مقرر نشده باشد عامل می تواند هر کاری را که مقتضی بداند انجام دهد ولی باید از طریق متعارف تجارت کند.

بیشتر بخوانید  المپیک 2020 توکیو| سلطانی‌فر: یزدانی در 15 ثانیه طلا را با نقره عوض کرد/ در وزنه‌برداری شانس یک‌مدال دیگر داشتیم- اخبار رشته های ورزشی - اخبار ورزشی تسنیم

ماده 554 ـ مضارب نمي تواند نسبت به همان سرمايه با ديگري مضارب كند و يا به ديگري منتقل كند مگر به اذن مالك.

ماده 555- مضارب بايد در امور متعارف و متعارف، اعمالي را كه مي‌داند و وقت دارد انجام دهد، ولي اگر شخصاً اعمالي را انجام دهد كه عرف بايد به مستأجر باشد، مستحق اجرت نخواهد بود. برای آن

ماده 556- مضارب امین است و ضامن مال مضارب نمی شود مگر در صورت جرح یا جراحت.

ماده 557 ـ اگر كسي در برابر كاري مال بدهد و شرط كند كه تمام منافع متعلق به مالك است در اين صورت معامله مضارب نيست و نماينده نسبت به آن حق اجرت خواهد داشت مگر اينكه معين شود كه نماينده داشته است. بی پروا این عمل را انجام داد

ماده 558 – اگر مقرر شده باشد كه مضارب ضامن سرمايه باشد يا ضرر ناشي از تجارت به مالك تعلق نگيرد عقد باطل است مگر اينكه لزوماً مقرر شده باشد كه مضارب به مالك مجان عطا كند. میزان خسارت یا ضرر را بپردازید.

ماده 559. در حساب جاری یا حساب برای مدت معین، تصمیمات معتبر مضاربه و حقوق مضاربه با احراز شرایط قسمت اخیر ماده قبل ممکن است متعلق به دارنده آن باشد.

ماده 560- مضاربه علاوه بر موارد فوق تابع شرایط و مقرراتی است که به موجب عقد متعاملین مقرر شده است.


بیشتر بخوانید  ایران در یازدهمین مسابقه بین المللی فیزیکدانان جوان پیروز می شود - اخبار فرهنگیان و مدارس - اخبار اجتماعی تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید