قدیمی‌ترین پرده درویشی عاشورا در کاخ گلستان رونمایی شد



آنچه دیگران می خوانند:

به گفته Shamanevs، برنامه رونمایی از قدیمی ترین پرده درویشی عاشورایی به عنوان یکی از قدیمی ترین حجره خوانی ها به نام برنامه راوی عاشورایی برگزار شد.

در این برنامه پس از استقبال آفرین امامی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، رونمایی از پرده درویشی مربوط به دوران قاجار و مراسم پرده خوانی توسط مرشد احدی اجرا شد. همچنین علیرضا قاسم خان، حمید اردلان و مهدی طالعی نیا در نشست تخصصی حجاب و حجاب به بررسی اهمیت این حجاب در تاریخ معاصر ایران پرداختند.

در ادامه نیازی سرپرست تیم مرمت پرده عاشورا با نمایش فیلمی از مراحل و روند مرمت این پرده نکاتی را در رابطه با جنبه های فنی و تخصصی و مرمت پرده عاشورا در گلستان بیان کرد. کارگاه مرمت کاخ بیش از دو سال.

از این رو این پرده بی نظیر در موزه مردم شناسی مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

همچنین در نشست پژوهشی پژوهشی قدیمی ترین پرده متحرک، علیرضا قاسم خان، دبیر علمی برنامه «محرم در گلستان» در سخنانی با اشاره به اهمیت توجه به میراث فرهنگی و معنوی گردآوری شده در کاخ گلستان.

مهدی طالعی نیا کارشناس پرده درویشی گفت: با کشف و مرمت این پرده، تاریخچه پرده های ناکالی به حدود 80 سال از دوره حسین کولر آقاسی برمی گردد و قدمت این نقاشی ها تا دوره فتا ادامه دارد. علی شاه قاجار. بنابراین، این روز و اقدام کاخ گلستان، اقدامی بزرگ در تاریخ هنر ایران است.

بیشتر بخوانید  علل روانشناختی اضافه وزن و چاقی در بیماری همه گیر کوید 19

همچنین در این نشست حمید اردلان با تشریح جنبه های حقوقی و شناختی هنر پرده درویشی در ایران که الهام گرفته از اندیشه های شیعه است، گفت: هنر نقاشی و پرده های منقوش را باید در سایه حکمت هنر شیعه نگریست. سیر تحول آن در جامعه ایرانی در چند قرن اخیر. و هر یک از تصاویر این صفحه، جدای از مربوط به وقایع عاشورا و داستان های مذهبی، زاویه ای از اندیشه متعالی در توصیف است. ارزش های انسانی و دینی

مرمت این اثر پس از بررسی و آسیب شناسی با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت در اسفند ماه ۱۳۹۷ آغاز شد و در تیرماه ۱۳۰۰ به پایان رسید. مرمتگران در حین مرمت به سابقه ای از تاریخ خلق این اثر دست یافتند که تاریخ جدیدی را برای قدمت این سبک نقاشی رقم زد: «حاج حسن چاوش 1231 شمسی». در قسمت بالای تصویر کتیبه دیگری با مضمون «حداقل مهدی شعبانعلی» به چشم می خورد. ابعاد این تابلو 148*415 سانتی متر می باشد.

برنامه های ماه های آیینی عاشورا در کاخ گلستان شامل ویژه برنامه هایی از جمله برپایی نمایشگاه ویژه آثار محرم و تکیه دولت همراه با روز تکریم اسرا و مفقودین، خدمت به آزادی، ویژه برنامه کودک و نوجوان با محوریت میراث ناملموس و معنوی، نمایشگاه مجازی تصاویر تاریخی مساجد دوره قاجار، نشست های تخصصی تعزیه، عزاداری اقوام و سایر برنامه هایی که توسط علاقه مندان به هنر و فرهنگ اسلامی از 17 مرداد تا 16 مهر 1401 برگزار می شود و بهره مند می شوند. عموم مردم

بیشتر بخوانید  دلیل گرانی گوشت مرغ و گوجه فرنگی چیست؟


دیدگاهتان را بنویسید