مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

قبض برق و خدمات عالی علی کریمی

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



علی آقای کریمی بین 4 ژوئن تا 5 ژوئیه 1400 (یک ماه) 6280 کیلووات ساعت برق در خانه خود مصرف کرد و باید 4،630،175 (چهار میلیون و ششصد و سی هزار و صد و هفتاد و پنج) تن برق و البته پرداخت کرده باشد. هشدار خاموش کردن برق آنها نیز به دلیل تأخیر پرداخت آن را دریافت کردند.

اگر سالها در مورد مضرات روش قیمت گذاری انرژی ایران فریاد می زدیم ، به اندازه قبض برق آقای کریمی نمی توانستیم واقعیت ها را بگوییم. لطفاً به محاسبات زیر توجه کنید.

1. یک متر مکعب گاز برای تولید سه کیلووات ساعت برق استفاده می شود ، به طوری که 2093 متر مکعب گاز برای تولید 6280 کیلووات ساعت برق مصرفی توسط خانه آقای کریمی استفاده می شود.

۲. قیمت صادرات گاز ایران به ترکیه و عراق حدود 24 دلار در هر متر مکعب است ، بنابراین 50232 دلار معادل 502 دلار پول بنزینی است که برای تأمین برق خانه آقای کریمی هزینه شده است.

3. قیمت دلار در بازار امروز تهران 24900 تن است ، بنابراین هزینه گاز مصرفی برای تأمین برق خانه آقای کریمی 1،250،7768 (دوازده میلیون و پانصد و هفت هزار و هفتصد و شصت و هشت) تن است.

4- وزارت نیرو برق را به ازای هر کیلووات ساعت از نیروگاه ها – به استثنای هزینه های سوخت – به قیمت 336 تن خریداری می کند. بنابراین ، هزینه های تولید (تبدیل گاز به برق در نیروگاه) برای 6280 کیلووات ساعت برق مصرفی توسط خانه آقای کریمی 211 18080 (دو میلیون و صد و ده هزار و هشتاد) تومان است.

بیشتر بخوانید  تحلیلگران بار دیگر قاطعانه به صعود قیمت طلا رای دادند

5. کل هزینه برق خانه آقای کریمی برای اقتصاد ملی ایران 14617848 (چهارده میلیون و ششصد و هفده هزار و هشتصد و چهل و هشت) تومانی است.

6. شرکت توزیع برق با تمام ملاحظات مربوط به تعرفه های برق پرمصرف ، از آقای کریمی تقاضا کرد 4630175 تومان از 14617848 تومان پرداخت کند. بنابراین آقای کریمی برای اقتصاد برق مصرفی به مدت یک ماه 9987673 تن یارانه از اقتصاد ملی ایران دریافت کرد.

خوب ، به خاطر داشته باشید که مبلغ یارانه برق خانه آقای کریمی برابر با یارانه ماهانه 45300 تومانی برای 220 نفر است.

هیچ سخنرانی ، برنامه تلویزیونی یا مطالعه علمی نمی تواند با چنان دقت و وضوح عمق بی عدالتی سیستم قیمت گذاری انرژی ایران را نشان دهد.

سیستم فعلی قیمت گذاری مناسب انرژی چیزی نیست جز انتقال منابع ملی به ثروتمندترین اقشار جامعه. این سیستم اقتصادی اساساً ناعادلانه است. کدام کتاب عدالت حکم می کند که یارانه ماهانه 220 نفر به مصرف برق در یکی از ثروتمندترین نقاط جامعه منتقل شود؟

نتیجه گیری اجتماعی اجتماعی
1. آقای کریمی در این بی عدالتی مقصر نیست ، او طبق قوانین و رویه های موجود مانند هر شهروند دیگری زندگی می کند. او قبلاً طبق قوانین فیفا فوتبال بازی می کرد ، اما اکنون طبق قوانین آن کشور از برق استفاده می کند. ساختار اجباری قیمت گذاری انرژی است که وی را ملزم به پرداخت این مبلغ و دریافت یارانه حدود 10 میلیون تن در ماه می کند.

۲. این داستان نباید به ابزاری برای حمله به افراد مشهوری مانند علی کریمی تبدیل شود. آنها مانند همه شهروندان از قوانین پیروی می کنند. انتقاد از لایحه برق علی کریمی ، انتقاد از ساختار اقتصادی دیکتاتوری ، با حداکثر دخالت در کیفیت پایین دولت در اقتصاد و پوپولیسم پنهان در پشت این وضعیت ، عدالت نامیده می شود.

بیشتر بخوانید  20 هزار دوز واکسن کو برکت به هرمزگان داده شد

دو نکته مهم
1. سهم علی کریمی در اجاره برق ، با محاسبات فوق ، حداکثر 120 میلیون تن یارانه برق در سال است. این رقم چیزی نیست جز تعداد واقعی رانت هایی که به طور ناعادلانه در اقتصاد انرژی ایران توزیع می شود. رقم واقعی به ده ها و صدها هزار میلیارد تن در اشکال مختلف ، از جمله تلفات ، می رسد.

۲. سالهاست که اقتصاد و سیاست های عمومی راهی برای جلوگیری از این بی عدالتی و در عین حال مقابله با محرومان با سیستم های کمک اجتماعی هوشمند و هدفمند پیدا کرده اند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *