قانون را به قیمت سلامتی انسان اصلاح کنید



در حالی که دو سال تلاش برای لغو یا اصلاح قانون ممنوعیت تأسیس صنایع در شعاع 120 کیلومتری تهران به ویژه توسط استانداری انجام شد ، اما در نهایت این قانون اصلاح شد ، اما این اقدام مستقیماً با هدف کیفیت هوا و شهروندان تهرانی. سلامتی.

به گزارش ایسنا ، در سال 1346 اولین فرمان برای محدود کردن تأسیس صنایع تصویب شد. قانون “ممنوعیت تأسیس صنایع در شعاع 120 کیلومتری تهران” در سال 1346 با هدف مدیریت زمین و ایجاد تعادل و تعادل در کشور و تمرکززدایی تهران تصویب شد ، اما با گذشت زمان کمرنگ شد و بسیاری از صنایع ، از جمله صنایع غذایی ، خواص صنعتی و صنایع سبز ، می توانند از کاربرد آن معاف شوند. اما اعمال این محدودیت ها محدود به تهران نبود و به سایر شهرها نیز تسری یافت.

اما نادیده گرفتن قانون “ممنوعیت تأسیس صنایع در شعاع 120 کیلومتری تهران” و عدم نظارت صحیح در 54 سال گذشته باعث شده است که 20٪ از جمعیت کشور و 25٪ از فعالیت های اقتصادی در یک درصد از کشور (تهران و اطراف) تشکیل شود.

هفته گذشته ، تسهیل ، ایجاد و توسعه واحدهای صنعتی و معدنی در شعاع 120 کیلومتری تهران در مشاوره مقررات زدایی انوشیروان محسنی بندپی – فرماندار تهران – تأمین خاک را تأیید کرد افزایش ظرفیت تولید دو برابر ظرفیت موجود صنایع را در نظر می گیرد. سال گذشته استاندار تهران با انتقاد از این قانون گفته بود كه قانون منع تاسیس صنایع در شعاع 120 كیلومتری برای استان های البرز و سمنان منطقی نیست و با استقرار 20 درصد صنعت كشور در تهران ، متأسفانه این قانون از جهش تولید جلوگیری می کند. ما نتوانستیم این مسئله را حل کنیم.

بیشتر بخوانید  بوشهر غرق شادی شد | شاد تربن روز در ساحل بوشهر

اما سابقه انتقاد از این قانون و تلاش برای اصلاح آن به سال 1998 برمی گردد ، زمانی که اعلام شد دفتر استاندار تهران قصد دارد قانون “ممنوعیت تأسیس صنایع در شعاع 120 کیلومتری را حذف یا اصلاح کند” از تهران “، برای تحریک تولید و ایجاد اشتغال در کشور. به آهستگی در 99 ، فرمانداری و کمیته صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی، مدیر عامل شهرهای صنعتی تهران ، اعضای هیئت مدیره خانه صنعت، استان تهران ، معدن و تجارت ، رئیس استان تهران ، سازمان صنعت ، معدن و تجارت و غیره همه بر این باورند که قانون منع تاسیس صنایع در شعاع 120 کیلومتری تهران نه تنها برای شرایط فعلی نامناسب است ، بلکه مانعی برای تولید و قانونی است که گیر کرده است ، باید اصلاح شود یا برطرف شود.

این اظهارات با موجی از واکنش های مختلف کارشناسان و مسئولان محیط زیست روبرو شد. مسعود زندی ، رئیس وقت محیط زیست استان تهران گفت که ظرفیت بیولوژیکی تهران دیگر برای صنعت و جمعیت مناسب نیست و در نهایت با استفاده از فناوری های جدید کنترل آلودگی می توان این قانون را برای واحدهای صنعتی اصلاح کرد. مهرداد کاتال محسنی – آن زمان معاون فنی اداره محیط زیست تهران – اما اعلام کرد که به منظور افزایش تولید و ایجاد اشتغال در کشور ، میزان مقاومت زیست محیطی در استان تهران از تحقیقات زیست محیطی از 41 به 21 درصد کاهش یافته و گام بعدی اصلاح کردن برخی از قوانین شامل قانون “ممنوعیت تأسیس صنایع در شعاع 120 کیلومتری تهران” است.

کارشناسان محیط زیست نیز نظرات مختلفی در این زمینه داشتند. مرتضی توکلی ، کارشناس تحقیقات محیط زیست ، معتقد است که این قانون بیش از 50 سال پیش شعاع خاصی را برای شهر تهران ایجاد کرده است که امروزه لازم الاجرا نیست و با نادیده گرفتن این قانون ، عدم نظارت دقیق بر اجرا و در نهایت به روزرسانی نشده است در عمل این قانون را بدون ضمانت اجرا به قانون تبدیل کرده است. با این حال ، اصلاح آن برای حذف قانون کار درستی نیست ، اما در صورت نیاز به بازنویسی قانون ، تعیین معیارهای به روز و نظارت دقیق بر آن ، قابل قبول است.

بیشتر بخوانید  محدودیت های گواهینامه پایه سوم در سال اول صدور گواهینامه

یوسف رشیدی ، کارشناس آلودگی هوا گفت: بی توجهی به این قانون مشکلات آلودگی هوای تهران را افزایش می دهد. وی گفت: “اگر صنایع مناسبی در کشور وجود داشته باشد که از استانداردهای زیست محیطی برخوردار باشند ، می توانیم برخی از آنها را حتی در مناطق شهری مستقر کنیم.” اما هدف اصلی تصویب قانون منع تاسیس صنایع در شعاع 120 کیلومتری تهران بر این اساس بود که ما نمی توانیم صنایع را بهبود ببخشیم یا مدیریت کنیم زیرا یا امکانات یا تجهیزات لازم را نداریم یا قادر نخواهیم بود در آینده متوقف شود.

اگرچه انتقادات و توجیهات مربوط به اصلاح یا لغو قانون منع استقرار صنایع در شعاع 120 کیلومتری تهران بدون در نظر گرفتن منافع تولیدکنندگان و سایر اصناف از نظر تحریم و مشکلات اقتصادی قابل ارزیابی نیست ، اما نباید be لغو این قانون منجر به هزینه آلودگی هوا در کلانشهرهای تهران می شود. همچنین در فصول سرد و گرم سال با آلودگی هوا مبارزه می کند.

در حالی که در بیشتر روزهای سرد سال شاخص آلودگی هوای پایتخت “ذرات گرد و غبار” است که طبق آخرین لیست انتشارات هوای تهران ، حدود 30٪ از تولید “ذرات گرد و غبار زیر 2.5 میکرون” مربوط است به صنایع و نیروگاه های برق در تهران و اطراف آن و 70٪ دیگر به سایر منابع ثابت و متحرک مانند اتومبیل ، تاکسی ، موتور سیکلت ، اتوبوس ، کامیون و غیره متصل هستند. اصلاحیه “قانون منع تأسیس واحدهای صنعتی در شعاع 120 کیلومتری تهران” اولین تلاش برای تغییر قوانین به نفع صنعت نیست و این روش بر قانون هوای پاک نیز تأثیر گذاشته است. قانونی که در سال 1996 تصویب شد 21 دستگاه را موظف به برداشتن گام هایی در جهت كاهش آلودگی هوا و اثرات آن می داند.

بیشتر بخوانید  مسائل اخیر در مسیر توافق وین، موضوع داخلی P5 + 1 است

در چهار سال گذشته نه تنها به قانون هوای پاک توجه کافی نشده است ، بلکه برخی از مفاد آن حذف ، اصلاح یا نقض شده است. از لغو ماده 8 مقررات اجرایی این قانون در مورد “سن سایش” اتومبیل گرفته تا تلاش تولیدکنندگان خودرو برای به تأخیر انداختن ارتقا car استاندارد تولید خودرو. این روند باعث شده است که آلودگی هوا همچنان پایتخت و سایر شهرها را آزار دهد.

به گزارش ایسنا ، در شرایطی که تحریم ها ، بیکاری ، ازدحام بیش از حد در برخی مناطق ، خشکسالی ، قطعی برق و … شرایط ناسالم و دشواری برای زندگی ایجاد کرده اند ، اما اگر هیچ دستگاه کاهش آلودگی هوا م effectiveثر نباشد ، به نظر نمی رسد راه حلی مانند رهاسازی خودروهای رسوبی یا اصلاحیه قانون منع ایجاد صنایع در شعاع 120 کیلومتری وجود داشته باشد از تهران ، فقط یک درد مضاعف خواهد داشت ، که مستقیماً سلامت جسمی و روانی شهروندان را هدف قرار می دهد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید