قانون تبلیغات شاخ مجازی; برای افراد زیر 18 سال استفاده نشود



به گزارش سلام نو به نقل از همشهری، مرکز پژوهش های مجلس طرحی را با عنوان مسئولیت تصویب کننده در تبلیغات فضای مجازی تجاری ارائه کرده است که هدف آن تدوین قانون جدید تبلیغات سلبریتی ها و همچنین شاخ های مجازی و البته حمایت از آن است. حقوق مصرف کنندگان کالا و خدمات در مقابل تبلیغات گمراه کننده و فریبنده است. این اولین نسخه از طرح پیشنهادی برای حمایت از حقوق کاربران و مخاطبان تبلیغات در فضای مجازی است که ممکن است در آینده تغییر کند.

بر اساس این پیش نویس، خریداران تبلیغات تجاری شامل هر شخصی غیر از خریدار آگهی مانند ورزشکاران، بازیگران، پزشکان، کاربران فعال و تأثیرگذار فضای مجازی است که کالا یا خدمات دیگران و همچنین ویژگی ها، کیفیت یا اثربخشی کالاها و خدمات تبلیغ شده با استفاده از جایگاه و اعتبار خود، مهر تایید و تایید می دهند.

بازوی پژوهشی مجلس می‌گوید: بر اساس این لایحه، کلیه تصویب‌کنندگان آگهی‌های تجاری در فضای مجازی موظفند هنگام تأیید یا تأیید کالا یا خدمات به واقعیت‌ها رجوع کنند و در تأیید و معرفی کالاها و خدمات از اظهارات نادرست یا گمراه‌کننده خودداری کنند. .

در پیش نویس جدید تاکید شده است: با رعایت قوانین و مقررات تبلیغات، تایید کنندگان تبلیغات مجازی باید به طور واضح و مشخص به مخاطبان و کاربران اطلاع دهند که محتوا با استفاده از علامت یا علائم خاصی در حال تبلیغ است و ماهیت اطلاعات ارائه شده را افشا کنند. این افراد همچنین ملزم خواهند بود که وجود هرگونه قرارداد مالی با سازنده یا طرفی را که از طرف آن کالا یا خدمات را تایید می‌کنند، به اطلاع عموم یا کاربران برسانند. در غیر این صورت طبق ضوابط برخورد با آگهی های گمراه کننده و خلاف واقع برخورد می شود.

بیشتر بخوانید  کرونا می‌تواند تبدیل به سرماخوردگی می‌شود؟ -

در طرح پیشنهادی کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس آمده است؛ هرگاه یک تأیید کننده اقدام به تأیید و معرفی آن دسته از کالاها و خدماتی کند که حاوی ادعاهایی در خصوص ویژگی ها، کیفیت، خواص، عوارض جانبی، اثربخشی، گواهی استاندارد و غیره هستند، باید مجوزها و گواهی های مربوطه را تأیید و از صحت آنها اطمینان حاصل کند. همچنین برای تایید و معرفی آن دسته از کالاها و خدماتی که تبلیغات آنها نیازمند مجوز تبلیغات از مرجع قانونی ذیصلاح است، باید مجوز قانونی اخذ شود.

این گزارش می افزاید: در صورت تصویب این پیش نویس، در صورتی که کالا یا خدمتی مورد تایید افراد مذکور یا معرفی به شبکه های مجازی منجر به آسیب یا آسیب به مصرف کننده شود، افراد تایید کننده آن در صورتی که خلاف آن را بدانند مسئول جبران خسارت خواهند بود. ادعاهای مطرح شده را تأیید و ارائه دهید یا در بررسی و بررسی مجوزها و گواهی های کالا یا خدمات اشتباه کنید.

علاوه بر ارائه هرگونه اطلاعات نادرست و تایید و ارائه حقایق نادرست در زمینه محصولات و خدمات غیرمجاز و مضر که موجب گمراهی و گمراهی عموم یا کاربران شود، مشمول قانون منع تبلیغات و معرفی کالاهای غیرمجاز و مضر برای سلامتی می‌باشد. محصولات و خدمات در رسانه های ارتباطی فضاهای جمعی و مجازی داخلی و بین المللی مصوب 1396.

در این پیش نویس جدید تاکید شده است: استفاده از افراد زیر 18 سال در تبلیغات فضای مجازی و همچنین تایید محصولات مصرفی کودکان و همچنین هرگونه تایید داروها، فرآورده های شیر نوزادان، نوشیدنی ها و سایر مواد غذایی ممنوع است. مکمل یا مکمل شیر مادر ممنوع است.

بیشتر بخوانید  مشاور وزیر آموزش و پرورش معرفی شد

مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد کرد پوشش افراد مشهوری که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند خارج از شئونات و شئونات اسلامی و ایرانی نباشد و رعایت ضوابط و مقررات خاص پوشش و آرایش و در صورت لزوم رعایت شود. افراد فعال در زمینه بازرگانی تبلیغات در فضای مجازی، موارد مشخص شده در صورت عدم رعایت، به عنوان تاییدیه تا ۲ سال از هرگونه فعالیت محروم خواهند شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است 6 ماه پس از تصویب این قانون آیین نامه اجرایی تهیه و به تصویب دولت برساند.

تجربه جهانی و چالش ایران

این گزارش با بررسی مقررات حاکم بر مسئولیت سلبریتی ها در شبکه های اجتماعی در کشورهای مختلف از جمله چین، ایالات متحده آمریکا، انگلیس، هند و اتحادیه اروپا تاکید می کند: تجربه کشورهای مختلف نشان می دهد که یکی از اقدامات مهم قانونگذاران و ناظران تبلیغات بازرگانی این است که هدف از حل مشکلات ناشی از انتشار کالا و خدمات توسط افراد مشهور در تبلیغات افشای روابط مادی ظهرنویس و مشتری است، زیرا مصرف کننده می تواند خدمات و کالا را خریداری کند. با مشاهده چنین تاییدیه ای و تکیه بر اعتبار شخص شناخته شده ای که در صورت عدم ارائه چنین تاییدیه ای چنین نمی کرد.

این گزارش می افزاید: در برخی از سیستم های حقوقی، مراجع نظارتی بیشتر بر مسئولیت خرده فروش در قبال محتوای یک پست رسانه اجتماعی تمرکز کرده اند تا بر مسئولیت تایید کننده در قبال آسیب و صدمات وارد شده به مصرف کننده در نتیجه استفاده از محصول یا سفارش. خدمات.

بیشتر بخوانید  چه مدت طول می کشد تا امیکرون بعد از بیماری عروق کرونر قلب دریافت شود؟

گسترش شبکه های اجتماعی و تبلیغات تجاری در بستر این شبکه ها باعث شده تا افراد مشهور به درآمدهای هنگفتی دست یابند و شیوع این ویروس در ایران مانند سونامی شده است و به خصوص در اینستاگرام افراد زیادی درگیر این مشاغل شده اند. مظنون به آسیب رساندن به شهروندان هستند. تبلیغات گمراه کننده و نادرست را ترویج می کند. در مرکز پژوهش های مجلس می گویند در صورت عدم وجود چارچوب و ضوابط مشخص، وقتی خسارتی متوجه شخص ثالثی می شود، جبران خسارت وارده به مصرف کننده نهایی امکان پذیر نیست. در حالی که هدف از مسئولیت مدنی در قوانین، جبران خسارت و اعاده وضعیت افراد قبل از وقوع خسارت است.

دیدگاهتان را بنویسید