فیبروم رحم در بارداری چیست؟


فیبروم رحم چیست، چه مشکلاتی در بارداری ایجاد می کند و چگونه درمان می شود، آیا پزشک به شما گفته است که فیبروم رحم دارید؟ آیا نگران عوارض جانبی برای خود و کودکتان هستید؟ پاسخ این سوال رایج را در این مقاله بخوانید.

فیبروم رحم در بارداری چیست؟

فیبروم های رحمی که به عنوان لیومیوم نیز شناخته می شوند، توده ای از ماهیچه های فشرده و بافت فیبری هستند که روی دیواره رحم (و گاهی اوقات خارج از آن) رشد می کنند. این توده می تواند به کوچکی یک نخود یا به بزرگی گریپ فروت باشد. تومورهای فیبروما در 50 تا 80 درصد زنان وجود دارد.

علائم و نشانه های فیبروم رحمی عبارتند از:

:: خونریزی شدید واژن؛

::دل درد؛

::فشار لگن؛

::تکرر ادرار؛

::زندان.

اگر درد شکم یا خونریزی واژینال دارید، همیشه فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

آیا فیبروم رحم می تواند در دوران بارداری عوارضی ایجاد کند؟

تومورها معمولاً قبل از بارداری ایجاد می شوند، اما بسیاری از زنان تا زمانی که سونوگرافی یا معاینه لگنی انجام ندهند از این موضوع آگاه نیستند. اگر قبل از بارداری از فیبروم های رحمی آگاه بودید، از پزشک خود در مورد اندازه و محل آنها و مشکلاتی که می تواند ایجاد کند و چه علائمی باید مراقب باشید، سوال کنید.

فیبروم رحم در بارداری چیست؟

بسیاری از زنانی که دارای یک یا چند مورد از این توده های غیر سرطانی هستند، در دوران بارداری دچار عوارضی نمی شوند. 10 تا 30 درصد زنان باردار مبتلا به فیبروم رحمی دارای عوارضی هستند که شایع ترین آن درد شکم است که معمولاً با خونریزی خفیف واژن همراه است. البته جنین به ندرت مبتلا می شود، مگر اینکه خونریزی قابل توجه باشد.

بیشتر بخوانید  فواید بی نظیر قرص لاکتاول برای افزایش شیر

حتی اگر این علائم را تجربه کنید، بعید است که جنین دچار مشکل شود. با این حال، در صورت داشتن فیبروم رحم، خطر سقط جنین یا زایمان زودرس کمی بیشتر است. فیبروم های رحمی گاهی اوقات باعث می شود که نوزاد در هنگام تولد در وضعیت غیر طبیعی قرار گیرد. آنها همچنین می توانند زایمان را به تعویق بیندازند یا نزدیک دهانه رحم بمانند و راه عبور نوزاد را مسدود کنند. همه این مشکلات (هر چند نادر) می توانند خطر سزارین را افزایش دهند.

فیبروم رحم چگونه درمان می شود؟

فیبروم‌های دردناک معمولاً با استراحت در بستر، کمپرس سرد و در صورت لزوم دارو درمان می‌شوند. پزشک مطمئن‌ترین درمان را پیشنهاد می‌کند و علائم معمولاً طی چند روز ناپدید می‌شوند.

ندول ها گاهی اوقات به دلیل هورمون های بارداری بزرگتر می شوند. به دلایلی که هنوز به خوبی شناخته نشده است، توده ها می توانند در دوران بارداری کوچکتر شوند. ممکن است پزشک از شما سونوگرافی بخواهد تا ببیند آیا توده ها بزرگ شده اند یا ممکن است عوارض داشته باشند.

منبع: بازیکنان دور


دیدگاهتان را بنویسید