مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

فوت و فن کاشت و نگهداری کلم بروکلی در خانه

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



نحوه کاشت کلم بروکلی و پرورش آن


کلم بروکلی Broccoli با اسم علمی Brassica oleracea سبزی فصل سرد است و در طول فصل های سرد سال بهتر رشد می کند. دو محصول در سال (بهاره و پاییزه) در اکثر نقاط کشور امکان پذیر است، این گیاه برای رشد به سرما نیاز ندارد ولی می تواند گرما را تحمل کند و در گرمترین روزهای فصل تابستان هم رشد می کند. کلم بروکلی متعلق به خانواده cole crop است که شامل بروکسل، گل کلم، کلم ساوی، کولارد، کلم کیل، ساوی و کلم قمری است.


کلم بروکلی یک محصول نور دوست و مخصوص فصل­‌های خنک است که در بهار و پاییز بهتر رشد می­‌کند. کلم بروکلی سرشار از ویتامین­‌ها و مواد معدنی است و همچنین منبع خوبی برای ویتامین A، پتاسیم، اسیدفولیک، آهن و فیبر است.


به همین دلیل کلم بروکلی به‌ عنوان “جواهر ارزشمند در سبد تغذیه” لقب گرفته است. در این مطلب از دلگرم به بررسی نحوه کاشت کلم بروکلی می‌پردازیم و نکات طلایی جهت کاشت این گیاه را بیان می‌کنیم. امیدواریم مطالعه این مطالب برای شما سودمند باشد.


نحوه کاشت کلم بروکلی در منزل


آیا می­‌دانید که کلم بروکلی، گل‌کلم، کلم، سبزیجات، کلم‌قمری و شلغم همگی از یک نوع گیاه به‌دست‌آمده‌اند؟ این سبزی­‌های محبوب و پرطرفدار همگی ارقام کشت شده­‌ای از “کلم وحشی” یا انواع کلم‌ها هستند. این گونه­‌های متنوع سال‌هاست که به‌صورت مداوم کشت‌شده‌اند تا محصولاتی را تولید کنند که هرکدام ویژگی متفاوتی از گیاه اصلی را نشان دهد؛ ریشه (شلغم و شلغم زرد)، یا برگ­‌ها (کلم و کلم‌قمری) و یا گل (بروکلی و گل‌کلم).


اگر تجربه­‌ی کافی در باغبانی دارید و در منطقه‌­ای هستید که تابستان­‌ها زیاد گرم نیست، با یادگیری نحوه کاشت کلم بروکلی به راحتی می­‌توانید محصول خوبی هم در تابستان و هم در پاییز برداشت کنید.


وقتی‌که بخش اصلی بروکلی را برداشت کردید، حتی بدون کشت‌های مداوم، تنه­ی اصلی بروکلی می‌­تواند شاخه­‌های جانبی تولید ­کند که این قابلیت را دارند که در ماه­‌های بعد برداشت شوند، با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا نحوه کاشت کلم بروکلی را به صورت قدم به قدم برای شما توضیح دهیم.

بیشتر بخوانید  ایزوم


نحوه کاشت کلم بروکلی و پرورش آن


نحوه کاشت کلم بروکلی و زمان کاشت آن


اگرچه اکثر کشاورزان در صورت کاشت بروکلی از طریق بذر، آن را در فضای بسته پرورش می‌­دهند، اما بروکلی می‌­تواند به‌عنوان یک محصول که مختص فصل­‌های خنک است، در خاک­‌هایی با حداقل دمای ۵ درجه سانتی­گراد رشد کند و جوانه بزند.


برای کاشت بهاری در فضای باز، باید بذرها را ۲ تا ۳ هفته قبل از تاریخ آخرین یخبندان بهار کاشت و یا پیوند داده و پس از آن در باغ قرار دهید. در صورت پیوند دادن بذرها باید با توجه به بذر، ۱۰ روز برای رشد یا “روزهای رشد و بلوغ” گیاه در نظر بگیرید.


نکته: ممکن است نیاز باشد تا جوانه­‌ها را در برابر یخبندان محافظت کنید.


برای کاشت پاییزی گیاهان، حدود ۸۵ تا ۱۰۰ روز پیش از اولین یخبندان پاییزی بذرها را بکارید. اگر در محیطی با آب‌وهوای گرم زندگی می­کنید، کاشت پاییزی بهترین گزینه­ است زیرا بروکلی در زمستان و هوای سرد رشد و نمو بهتری دارد. در بیشتر جاها باید بذرها را در اواسط تا اواخر تابستان بکارید.


نحوه کاشت کلم بروکلی و پرورش آن


انتخاب و آماده­‌سازی زمین برای کاشت کلم بروکلی


کلم بروکلی به تابش مستقیم، رطوبت و خاک حاصلخیزی که مقدار کمی اسیدی باشد نیاز دارد. قبل از کاشت بذرها، از یک لایه ۵ تا ۱۰ سانتی­متری از مخلوط غنی یا کود استفاده کنید. (در مورد اصلاحات خاک و آماده­‌سازی آن برای کاشت بیشتر یاد بگیرید.)


نحوه کاشت کلم بروکلی


  1. بذرها را در عمق ۱٫۵ سانتی­متری بکارید و یا پیوندهای که دارید را مقداری عمیق­ تر از عمقی که بودند قرار دهید.

  2. در هر ردیف، گیاهان را با فاصله­‌ی ۳۰ تا ۶۰ سانتی­متری از هم قرار دهید و فاصله­‌ی بین ردیف­‌ها نیز ۹۰ سانتی­متر باشد.

  3. گیاهان را باید با فاصله­‌های ۳۰ تا ۶۰ سانتی­متر از سرشاخه­‌های جانبی که قصد برداشت آن‌­ها را دارید قرار دهید.

  4. اگر بیش از حد بذر کاشتید، به‌منظور ایجاد فضا برای رشد کلم بروکلی، باید نهال­‌ها را ۳۰ سانتی­متر از هم دور کنید.


نحوه کاشت کلم بروکلی و پرورش آن


نحوه کاشت کلم بروکلی و مراقب‌های بعد از آن


۳ هفته پس از انتقال نهال­‌ها به باغ، باید کلم بروکلی را کود دهی کنید. برای خاک، بخصوص در شرایط خشکی و خشک‌سالی، رطوبت و آبیاری ثابت فراهم کنید. با اینکه برخی از گونه­‌های کلم بروکلی می‌­توانند گرما را تحمل کنند، اما همگی به مقدار کافی رطوبت نیاز دارند.


هنگام آبیاری نباید سر کلم بروکلی خیس شود، زیرا باعث پوسیدگی می‌شود. سعی کنید موجب اذیت گیاه نشوید، زیرا ریشه­‌های کلم بروکلی عمیق نیستند و نزدیک سطح خاک هستند. برای از بین بردن علف­‌های هرز می‌­توانید از مالچ استفاده کنید. مالچ همچنین می‌­تواند در حفظ رطوبت خاک نیز مؤثر باشد.


برگ‌­های مجعد و جمع شده می­‌تواند نشان‌دهنده‌ی این باشد که حشراتی مثل شته­‌ها شیره­ی گیاه را می­‌مکند. هنگامی‌که شته­‌ها را دیدید باید با آب و صابون برگ­‌ها را شست­وشو دهید.


نحوه کاشت کلم بروکلی و پرورش آن


بیماری ها و آفات کلم بروکلی


کپک زدایی


هوای مرطوب معمولاً باعث به وجود آمدن تکه‌­ها زردرنگ بر روی برگ­‌های بروکلی می­‌شود. می‌­توانید با ایجاد گردش مناسب هوا، برگ‌­ها را تا حد ممکن خشک نگه دارید و یا اینکه گونه­‌های مقاوم بروکلی را بخرید.


حلقه­‌های کلم


اگر سوراخ­‌های کوچکی روی برگ­‌ها و بین رگه‌­ها مشاهده کردید به معنای وجود کرم­‌های کوچک سبز است و باید بخش زیرین برگ‌­ها را بررسی کنید. اگر مشکل چندان بزرگ نیست می‌­توانید آن­‌ها را با دست بردارید و یا اینکه با یک سم طبیعی و باکتریایی به نام باسیلوس تورنجینسیس اقدام به کنترل مشکل کنید.


برای جلوگیری از کرم‌­های سبز، بلافاصله پس از برداشت باید از یک پوشش شناور بر روی هر ردیف استفاده کنید.


کرم­‌های کلم و سایر کرم‌­های مضر


دقیقاً مانند مشکل حلقه­‌های کلم با آن‌­ها برخورد کنید. اگر برگ­‌های بخش پایین بروکلی زرد شدند و این مشکل در بخش‌­های بالایی گیاه دیده شد، گیاه به یک کود با نیتروژن بالا (اما با فسفر کم) نیاز دارد. با استفاده از این روش زردی برگ‌­ها به‌سرعت توسط نیتروژن رفع می­‌شود.


در صورتی که گیاهان به‌سرعت پژمرده می­‌شوند می­‌تواند به این علت باشد که خاک آن حاوی قارچ است. تمام بخش‌­های گیاه از جمله ریشه­‌ها و ساقه‌ها را باید به آرامی بیرون آورید. اگر ریشه‌­ها بی­نظم و به­م‌­ریخته هستند مشکل از Clubroot است.


باید برای جلوگیری از رشد بیشتر قارچ در خاک، گیاه را سریعاً از بین ببرید. بهتر است گیاهان را با هم مخلوط نکنید. pH خاک را همیشه بالاتر از ۷٫۲ نگه دارید. همچنین ممکن است به ضدعفونی کردن خاک نیز نیاز داشته باشید.


نحوه کاشت کلم بروکلی و پرورش آن


چگونگی برداشت کلم بروکلی


از نظر زمانی، ­دقیقاً وقتی‌که جوانه‌­ها و سرهای بروکلی سفت و محکم هستند و درست قبل از گل دادن سرها، باید فرایند برداشت را انجام دهید. اگر گلبرگ­های زرد را مشاهده کردید سریعاً نسبت به برداشت اقدام کنید زیرا کیفیت محصول به‌سرعت افت می­‌کند.


برای آنکه کلم بروکلی مزه­‌ی بهتری داشته باشد، محصول را هنگام صبح زمانی که هوا گرم نیست برداشت کنید. سرهای گیاه را از فاصله­‌ی ۱۰ تا ۱۵ سانتی­متری ساقه قطع کنید.


ساقه­‌ی اصلی را با زاویه­ و از فاصله‌­ی حدود ۱۰ تا ۲۰ سانتی­متری پایین­تر از سر اصلی قطع کنید.


بیشتر گونه‌­های کلم بروکلی دارای شاخه‌­های جانبی هستند که پس از برداشت سر اصلی دوباره رشد می‌­کنند. اگر در محیط شما فصل تابستان­ زیاد گرم نیست از فصل تابستان تا زمستان می­‌توانید چند بار از یک گیاه برداشت کنید.


چگونگی نگهداری و ذخیره سازی کلم بروکلی


  • کلم بروکلی را می­‌توانید حداکثر ۵ روز در یخچال نگه دارید. اگر کلم­‌ها را قبل از قرار دادن در یخچال شست­ و شو می­‌دهید، از خشک شدن کامل آن حتماً مطمئن شوید.

  • می‌­­توانید کلم بروکلی را پاک کنید و برای مدت ۱ سال به صورت منجمد نگه­ دارید.


حرف آخر


یک اونس کلم بروکلی دقیقاً به‌اندازه‌ی یک اونس شیر کلسیم دارد. وقتی‌که کلم بروکلی را برداشت کردید، می‌­توانید کاشت یکی از گونه­‌های متفاوت آن را نیز امتحان کنید. در مورد کاشت گل‌کلم، کلم، جوانه‌­های بروکسل و شلغم نیز تحقیق کنید.



بیشتر بخوانید :


آموزش کاشت و نگهداری هسته نارنج در گلدان برای هفت سین


آموزش کاشت و نگهداری سبزی خوردن در خانه و آپارتمان


بیشتر بخوانید  هر گلی یه عطر داره!
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *