فواید و مضرات مصرف غذاهای ناسالم



به گزارش سلام نو، کله پاچه یکی از غذاهای مورد علاقه و بسیار خوشمزه ما ایرانی هاست. محصول فرعی از پختن سر، دست و پای گوسفند تهیه می شود و از قسمت های مختلفی مانند گوش، زبان، مغز، چشم، گوشت، صورت و روده تشکیل شده است. این غذای بسیار سنگین، طرفداران زیادی دارد، اما به دلیل داشتن پروتئین و چربی بالا، قسمت های آن مفید و قطعات آن بسیار مضر است که خوردن آن به هیچ وجه توصیه نمی شود. در واقع باید گفت که روده منبع غذایی پرچرب است و نه تنها غذای مفیدی محسوب نمی شود، بلکه خوردن اجزای آن مضر است. در این قسمت در گفتگو با یک متخصص تغذیه به شما خواهیم گفت کدام قسمت از فرآورده های جانبی مفید و کدام مضر است؟
در ادامه خلاصه ای از گفتگوی ما با دکتر مهنوش شفی پور در مورد استفاده از کله پاچه آمده است:

آیا مصرف غذاهای مانده مفید است؟

مصرف فرآورده های جانبی به مقدار زیاد یک یا دو بار در هفته مضر است و برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی، کلسترول بالا و اسید اوریک و نقرس توصیه نمی شود.

اما مصرف كمتر غذاهاي مانده و خوردن يك بار در ماه اشكال ندارد ولي براي افراد ضعيف تقويت كننده است و در صورت هضم صحيح قواي جنسي را افزايش مي دهد.

برای کسانی که معده ضعیفی دارند با تغییرات جزئی خوب است و گاهی اوقات ایجاد کرامپ مشکل است. این قولنج در اثر خوردن بیش از حد پوست و غضروف صورت و سر، گوش و بینی ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید  چرا شوهرم رابطه جنسی نمی خواهد؟

مصرف مقادیر کم در فواصل طولانی نیز برای نوجوانان جوان مناسب نیست.

مصرف کله پاچه به دلیل بافت کلاژن برای افرادی که از درد استخوان رنج می برند مفید است زیرا باعث تقویت بافت استخوانی می شود.

مصرف زیاد فرآورده های جانبی به دلیل کلسترول بالا مضر است زیرا کلسترول یکی از چربی هایی است که در رگ های خونی تجمع می یابد و باعث انسداد آن ها می شود و در درازمدت باعث سکته و حمله قلبی می شود. همچنین محصولات جانبی غذایی بسیار سنگین هستند که می تواند باعث مشکلات گوارشی شود.

قسمت های مفید احشا:

لب ها:

وقتی صحبت از تغذیه به میان می آید، بهترین قسمت پاها است که چربی کمی دارد و منبع خوبی از پروتئین برای بدن است. پوست گوسفند طبیعت خنکی دارد و دارای خواص زیر است:

خون رقیق تر است

درمان یبوست

زخم های داخلی را التیام می بخشد

تقویت کننده شیر مادر

همچنین حاوی ماده مغذی به نام کوآنزیم k10 است که یک آنتی اکسیدان قوی است که مواد مضر تولید شده توسط فرآیندهای متابولیک مختلف را دفع می کند و از آسیب سلولی جلوگیری می کند. از دیگر نقش های کوآنزیم K10 می توان به تقویت عملکرد سلولی، تحریک سیستم ایمنی، درمان و کنترل فشار خون بالا، حمله قلبی، بیماری پارکینسون و سرطان های مختلف اشاره کرد. کله پاچه بره و گاو حاوی کلسترول است و نباید بیش از دو بار در ماه مصرف شود.

افراد مبتلا به پوکی استخوان و پوکی استخوان می توانند از دندان مصنوعی برای ترمیم بهتر شکستگی ها و درمان پوکی استخوان استفاده کنند.

بیشتر بخوانید  تا اینجا روند مثبت بوده است/ از خطوط قرمز قاطعانه‌تر حفاظت می‌شود

فواید کله پاچه

زبان:

زبان گوسفندی دارای ویتامین های گروه B به خصوص ویتامین B12 است و مصرف کم آن برای سلامتی مفید است زیرا ویتامین B در خون سازی و عملکرد سیستم عصبی شرکت می کند.

100 گرم زبان گوساله حدود 130 کیلو کالری و 100 گرم زبان گوسفند حدود 260 کیلو کالری انرژی دارد. نیاز روزانه بدن 3 واحد گوشت و زبان معادل 3 واحد گوشت است.

کمبود زباله

قسمت های مضر زباله:

مغز :

میزان کلسترول در مغز گاو و گوسفند بسیار بالاست و وزن مغز گاو حدود 120 گرم است که حدود 2000 میلی گرم کلسترول دارد و حدود 130 کیلو کالری انرژی دارد. جالب است بدانید مغز گاو یا گوسفند به اندازه 8 زرده تخم مرغ کلسترول دارد و غذای بسیار چرب محسوب می شود. اما ترکیب چربی هایی مانند تری گلیسیرید با کلسترول باعث افزایش جذب کلسترول و افزایش چربی خون می شود.

** برخی معتقدند وزن مغز گاو حدود 350 تا 400 گرم است و برخی دیگر آن را تکذیب می کنند، بنابراین نمی توان با قطعیت آن را تایید کرد. **

بنابراین، به گفته متخصصان، تا حد امکان از خوردن آجیل در محصولات جانبی خودداری کنید تا از آسیب آن جلوگیری کنید.

چشم:

تمام ترکیبات فرعی سرشار از کالری و چربی است. چربی چشم نوعی چربی ترانس است و برای بدن مضر است.

بهترین زمان برای مصرف زباله:

برای ناهار یا صبحانه غذای باقی مانده بخورید.اگر در وعده صبحانه باقی مانده غذا می خورید، باید یک وعده غذایی سبک گیاهی برای ناهار بخورید. هرگز غذای باقی مانده را برای شام نخورید زیرا باقیمانده غذا بسیار سنگین است و باعث بی خوابی و ناراحتی معده می شود. احشاء در فصول سرد بهتر مصرف می شوند زیرا در تابستان و در مناطق گرمسیری برای مزاج انسان سخت تر است.

بیشتر بخوانید  آخرین وضعیت ویروس کرونا در علوم پزشکی سمنان

فرآورده ها را خودتان درست کنید و بگذارید 12 ساعت بپزد و بعد از سرد شدن چربی آن را کاملا جدا کنید.

با زباله و بعد از آن چه بخوریم؟

از ادویه های مختلف مانند زیره، رازیانه، زردچوبه، نعناع و گشنیز برای هضم بهتر محصولات جانبی دستگاه گوارش در هنگام پخت استفاده کنید. این ادویه های گیاهی در برابر نفخ و میکروب کش ها عمل می کنند. مزاج های مختلف می توانند از دارچین همراه با کله پاچه استفاده کنند.

برای هضم بهتر علاوه بر احشاء، خوردن مقداری ساقه نیز مفید است.

مصرف آبلیمو به همراه کله پاچه به دلیل دارا بودن مقدار زیادی ویتامین C باعث افزایش جذب آهن در گوشت کله پاچه و کاهش سمیت غذایی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید