مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

فواید و مضرات استفاده از دئودورانت و ضد تعریق چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله

فرق دئودورانت و ضد تعریق چیست؟
فرق دئودورانت و ضد تعریق چیست؟

بوی بدن از رایحه های آزار دهنده و ناخوشایندی است که در صورت برطرف نشدن می تواند تاثیر بدی روی روابط اجتماعی فرد بگذارد، به همین دلیل بسیاری از افراد سعی می کنند با استفاده از تکنیک ها و محصولات مختلف بوی بد بدن را کاهش داده و آن را از بین ببرند.

دئودورانت ها و ضد عرق ها از جمله رایج ترین محصولات برطرف کننده بوی بد بدن هستند که اگرچه هر دو برای کاهش بوی بدن استفاده می شوند اما نحوه عملکرد آن ها متفاوت است:

ضد عرق ها با کاهش تعریق به رفع بوی بد بدن کمک کرده و طبق گفته سازمان غذا و دارو به دسته داروها تعلق دارند در حالی که دئودورانت ها باعث افزایش اسیدیته پوست شده و بنا به نظر سازمان غذا و دارو جزو لوازم آرایشی و بهداشتی طبقه بندی می شوند و از آن ها به عنوان محصولات پاک کننده یا زیبایی یاد می شود.

در ادامه این مقاله قصد داریم به مقایسه دئودورانت و ضد عرق ها پرداخته و با تفاوت های این دو آشنا شویم. با کوکا همراه باشید.

دئودورانت چیست؟

دئودورانت برای از بین بردن بوی بد زیر بغل استفاده می شود اما در کاهش تعریق بدن تاثیری ندارد.

دئودورانت ها معمولا بر پایه الکل ساخته شده اند و هنگامی که روی پوست اعمال می شوند پوست را اسیدی کرده و همین مسئله باعث می شود باکتری های کمتری به سمت پوست جذب شوند.

دئودورانت ها معمولا دارای رایحه خوش نیز هستند که باعث کاهش بوی بد و خوشبو شدن بدن می شود.

بیشتر بخوانید  فضای صعودی حاکم بر بازار طلا

ضد عرق چیست؟

ضد عرق ها معمولا حاوی مواد فعال شامل ترکیبات مبتنی بر آلومینیوم هستند که به صورت موقت منافذ عرق در پوست را مسدود کرده و باعث کاهش تعریق بدن می شوند.

در صورتی که ضد عرق های بدون نسخه در کنترل و کاهش تعریق بدن موثر نباشند می توان از ضد عرق های تجویزی استفاده کرد.

فواید دئودرانت و ضد عرق ها

به طور کلی دو دلیل اصلی برای استفاده از دئودورانت و ضد عرق ها وجود دارد: رطوبت بدن و بوی بد

رطوبت

عرق کردن از مکانیسم های خنک کننده بدن است که به بدن کمک می کند تا گرمای اضافی را از خود خارج کرده و دمای خود را تعدیل کند.

از آن جا که ناحیه زیر بغل نسبت به سایر نواحی بدن غدد عرق بیشتری دارد میزان عرق کردن و رطوبت تولید شده در زیر بغل بیشتر بوده و به همین دلیل اغلب افراد از نمناک بودن دائمی لباس خود در ناحیه زیر بغل رنج می برند.

از آن جا که این مسئله تاثیر بدی روی روابط اجتماعی به جا می گذارد بسیاری از ما به دنبال راه هایی برای کاهش تعریق بدن به خصوص در ناحیه زیر بغل هستیم.

ناگفته نماند تعریق زیاد از عوامل موثر در بروز بوی بد بدن نیز می باشد.

بوی بد

جالب است بدانید عرق بدن به خودی خود بوی چندان قوی ندارد بلکه بوی بد آن به دلیل حضور باکتری های روی پوست می باشد که عرق بدن را تجزیه کرده و باعث تولید بو می شوند.

بیشتر بخوانید  ببینید | حرف نا متعارف عدل فردوسی پور به مهدی طارمی

لازم به ذکر است گرما و رطوبت زیر بغل محیطی ایده آل برای رشد و نمو باکتری ها فراهم می کند و عرق ترشح شده از غدد آپوکرین که در نواحی زیر بغل، کشاله ران و ناحیه نوک پستان قرار دارند دارای پروتئین بالایی بوده و تجزیه آن برای باکتری ها بسیار راحت است.

رابطه بین ضد عرق ها و سرطان سینه

ترکیبات آلومینیومی موجود در ضد عرق ها با مسدود کردن غدد عرق از رسیدن عرق به سطح پوست جلوگیری می کنند و باعث کاهش تعریق بدن می شوند، با این وجود برخی نگران این هستند که جذب ترکیبات آلومینیومی موجود در ضد عرق ها توسط پوست روی گیرنده های استروژنی سلول های سینه تاثیر منفی بگذارد.

در حالی که براساس گفته انجمن سرطان آمریکا هیچ ارتباط واضحی میان آلومینیوم موجود در ضد عرق ها و افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه وجود ندارد زیرا:

به نظر نمی رسد بافت های سرطان سینه نسبت به بافت های طبیعی آلومینیوم بیشتری داشته باشند. همچنین براساس تحقیقات انجام شده روی ضد عرق های حاوی آلومینیوم کلروهیدرات، تنها مقدار کمی از آلومینیوم موجود در این محصولات توسط پوست جذب می شود (حدود 0.0012 درصد)

تحقیقات متعدد دیگر نیز نشان داده هیچ ارتباطی میان استفاده از ضد عرق ها و افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه وجود ندارد با این وجود نیاز به مطالعات بیشتری در این زمینه می باشد.

 

منبع: healthline

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *