مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

فواید مصرف اَبر غذایی به نام ماکا (Maca)

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



ماکا چیست و از کجا آمده است؟


گیاه ماکا یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی برای افزایش قدرت باروری محسوب می‌شود. این گیاه خواص درمانی فوق‌العاده‌ای دارد که برای تنظیم غدد آندوکرین (غدد درون‌ریز) قابل‌استفاده است.

زادگاه ماکا کشور پرو است و با نام علمی ” لپیدیوم میینی” شناخته می‌شود. این گیاه صرفاً در ارتفاعات پرو (ارتفاعات ۳ و ۵ هزار متری) می‌روید. اینکاها این گیاه را مقدس و استفاده از آن را لایق نخبه‌ها و افراد طراز اول می‌دانستند. در آن زمان سربازها نیز قبل از عزیمت به جنگ از این گیاه استفاده می‌کردند. بعد از اشغال امپراتوری اینکا، اسپانیایی‌ها از این گیاه به دلیل انرژی‌زا و محرک بودن آن استفاده می‌کردند. علاوه بر این از ماکا برای تقویت موها نیز استفاده می‌شد. ازآنجایی‌که این گیاه تقویت‌کننده‌ بدن و افزایش دهنده میل و قدرت جنسی محسوب می شود به عنوان جینسینگ پرویی شهرت گرفته است.

گیاه مَکا یا ماکا که عده‌ای به آن نام اَبر غذا را داده‌اند، غنی از ویتامین‌ها،مواد معدنی، آمینواسیدهای ضروری و آنزیم‌ها است. به دلیل فراوانی استروژن محیطی (یا همان اگزو استروژن ها: گروهی از مواد هستند که اثرات هورمون استروژن را در بدن انسان تقلید می‌کنند) ریشه مکا به بدن کمک می‌کند تا سطح هورمون‌ها را متعادل سازد. ماکا باعث تحریک و تقویت غدد هیپوتالاموس و هیپوفیز که از بزرگ‌ترین غدد در بدن انسان هستند می‌شود. این غدد درواقع باعث عملکرد بهتر دیگر غدد در بدن می‌شوند و درنتیجه هنگامی‌که این دو غده به‌طور متعادل کار کنند می‌توانند تعادل هورمونی را در غدد فوق کلیوی، تیروئید، لوزالمعده و تخمدان و بیضه‌ها نیز به وجود آورند.




تأثیر گیاه ماکا بر روی هورمون‌ها


با افزایش سن و استرس، سیستم غدد درون‌ریز تولید کافی هورمون را متوقف می‌کند تا عملکرد شما را در بهترین حالت نگه دارد و این به این معنی است که سطح انرژی کاهش‌یافته و قوای فیزیکی و بنیه رو به زوال می‌گذارد. ممکن است شما متوجه شوید که کار و ورزش برایتان سخت‌تر شده است. مَکا به غدد هیپوفیز و هیپوتالاموس سیگنال می‌فرستد که بدن مجدداً راه‌اندازی شود به صورتی که غدد درون‌ریز شما (پانکراس، تیروئید، تخمدان‌ها و بیضه)، شروع به تولید هورمون‌ها در سطح جوانی و بهینه می‌کنند.هورمون‌ها نه‌تنها برای عملکرد جنسی هستند بلکه هر چیزی که در بدن اتفاق می‌افتد ازجمله خلق‌وخو، سطح انرژی، حجم عضله، افزایش وزن، خواب و هر جنبه دیگر از سلامتی را تعیین می‌کنند.


ماکا به‌جای آنکه هورمون در اختیار بدن قرار دهد، به‌عنوان یک آداپتوژن عمل می‌کند به این معنی که مکا با توجه به تفاوت‌های بدن هر شخص با دیگری، بر روی آن تأثیر می‌گذارد. اگر بدن شما هورمون خاصی را بیش‌ازحد تولید می‌کند، ماکا تولید آن هورمون را کاهش می‌دهد و اگر بدن شما هورمونی را خیلی کم تولید کند ماکا به افزایش تولید آن کمک می‌کند. ماکا با محتوای غنی از مواد مغذی که دارد به آن سرور همه گیاهان مؤثر زیبایی‌اندام و سلامتی و انرژی و غیره گفته می‌شود. هورمون‌ها مسئول تنظیم بسیار از بخش‌های بدن ازجمله روحیه، رشد، عملکرد جنسی و عملکرد بافت‌ها هستند. همچنین هورمون‌ها نقش بسیار مهمی در بیشتر بیماری‌ها مثل سرطان و افسردگی دارند. ریشه مکا برای مشکلات هورمونی مثل سندرم تخمدان پلی کیستیک، یائسگی و گرگرفتگی بسیار مؤثر است. همچنین مکا به بهبود و افزایش باروری، میل جنسی و عملکرد جنسی به‌خصوص در مردان کمک می‌کند. به خاطر همین ویژگی به آن لقب ویاگرای طبیعی داده‌اند.

بیشتر بخوانید  کدام خواب (کم،زیاد) سلامت شما را به خطر می اندازد ؟


کپسول ماکا


فواید گیاه مکا چیست؟


مصرف مداوم و پیوسته ماکای با کیفیت باعث بهبود شرایط هورمونی، فیزیکی و روحی افراد می شود. این‌ها رایج‌ترین فواید ماکا هستند:

1-افزایش انرژی و مقاومت

2-افزایش استقامت

3-کمک به بهبود سندرم خستگی مزمن

4-افزایش عملکرد جنسی و میل جنسی در زنان و مردان

5-کمک به باروری در انسان و حیوانات

6-کاهش اختلال عملکرد هورمونی در دوران یائسگی

7-متعادل کردن اختلالات هورمونی

8-کاهش افسردگی

9-کاهش ترس و اضطراب

10-افزایش گردش خون که موجب بهبود کم‌خونی و بهبود سریع‌تر جراحت می‌شود

11-کمک به حافظه، یادگیری و توانایی‌های ذهنی

12-بهبود سلامت و افزایش جوانی پوست

13-کمک به‌سلامت دندان و استخوان


14-به‌عنوان یک ضد باکتری و ضد قارچ عمل می‌کند

15-یک گیاه ضد سرطان می‌باشد

16-به‌عنوان جایگزینی برای استروئید آنابولیک، به عضله سازی کمک می‌کند.


مزایای گیاه ماکا برای آقایان


  • افزایش انرژی (در خستگی مزمن)

  • درمان اختلال عملکرد جنسی (کاهش میل جنسی)

  • افزایش بنیه و عملکرد ورزشی

  • تغذیه رسانی به سیستم غدد بدن

  • افزایش باروری

  • بهبود سلامت هیجانی و فیزیکی

  • افزایش سلامت روانی

  • تعادل هورمونی


مزایای گیاه ماکا برای خانم‌ها


  • درمان علائم سندرم پیش از قاعدگی (نوسان خلق)

  • آرام کردن علائم یائسگی (گرگرفتگی)

  • تحریک جنسی

  • تغذیه رسانی به سیستم غدد بدن

  • جایگزینی برای درمان هورمونی شیمیایی

  • افزایش بنیه و عملکرد ورزشی

  • افزایش انرژی (خستگی مزمن)

  • تعادل هورمونی(برای زیبایی‌اندام و سایر موارد)

  • رفع خشکی واژن خانم‌ها


ماکا


ترکیبات تشکیل‌دهنده ماکا


ازنظر مواد غذایی، ماکا سرشار از اسیدآمینه، فیتونوترینت، اسید چرب، ویتامین و مواد معدنی است.


ترکیبات: 59 درصد کربوهیدرات‌ها، 10.2 درصد پروتئین، 8.5 فیبر، 2.2 درصد لیپید


اسیدآمینه‌های ضروری: تقریباً همه آنها شامل اسید آسپارتیک، اسید گلوتامیک، سرین، هیستدین، گلیسین، ترئونین، آلانین، تیروسین، فنیل آلانین، والین، متیونین، ایزولوسین، لوسین، لایسین، اچ او-پرولین، پرولین و سارکوسین


اسید چرب های آزاد: 20 نوع اسید چرب یافت شد که فراوان‌ترین آن‌ها، اسید لینولئیک، اسید پالمیتیک و اسید اولتیک هستند.


ویتامین‌ها: A , B1 , B2 ,B3 ,B12, C ,D


مواد معدنی: آهن، منگنز، مس، روی، سدیم، پتاسیم و کلسیم،سولفور،منیزیوم

مکائین و مکامید: پلی اسیدهای غیراشباع نادر و آمیدهای آن

استرول: گلوکسینولیت های آروماتیک شامل: بنزیل گلوکوسینولیت، پی-متوکسی بنزن گلوکوسینولیت

ایزوتیوسیانات ها: فراکتوز، گلوکز، بنزیل ایزو تیوسیانات

آلکالوئید: 4 نوع آلکالوئید نادر ( ماکائین 1،2،3،4)

وجود این مواد ماکا را به یک مکمل روزانه بسیار مغذی و پر انرژی شگفت انگیز تبدیل کرده است.


انواع Maca


سه نوع ماکا وجود دارد: قرمز , سیاه و کرم یا ژلاتینه

مکای قرمز بیشترین فروش و علاقه‌مندان را داشته و دارای بالاترین سطح فیتونوترینت است. مکای سیاه برای موارد خاص و افراد خاصی بهتر است.

در نوع ژلاتینه ماکا به منظور حذف نشاسته گرم می‌شود. فرآیند گرم کردن باعث از بین رفتن برخی مواد مغذی داخل آن می‌شود، اما این عمل باعث می‌شود پودر مکا راحت‌تر قابل‌هضم باشد. اگر شما مشکلات گوارشی ندارید، ما استفاده از پودر ماکای خام را به شما توصیه می‌کنیم. ولی در صورت داشتن هرگونه مشکل گوارشی، مصرف نوع ژلاتینی آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.




میزان و روش مصرف ماکا


میزان مصرف روزانه توصیه شده: 3-9 گرم (1-3 قاشق چای خوری) یا 4-12 کپسول

بیشتر مردم برای راحتی کار ترجیح می‌دهند که ماکای روزانه خود را صبح مصرف کنند. برخی دیگر نیز ترجیح می دهند که آن را در طول شبانه‌روز، در چند وعده مصرف کنند. بعضی نیز معتقدند که بهتر است مکا را ساعت ۲ ظهر که سطح هورمون‌ها در پایین‌ترین حد است، مصرف کنند. همین‌طور به یاد داشته باشید که ماکا انرژی‌زا است و ممکن است باعث اختلال خواب شما شود. تأثیر ماکا بر خواب بر روی بعضی از مردم تأثیر دارد و بر برخی دیگر بی‌تأثیر است. اگر نگران این موضوع هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که ماکا را پس از ساعت ۲ ظهر استفاده نکنید.


گیاه ماکا




مدت مصرف ماکا




مردم پرو به‌طورمعمول در زندگی‌شان از ماکا استفاده می‌کنند. پیشنهاد ما این است که در هر هفته ۱ روز، یا در هر ۲ ماه یک هفته، ماکا مصرف نکنید. علت این وقفه در مصرف ماکا ساده است , بهتر است بدن فرصت استراحت داشته باشد.


هفت چیزی که در مورد مصرف مقدار مناسب گیاه ماکا باید بدانید


  • مصرف بیش‌ازحد ماکا باعث تپش قلب و بی‌قراری می‌شود. به همین دلیل بهتر است که مصرف ماکا را با مقدار کم شروع کنید و مقدار آن را آرام‌آرام زیاد کنید.

  • شما باید وزن خود را که یک معیار بسیار مهم در تعیین مقدار مصرف روزانه است را نیز در نظر داشته باشید. مقدار مصرف پیشنهادی ماکا ۳-۹ گرم (۱-۳ قاشق چای خوری) یا ۴-۱۲ کپسول برای افرادی با وزن ۷۵ کیلوگرم می‌باشد. افرادی که وزنشان بیش‌تر است می‌توانند مقدار بیشتری مصرف کنند. افراد با جثه کوچک‌تر نیز باید با مقدار کمتری مصرف ماکا را شروع کنند.

  • یک فرد ورزش‌کار ۳۰ ساله می‌تواند با مقدار ماکای بیشتری نسبت به یک فرد بازنشسته و ۷۵ ساله مصرف کند. هرچه جوان‌تر و سالم‌تر باشید، می‌توانید با میزان ماکای بیشتری مصرف آن را شروع کنید.

  • ماکا بر افراد مختلف تأثیرات متفاوتی دارد: حتی با در نظر گرفتن سن، سلامت کلی و وزن بازهم باید به یاد داشته باشید که مکا بر روی افراد مختلف تأثیرات مختلفی دارد. بدن هیچ دونفری دقیقاً شبیه به یکدیگر نیست، و همچنین مـکا هم یک آداپتوژن است درنتیجه مکا به طریقی عمل می‌کند که میزان سطح ترشح هورمون‌های بدن هر شخص را با توجه به نیازهای همان شخص متعادل کند.

  • می‌توانید مقدار مصرفتان را با نیاز بدنتان منطبق سازید: یکی از کارهایی که می‌توان انجام داد این است که مقدار مصرف ماکا را بسته به اینکه چقدر انرژی اضافه در روز نیاز دارید، تعیین کنید. حتی اگر احساس کردید نیاز به توقف استفاده از ماکـا دارید، بهتر است آن را چند روز مصرف نکنید.

  • مقدار مصرف مـاکا برای استفاده درمانی با میزان مصرف ماکا برای سلامت کلی متفاوت است: مقدار مصرف ماکا که به مقاصد استفاده درمانی از آن توصیه می‌شود بیش‌تر از میزان مورداستفاده مـاکا برای بهبود سلامت کلی بدن است. مثلاً اگر شما می‌خواهید ماکا را برای کمک به باروری مصرف کنید باید مقدار مصرف ماکا روزانه‌تان را افزایش دهید.


چند روز طول می‌کشد تا تأثیر ماکا را احساس شود؟




به یاد داشته باشید که ماکا یک غذا است و نه یک داروی شیمیایی و اثرگذاری ماکا نیازمند زمان و مصرف مداوم آن است. بیشتر کسانی که ماکا را به‌صورت روزانه مصرف می‌کنند، پس از 10-14 روز تأثیر ماکا را حس کرده‌اند. برخی دیگر که مکا را هرچند وقت یک‌بارمصرف می‌کنند، تأثیر آن را پس از 30 روز گزارش کرده‌اند. پیشنهاد ما این است که مکا را به‌صورت مداوم و مقدار روزانه‌ ثابت مصرف کنید و به آن زمان کافی بدهید تا تاثیر گذاری آن را حس کنید.




آیا می‌توانم از مکا در دوران بارداری استفاده کنم؟


هیچ مورد منبع استفاده از ماکا در دوران بارداری یا شیردهی وجود ندارد. بااین‌حال توصیه می‌شود که زنان در دوران بارداری و شیردهی جوانب احتیاط را بیشتر رعایت کنند و میزان کمتری ماکا مصرف کنند و برای اطمینان بیشتر از پزشک خود اجازه مصرف آن را بگیرند.




آیا ماکا باعث افزایش وزن می‌شود؟


مکا دارای کالری و چربی کمی است. 3 قاشق چای‌خوری مکا تنها حاوی 90 کالری و 1 گرم چربی است. بنابراین مکا به‌تنهایی به افزایش وزن کمک نمی‌کند. البته مکا باعث سوخت‌وساز می‌شود و به عضله سازی کمک می‌کند. مکا باعث متعادل کردن هورمون‌ها و افزایش اشتها می‌شود. از این طریق مکا می‌تواند به افزایش وزن کمک کند.




آیا مصرف ماکا برای بچه‌ها بی‌خطر است؟


بله. کودکان نیز می‌توانند مکا مصرف کنند. فقط میزان مصرف آن باید کمتر از میزان مکای مصرفی بزرگسالان باشد.




ماکا چه تأثیری بر فشارخون دارد؟


ماکا به دلیل تأثیرش برافزایش گردش خون، درواقع می‌تواند موجب کاهش فشارخون شود.




چه داروهایی را می‌توانم همراه با ماکا مصرف کنم؟


هیچ‌گونه مورد منع استفاده از مکا وجود ندارد. اگر داروهای کاهش فشارخون مصرف می‌کنید، حتماً استفاده از مکا را امتحان کنید. با مصرف مکا نیاز کمتری به داروهای کاهش فشارخون خواهید داشت.




ماکا را با چه غذاها و نوشیدنی‌هایی می‌توانم مخلوط‌کنم؟


شما می‌توانید پودر ماکا را تقریباً با همه غذاها و نوشیدنی ها مخلوط کنید. اما اگر مشکلات گوارشی دارید بهتر است ماکا را با میوه ها مصرف نکنید زیرا ممکن است در هضم آن مشکل ایجاد شود. همچنین از آنجایی که پختن باعث از بین رفتن برخی از مواد مغذی پودر ماکای خام می شود، توصیه می شود از دستور پخت هایی استفاده شود که نیاز به حرارت بیش از 45 درجه ی سانتی گراد نداشته باشد.




مصرف ماکا برای افراد مبتلا به دیابت


ماکا دارای قند بسیار کمی می باشد و برای کسانی که دیابت دارند بی خطر است.


آیا پودر ماکا، بدون گلوتن است؟


بله. ماکا کاملا عاری از گلوتن ( یکی از پروتئین های موجود در گندم ) می باشد.


راهی برای از بین بردن طعم مکا وجود دارد؟


بسیاری از مردم، طعم ماکا به خصوص مکای قرمز ما که شیرین تر از بقیه انواع ماکا است، را می پسندند. با این حال برخی افراد آن را دوست ندارند. یکی از راههای از بین بردن کامل طعم ماکا، استفاده از کپسولهای ماکا می باشد.


گردآوری توسط بخش سلامت


مجله دلگرم


بیشتر بخوانید  چه عواملی باعث ایجاد مال اکلوژن می شود؟
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *