مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

فواید ماموگرافی برای زنان

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


با دلگرم کننده به روز باشید مزایای ماموگرافی آن ها ملاقات می کنند.

مزایای ماموگرافی

مزایای ماموگرافی

امروزه سرطان سینه شایع ترین سرطان در زنان است که در صورت تشخیص زودهنگام با موفقیت قابل درمان است. ماموگرافی یا ماموگرافی، عکسبرداری با اشعه ایکس از پستان برای تشخیص زودهنگام سرطان است.

مزایای ماموگرافی

چه کسانی و در چه سنی باید برای ماموگرافی مراجعه کنند؟

امروزه ماموگرافی باید بر روی تمام زنان در یک سن خاص انجام شود. اگر خانمی فاکتورهای خطر سرطان سینه را نداشته باشد، اولین ماموگرافی باید در سن 35 سالگی انجام شود و در سنین چهل تا پنجاه سالگی هر یک تا سه سال یکبار تکرار شود.

از سن 50 سالگی به بعد انجام ماموگرافی سالانه توصیه می شود. زنان در معرض خطر و آنهایی که ژن مستعد ابتلا به سرطان سینه (BRCA1، BRCA2) مثبت هستند، باید با پزشک مشورت کنند و ماموگرافی سالانه را از سن 25 سالگی شروع کنند. ماموگرافی معمولا برای افراد زیر انجام می شود:

  • زنانی که برای آزمایش سلامت (غربالگری سرطان سینه) مراجعه می کنند.
  • زنانی که متوجه یک وضعیت غیر طبیعی (توده و غیره) یا علائم بیماری در سینه خود می شوند.
  • زنانی که در آزمایشات سالانه بعد از جراحی سینه شرکت می کنند.

مزایای ماموگرافی

ماموگرافی چه چیزی را نشان می دهد؟

در ماموگرافی، چربی خاکستری است و بافت متراکم تر سینه سفید به نظر می رسد. ذرات کوچک کلسیم و توده های خوش خیم یا غیر سرطانی و همچنین توده های بدخیم یا سرطانی نیز به رنگ سفید دیده می شوند.

ناهنجاری‌های ماموگرافی زنان یائسه مسن‌تر را می‌توان راحت‌تر تشخیص داد، زیرا سینه‌های آن‌ها عمدتاً از چربی تشکیل شده است که منجر به ایجاد توده‌ای خوش‌خیم یا بدخیم سفید در ناحیه خاکستری بافت چربی می‌شود. ، به راحتی قابل شناسایی است.

برای ارزیابی بدخیم بودن یا نبودن تومور، رادیولوژیست ظاهر آن را بررسی می کند. برای مثال، اگر ذرات ریز کلسیم در سرتاسر سینه یافت شوند، احتمال خوش‌خیم بودن آن‌ها بیشتر است، در حالی که ذرات کوچک کلسیمی که در یک مکان متمرکز شده‌اند، بیشتر سرطان‌زا هستند.

کیست های خوش خیم معمولا گرد و با دیواره صاف هستند، در حالی که تومورهای سرطانی دارای لبه های دندانه دار هستند. رادیولوژیست ها اغلب از سونوگرافی برای تشخیص کیستیک بودن تومور و در نتیجه خوش خیم بودن آن استفاده می کنند. به طور کلی، اکثر ناهنجاری‌هایی که در ماموگرافی مشاهده می‌شوند، در نهایت خوش خیم می‌شوند.

● ماموگرافی دیجیتال

در ماموگرافی دیجیتال، تصویر به عنوان یک فایل دیجیتال کامپیوتری ذخیره می شود، نه بر روی فیلم رادیوگرافی. این فناوری مزایای عملی مهمی نسبت به ماموگرافی معمولی دارد. از آنجایی که اشعه ایکس به صورت دیجیتال ذخیره می شود، رادیولوژیست می تواند تصویر را بزرگنمایی کند تا آن را بزرگ کند، یا می تواند سایه روشن تصویر را برای تشخیص ناهنجاری هایی که در غیر این صورت قابل مشاهده نیستند، تنظیم کند.

بیشتر بخوانید  بررسی نحوه کار قاتل مخدری به نام شیشه+تصاویر

ماموگرافی دیجیتال را می توان روی دیسک ضبط کرد. این باعث می شود که آنها را راحت تر ذخیره کنید و بعداً به آنها دسترسی پیدا کنید. تصویر دیجیتال را می توان در هر پایانه کامپیوتری در هر نقطه از مرکز پزشکی مشاهده کرد و برای مشاوره به سایر مراکز درمانی ارسال کرد. تصاویر دیجیتال سینه در کمتر از 10 ثانیه آماده می شوند، در حالی که یک ماموگرافی معمولی با استفاده از فیلم اشعه ایکس 5 تا 10 دقیقه طول می کشد.

ماموگرافی سه بعدی بعدی

در سال‌های اخیر روش جدیدی برای تصویربرداری از پستان به نام «توموسنتز دیجیتال» ساخته و مورد مطالعه قرار گرفته است که در آن از سینه‌ها از چندین زاویه مختلف تصویربرداری می‌شود.

در نتیجه به جای یک تصویر، مجموعه ای از تصاویر از سطح مقطع سینه به دست آمد که این تصاویر را می توان به صورت سه بعدی در رایانه شبیه سازی کرد. این تکنیک با از بین بردن مشکل همپوشانی ساختارهای سینه که می تواند سرطان را پنهان کند، امکان تشخیص ضایعات سینه را افزایش می دهد. این روش همچنین احتمال نتایج مثبت کاذب را کاهش می دهد.

● شناسایی به کمک رایانه

رادیولوژیست ها از تشخیص کامپیوتری پس از ماموگرافی برای شناسایی دقیق تر مناطقی از مشکلات پستان استفاده می کنند. این سیستم‌ها معمولاً از نرم‌افزار رایانه‌ای پیچیده استفاده می‌کنند که می‌تواند الگوهای مرتبط با سرطان را تشخیص دهد و به رادیولوژیست‌ها هشدار می‌دهد که نگاه دقیق‌تری به آن داشته باشند.

استفاده از این کمک تشخیصی کامپیوتری مستلزم آن است که ابتدا تصویر ماموگرافی دیجیتالی شود. تشخیص به کمک رایانه تعیین مکان ذرات کلسیم و مکان یابی توده ها به همان اندازه برای چشم انسان مفید است. تحقیقات نشان داده است که سیستم های تشخیصی کامپیوتری تعداد دفعات ماموگرافی و بیوپسی بافتی را افزایش می دهند و در نهایت خطر تشخیص سرطان سینه را تا 20 درصد افزایش می دهند.

● معاینه ام آر آی

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) با ایجاد یک میدان مغناطیسی قوی، تصاویری از بدن ایجاد می کند. هنگام انجام ام آر آی سینه، بیمار باید روی میز اسکن روی شکم بخوابد. می توان از تزریق کنتراست در جریان خون استفاده کرد. ماده حاجب شبکه ای از رگ های شیر را نشان می دهد، به ویژه تشکیل رگ های خونی غیرطبیعی که مشخصه سرطان ها هستند.

بیشتر بخوانید  تفاوت دندانپزشکی ترمیمی با دندانپزشکی زیبایی چیست ؟

هر دو سینه را می توان همزمان فیلمبرداری کرد. ام آر آی ترکیب بافت نرم و محتوای مایع موجود در آن را نشان می دهد و به همین دلیل می تواند تومورها را به خوبی شناسایی کند، اما مکان های رسوب کلسیم را نمی تواند نشان دهد.

بنابراین، ام آر آی همراه با ماموگرافی و سونوگرافی می تواند توده سینه را در زنانی که ایمپلنت سیلیکونی انجام داده اند، شناسایی کند، عود سرطان را پس از شیمی درمانی تشخیص دهد و سینه های ضخیم را در ماموگرافی که نتیجه قطعی نداده است، بررسی کند.

MRI همچنین می تواند برای غربالگری زنانی که در معرض خطر بالای سرطان سینه هستند استفاده شود. اما ام آر آی برای زنانی که در معرض خطر بالای سرطان سینه نیستند توصیه نمی شود. مانند ماموگرافی، MRI قطعاً نمی تواند تفاوت بین یک توده سرطانی و یک کیست خوش خیم را تشخیص دهد، بنابراین می تواند سرطان سینه را که “مثبت کاذب” نامیده می شود، اشتباه تشخیص دهد.

ماموگرافی هنوز مفید است

علیرغم مشکلاتی که ماموگرافی در تشخیص صحیح سرطان سینه دارد، همچنان بهترین ابزار برای تشخیص سرطان سینه در مراحل اولیه آن است. کیفیت ماموگرافی های امروزی به طور قابل توجهی بهبود یافته است و میزان پرتوهای مورد استفاده برای تهیه آنها کاهش یافته است. ماموگرافی منظم زنان توانسته است مرگ و میر ناشی از سرطان سینه را در بسیاری از کشورها کاهش دهد.

● نظر کارشناس

انتظار برای بزرگ شدن سرطان سینه به اندازه ای که با دست احساس شود کمی دیر است و درمان آن دشوار است. نشان داده شده است که غربالگری ماموگرافی مرگ و میر سرطان سینه را کاهش می دهد زیرا ماموگرافی می تواند سرطان سینه را قبل از لمس آن تشخیص دهد.

امروزه توصیه می شود در سنین 40 تا 50 سالگی با توجه به نظر پزشک هر یک تا دو سال یکبار و بعد از 50 سالگی سالی یک بار ماموگرافی انجام شود. البته ماموگرافی معمولا برای افراد زیر 35 سال توصیه نمی شود زیرا پرتوها می توانند بر بافت سینه تأثیر منفی بگذارند و تنها در مواقع ضروری و با نظر پزشک انجام می شود.

ماموگرافی توسط فردی که در مقابل ماموگرافی ایستاده انجام می شود و پستان بین دو صفحه قرار می گیرد و به آرامی فشرده می شود و سپس اشعه ایکس روی بافت پستان روشن می شود و تصویر حاصل بر روی فیلم ماموگرافی ثبت می شود.

دو تصویر از هر سینه ساخته شده است، یکی با فشرده سازی افقی سینه و دیگری با فشرده سازی عمودی سینه. ممکن است فرد درد خفیفی احساس کند، اما این درد و فشار کوتاه مدت و تنها چند ثانیه است. زمان لازم برای انجام ماموگرافی 20 دقیقه بیشتر نیست و خانم ها باید از باردار نبودن خود مطمئن باشند، همچنین این دستگاه ها نقاط ریز کلسیم را نشان می دهند.

بیشتر بخوانید  میل شدید به شوری به خاطر چیست؟

به این نقاط میکروکلسیفیکاسیون می گویند. توده ها یا لکه ها معمولا باعث سرطان، سلول های پیش سرطانی یا سایر عوارض می شوند. برای تشخیص سلول های غیر طبیعی به آزمایش های بیشتری نیاز است.

اگر ماموگرافی نواحی غیرطبیعی را نشان دهد، ممکن است در برخی موارد نیاز به بیوپسی باشد زیرا بیوپسی تنها راه تشخیص قطعی سرطان است. آنها بزرگتر می شوند یا به سایر قسمت های بدن گسترش می یابند.

این دستگاه ها (همچنین در اشعه ایکس دندان و سایر اشعه ایکس رایج) از اشعه بسیار کمی استفاده می کنند، بنابراین احتمال هر گونه آسیب بسیار اندک است.مزایای ماموگرافی معمولاً از خطرات احتمالی آن بیشتر است.

با این حال، کارشناسان دانشکده پزشکی هاروارد اخیراً مطالعه‌ای انجام داده‌اند و معتقدند که ماموگرافی به اندازه آنها به نجات جان زنان کمک نمی‌کند، زیرا خطر ابتلا به سرطان سینه و خلق و خوی آن‌ها بالاتر از تخمین‌های قبلی است.

اگر خانمی در نزدیکی دوران قاعدگی دچار درد و حساسیت پستان شد، توصیه می شود یک هفته قبل از قاعدگی ماموگرافی انجام ندهد. همچنین هنگام مراجعه برای ماموگرافی از اسپری ها یا لوسیون های ضد تعریق یا پودر تالک زیر بغل یا روی سینه ها استفاده نکنید زیرا اثرات آن به صورت رسوبات کلسیم (میکروکلسیفیکاسیون) در تصویر ماموگرافی دیده می شود و پزشک را سردرگم می کند.

در صورت داشتن پروتز سینه حتما به تکنسین رادیولوژی اطلاع دهید تا تکنسین از روش مناسب استفاده کند.در انجام ماموگرافی حتما عکس های ماموگرافی قبلی را همراه داشته باشید زیرا برای تشخیص قطعی لازم است ماموگرافی را با عکس قبلی مقایسه کنید. . پیشرفت های اخیر در ماموگرافی شامل اختراع ماموگرافی دیجیتال است.

روش ماموگرافی دیجیتال مشابه ماموگرافی معمولی است با این تفاوت که تصویر حاصل به جای فیلم بر روی کامپیوتر ضبط می شود و سپس می توان آن را به فیلم منتقل کرد. روش جدید دیگر برای تصویربرداری از بافت پستان MRI است.

MRI یک روش گران قیمت است و ماموگرافی به راحتی قابل دسترسی نیست و برای همه توصیه نمی شود. فقط افرادی با سابقه خانوادگی بسیار مثبت سرطان سینه، یا دارای انواع ارثی سرطان سینه، یا سابقه تشعشع قفسه سینه در دوران جوانی، برای نظارت بر سرطان سینه استفاده می شوند.

مزایای ماموگرافی

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *