مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

فواید طب سوزنی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


چرا طب سوزنی؟

با دلگرم کننده به روز باشید فواید طب سوزنی برای سلامتی آن ها ملاقات می کنند.

فواید طب سوزنی

فواید طب سوزنی

طب سوزنی چیست؟ فواید و خطرات طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی یکی از انواع طب چینی است که قرن هاست برای درمان مشکلات مختلف استفاده می شود. طب سوزنی بر این تئوری استوار است که انرژی (در طب سنتی چینی انرژی چی نامیده می شود) به داخل و خارج از بدن و مسیرهایی به نام کانال های انرژی جریان می یابد. طب سوزنی شامل وارد کردن سوزن های بسیار نازک در پوست و نقاط استراتژیک و حیاتی بدن است و عمدتاً برای درمان درد استفاده می شود.

طب سوزنی های حرفه ای بر این باورند که وقتی چیزی مسیر انرژی (چی) را مسدود کند یا تعادل او را به هم بزند، بیمار می شود. آنها معتقدند که طب سوزنی به برداشتن مسیر مسدود شده یا بازگرداندن تعادل انرژی در بدن به شکل اولیه کمک می کند. بر خلاف تصور رایج، اکثر پزشکان غربی معتقدند که طب سوزنی با اعمال فشار به نواحی خاص، اعصاب، ماهیچه ها و بافت های همبند را تحریک می کند. این محرک ها باعث افزایش ترشح مسکن های طبیعی در بدن و همچنین افزایش جریان خون در بدن می شود.

فواید طب سوزنی

طب سوزنی برای چه بیماری هایی موثر است؟

طب سوزنی برای دردها و بیماری های زیر موثرتر است:

  • حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی
  • سردرد
  • فیبرومیالژیا (درد مزمن عضلانی)
  • درد زایمان
  • کمر درد
  • قاعدگی دردناک
  • میگرن
  • آرتروز
  • دندان درد
  • بیماری آرنج تنیس بازان

پزشکان غربی معتقدند که طب سوزنی روشی مفید و موثر برای تحریک اعصاب و بافت همبند است.هنوز مشخص نیست که چرا و چگونه طب سوزنی درد را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید  تفسیر آزمایش های غربالگری آلرژی  

مطالعات متعدد نشان داده است که طب سوزنی بر برخی افراد تأثیر کمی دارد یا هیچ تأثیری ندارد. با این حال، نوع درمان مورد استفاده برای برخی افراد موثر بود.

فواید طب سوزنی

چگونه طب سوزنی انجام دهیم

امروزه در طب سوزنی از سوزن های فولادی نازک و انعطاف پذیر استفاده می شود. قطر این سوزن ها از 0.2 تا 0.6 میلی متر و طول آن ها از 1 تا 10 سانتی متر متغیر است و هنگام ضربه زدن، سوزن به صورت عمودی بین انگشتان قرار می گیرد. عمق وارد کردن سوزن از چند میلی‌متر تا ۵ سانتی‌متر (بسته به محل آن نقطه) متغیر است. سوزن ها به مدت 10 تا 30 دقیقه در جای خود باقی می مانند. امروزه می توان از برق برای درمان طب سوزنی نیز استفاده کرد.

فواید طب سوزنی

طب سوزنی چگونه کار می کند؟

در طب سوزنی که به عنوان طب سنتی چینی نیز شناخته می شود، بدن انسان تحت تاثیر دو نیروی متضاد به نام های یین و یانگ قرار می گیرد. یین به ویژگی هایی مانند سردی، آرامش و عدم تحرک عمومی اشاره دارد. از سوی دیگر، یانگ با گرما، هیجان و فعالیت اعتبار دارد. در این راستا زمانی سلامتی بدن حاصل می شود که بین این دو نیرو تعادل برقرار شود و عدم تعادل این دو نیرو باعث اختلال در جریان حیاتی بدن معروف به کی (جی) شود. کانال هایی در بدن وجود دارد که انرژی جی از طریق آنها حرکت می کند.

اگر به هر دلیلی اختلال یا انسدادی در این کانال ها ایجاد شود، انرژی جاری در آنها تغییر کرده و بیماری ایجاد می شود. نقاط حساسی در کانال ها وجود دارد که می توان آنها را برای اصلاح اختلال انرژی و درمان بیماری تحریک کرد. از این تعداد 12 مسیر و نقطه به عنوان نقطه اصلی و 8 مورد به عنوان نقطه سطح دوم معرفی شدند که در مجموع بیش از 2000 نقطه دیگر به آنها متصل است. طب سوزنی مبتنی بر تحریک این نقاط است که می تواند جریان Ki را در بدن کنترل کند. با قرار دادن سوزن ها در مکان های مناسب، نیروی حیات می تواند در جهت درست جریان یابد و بدن را سالم نگه دارد.

بیشتر بخوانید  روغن چاودار گاو + فواید شگفت انگیز این روغن

اینکه آیا مدل چینی برای بدن مناسب است یا نه جای بحث دارد، اما دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که تحریک این قسمت های بدن می تواند بر وضعیت شیمیایی و عصبی مغز تأثیر بگذارد و در نهایت منجر به واکنش هایی مانند تسکین درد، تغییرات فشار خون و. .. و در نهایت منجر به سلامت بیمار شود. لازم به ذکر است که نقاط حساس طب سوزنی مکان هایی در بدن ما هستند که شبکه کانال ها و اعصاب به خصوص با تراکم بالا در زیر پوست قرار دارند.

قرار دادن یک سوزن نازک در این ناحیه یک محرک الکتریکی در قشر خارجی مغز ایجاد می کند که احساس درد را درک می کند. در این مرحله، مواد شیمیایی در بدن، مواد افیونی، فعال می شوند و با احساس درد مقابله می کنند. هیپوتالاموس مغز میانی مواد سروتونین و اندورفین را ترشح می کند که بر روی سیستم دفاعی بدن اثر محرک دارند. به این ترتیب بیمار از درد تسکین می یابد. راز موفقیت طب سوزنی در همین است. بیمارانی که این روش درمانی را برای خود انتخاب می کنند، اظهارات مختلفی دارند، اما بیشتر آنها می گویند که با وارد کردن سوزن به بدنشان درد زیادی احساس نمی کنند. تجربه و تخصص ساده پزشک معالج می تواند درد ایجاد شده را کاهش یا افزایش دهد.

فواید طب سوزنی

خطرات طب سوزنی

اگر برای شروع درمان طب سوزنی به متخصص مراجعه کنید، خطرات استفاده از این روش درمانی بسیار ناچیز است. اما باید از برخی خطرات و عوارض جانبی احتمالی نیز آگاه باشید:

  • درد، خونریزی یا کبودی در اطراف سوزن
  • آسیب به اندام های داخلی مانند ریه ها (اگر سوزن به عمق فشار داده شود)
  • بیماری های عفونی مانند هپاتیت و ایدز (در صورت عفونت و در صورت استفاده از سوزن)
  • بدن هر فرد برای درمان به نوع خاصی از طب سوزنی واکنش مثبت نشان می دهد. اما شرایطی وجود دارد که می تواند عوارض را در برخی افراد افزایش دهد:
  • اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید، ممکن است کبودی و حتی خونریزی بیشتری داشته باشید.
  • در برخی از انواع طب سوزنی، تکانه های الکتریکی نور از طریق یک سوزن به بدن منتقل می شود که می تواند در ضربان قلب برخی از افرادی که از ضربان ساز استفاده می کنند اختلال ایجاد کند.
  • زایمان زودرس عارضه ای است که در زنان باردار به دلیل تحریک برخی از انواع طب سوزنی ایجاد می شود.
بیشتر بخوانید  چه چیزی باعث سرفه می شود؟ سرفه چگونه درمان می شود؟

فواید طب سوزنی

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *