فواید جالب عرق کاسنی


معجزه ای به نام عرق کاسنی

با دلگرم کننده به روز باشید فواید بی نظیر عرق کاسنی بیشتر بدانید.

فواید عرق کاسنی

فواید عرق کاسنی

کاسنی چیست؟

کاسنی یا کاسنی گیاهی است از ریشه مینا از تیره سیکوریس. دو گونه از این گیاه و چهار تا شش گونه وحشی وجود دارد. این گیاه دارای گونه های مختلفی است که سه گونه آن شناخته شده است.

چیچوری

آنچه به نام tansy معروف است، شما به ایران نمی روید.
کاسنی زرد که به گل قاصدک معروف است و در طب قدیم ایران به آن تراکشکون می گویند در بیشتر نقاط ایران پراکنده است.

یک گیاه معمولی

این گیاه دارویی چند ساله با گلهای آبی یا ارغوانی است که در اصل مربوط به دوران باستان بوده و بعدها در آمریکا به گیاهی کنار جاده تبدیل شده است. خاستگاه اصلی این گیاه اروپای مرکزی، آسیای غربی و مرکزی و شمال آفریقا است و در نقاط مختلف ایران به ویژه شهرستان پراکندگی فراوان دارد. به هوای سرد، آفتابی یا کمی سایه نیاز دارد و گرمای شدید تابستان را تحمل نمی کند.

فواید عرق کاسنی

فواید عرق کاسنی

کاسنی یکی از گیاهان دارویی موثر است که در گونه های مختلف در طبیعت وجود دارد و تمامی ترکیبات آن خواص بسیار مفیدی برای بدن دارد البته در صورت مصرف متعادل. عرق کاسنی و کاسنی از دیرباز در بین ایرانیان جایگاه و جایگاه ویژه ای داشته است و همه مادربزرگ ها در میان تمام شیشه های عطر و ادویه در آشپزخانه خانه هایشان، یک خویشاوند کوچک، عرق کاسنی در کنار رازیانه، گل گاوزبان، نعناع و... نگهداری.

عطاری ها و متخصصان در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی عرق کاسنی را سرد می دانند که یکی از مزایای عرق کاسنی در رفع حرارت و التهاب بدن، احساس بی حالی، رنگ پریدگی و زردی صورت و به ویژه تنبلی کبد و در صورت استفاده دقیق و مستمر اثرات آن نمایان است.

بیشتر بخوانید  خواص درمانی تایید شده گیاه سیاه توسه (سیاه اربه)

فواید عرق کاسنی

در ایران از گذشته های دور تاکنون از فواید عرق کاسنی آگاه بودند و از قسمت های مختلف گیاه کاسنی و عرق آن به عنوان تصفیه کننده خون و کبد استفاده می کردند.نوع وحشی آن در اوایل بهار در کنار نهرها یا چمنزارها می روید. .

برداشت این گیاه دارویی در اواسط خرداد است و برداشت کاسنی حدود یک ماه به طول می انجامد و در ایران معمولاً کاسنی را به سرکه عسل یا شربت نعناع اضافه می کنند و مردم از این غذا برای سالاد عصر استفاده می کردند.

فواید عرق کاسنی


فواید عرق کاسنی

گیاه کاسنی با اثری که بر کبد دارد، زمینه دفع صفرا از بدن را فراهم می کند و زردی را از بین می برد و بار کبد را از بین می برد، بنابراین مسکن موثری برای تب است.

همانطور که می دانید کبد عضوی برای سم زدایی بدن است و بیش از 500 عملکرد حیاتی دارد که مواد مغذی را از مواد زائد جدا می کند، سم زدایی می کند، مواد شیمیایی را تجزیه می کند، میکروب ها را از بین می برد، هورمون ها را تنظیم می کند، متابولیسم را تنظیم می کند. چربی ها، پروتئین ها و قندها، دفع اوره و غیره.. از جمله وظایف کبد است.

هر چیزی که می خوریم، می نوشیم، استنشاق می کنیم یا با پوست خود تماس پیدا می کنیم، در نهایت به کبدمان می رسد، بنابراین اگر این اندام دچار اختلال شود، تمام بدن را تحت تأثیر قرار می دهد و اثرات آن به سرعت گسترش می یابد و علائمی مانند یرقان، خستگی مفرط و التهاب همراه است. بدن، تشنگی، چربی خون بالا و غیره. از جمله علائم مشکلات کبدی هستند.

بیشتر بخوانید  نوشیدن چای به تقویت استخوان ها کمک می کند!

از دیگر فواید عرق کاسنی می توان گفت که مسهل و ادرار آور خوب است و دفع سموم بدن باعث رفع التهاب بدن، تب صفراوی، یرقان و یرقان ناشی از گرما، دفع سنگ کیسه صفرا، کلیه و مثانه، دفع می شود. گاستریت، اسید هیدروکلریک معده را تحریک می کند و اشتها را افزایش می دهد.

هر چه عرق کاسنی تلخ باشد، عرق کاسنی فواید بیشتری دارد و در درمان بیماری های کبدی موثرتر است. عرق کاسنی برای مبتلایان به نقرس و هپاتیت مفید است. مصونیت در برابر بیماری های عفونی از دیگر خواص عرق کاسنی است.

این عرق سرشار از ویتامین C بوده و نوع وحشی آن دارای فسفر و آهن می باشد و از فواید این عرق برای پوست می توان گفت که عرق این گیاه تقویت کننده کبد، روشن کننده رنگ پوست، درمان بیماری های مزمن پوستی به ویژه اگزما است. رسوبات ادراری و غذا

این عرق بهترین دارو برای افزایش قوای جنسی است. این یکی از خواص عرق کاسنی برای آقایان است، یکی دیگر از خواص عرق کاسنی این است که چون اثر خوبی روی کبد دارد، این اندام می تواند هورمون ها را تنظیم کند و در افزایش باروری اسپرم ها و تنظیم و تقسیم کروموزوم های زن و مرد موثر باشد. مصرف عرق کاسنی در درمان فشار خون، تقویت معده، کبد، کلیه، درمان ضعف اعصاب و همچنین رفع تشنگی بسیار مناسب است.

فواید عرق کاسنی

حیف کاسنی

اگرچه این گیاه فواید زیادی دارد، اما مصرف بیش از حد آن در دوران بارداری ممنوع است، زیرا باعث خونریزی و افزایش احتمال سقط جنین می شود. اگرچه تحقیقات در این زمینه کافی نیست، اما همین تحقیقات نشان می دهد که مصرف زیاد آن در دوران شیردهی ممنوع است زیرا مواد این گیاه از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می شود.

بیشتر بخوانید  14 راهکار خانگی برای درمان درد فک

مصرف زیاد معده ترش، کاهش وزن (ورزشکارانی که کمی اضافه وزن دارند می توانند روزی 2 تا 5 بار از عرق کاسنی استفاده کنند). روش مصرف: بعد از هر وعده غذایی نصف لیوان آب بنوشید این گیاه برای مبتلایان به سرفه مضر است.
دانه های کاسنی بی مزه و استفراغ می کنند.

عرق کاسنی جدا از فواید، مضراتی نیز دارد. مصرف طولانی مدت فرآورده های گیاهی عروق شبکیه را از بین می برد.علاوه بر این مصرف طولانی مدت محصولات گیاهی باعث کاهش فشار خون و افزایش ترشح صفرا می شود.مصرف عرق کاسنی در بارداری احتمال زایمان زودرس را افزایش می دهد.

فواید عرق کاسنی

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید