مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

فواید بی نظیر بوتاکس در درمان میگرن و سردرد

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


آیا بوتاکس میگرن را درمان می‌ کند؟

بوتاکس نام تجاری سمی است که مانع از انقباض ماهیچه ‌ها می ‌شود و برای زیبایی استفاده می‌ شود. مدتی است گروهی از پزشکان مدعی شده‌ اند که بوتاکس میگرن مزمن را درمان می‌ کند، اما آیا این ادعا درست است؟

امروزه تزریق بوتاکس به عنوان جدیدترین درمان سردرد میگرنی مطرح می باشد و در حال حاضر متد روز درمان بیماری میگرن در کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا و بعد از آن اروپا می باشد.این متد پس از بررسی های بسیار سر انجام از موفق به دریافت گواهی از سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) شد.این روش به دلیل مزایای زیادش طرفداران بسیاری در بین بیماران دارد که در ادامه به آن پرداخته ایم.

تزریق بوتاکس بهترین درمان سردرد میگرنی است و در درمان بیماران مبتلا به سردرد مزمن روزانه(Chronic daily headache)موفق بوده است.

نکته مهم اینجاست که برای حصول نتیجه بهتر در درمان سردرد بعد از تزریق بوتاکس، متخصص مغز و اعصاب باید بر اساس معیارهایی بیمارانی را که از تزریق بوتاکس سود میبرند و این درمان برایشان مفید است را به طور صحیح انتخاب کند.

نکته دیگر تزریق بوتاکس در محلهای مناسب و طبق پروتکل FDA در 31 نقطه از عضلات سر و گردن شامل 7 نقطه در عضله فرونتال (پیشانی)، 4 نقطه در عضلات تمپورال (گیجگاهی) هر طرف، 3 نقطه در عضلات اکسی پیتال (پس سری) هر طرف، دو نقطه در عضلات پاراوتبرای گردن هر طرف و 3 نقطه در عضله تراپزیوس (بالای شانه) هر طرف تزریق میشود و بنابراین با تزریق زیبایی بوتاکس متفاوت بوده و حتما باید توسط نورولوژیست (متخصص مغز و اعصاب) خوب انجام شود.

بیشتر بخوانید  درمان های خانگی تنفس سریع در اثر اضطراب

نورولوژیست، مقدار مشخصی از آمپول بوتولونیوم توکسین رقیق شده را در عضلات ذکر شده تزریق میکند. این کار در مطب و به صورت سرپایی و معمولا در عرض 10 تا 15 دقیقه انجام میشود و نیاز به آمادگی خاصی ندارد و بعد از تزریق بوتاکس بیمار میتواند به فعالیتهای روزمره خود ادامه دهد.

تزریق بوتاکس چگونه از سردرد میگرنی جلوگیری میکند؟

همانطور که گفتیم تزریق بوتاکس با مکانیسم فلج کردن عضلات باعث شل شدن آنها و جلوگیری از انقباض آنها شده و در نتیجه کاهش درد در بیماران با سردرد مزمن را موجب میشود. ولی در مطالعات انجام شده مشخص شده که عمل پیشگیری از سردرد بوتاکس با مکانیسم دیگری انجام میشود و آن جلوگیری از آزاد شدن سیگنالهای درد در پایانه های عصبی سر و گردن است، بنابراین استفاده از بوتاکس در کاهش سردرد، بیشتر از آنکه به شل شدن عضلات مربوط باشد ناشی از کاهش انتقال سیگنالهای درد به نخاع میباشد.

تزریق بوتاکس گزینه مناسبی برای سردرد شما می باشد؟

پزشک متخصص مغز و اعصاب پس از بررسی شواهد و مدارک بیمار و انجام معاینات پزشکی تشخیص می دهد که این متد درمان مناسبی برای سردرد شما هست یا نه،این روشدرمان بسیار مناسبی برای بیمارانی است که از میگرن مزمن رنج میبرند.

همچنین تزریق بوتاکس در سردردهای پس سری، سردردهای همراه با درد گردن و سردردهای تنشی هم موثر است ولی بیماران با سردردهای ناشی از فشار خون بالا، سردرهای دوران پریود و سردرد سینوزیت کاندید مناسبی برای تزریق بوتاکس نیستند.

در مطالعه ای که روی بیمارانی با سردرد مزمن انجام شد 80 درصد بیماران تزریق بوتاکس، کاهش شدت سردرد یا تعداد حملات سردرد و یا هر دو مورد را گزارش کرده اند.حدود 60% بیماران تزریق بوتاکس به درمان سردرد یا بوتاکس را عالی گزارش کرده اند، بطوریکه حملات سردرد میگرن کاملا از بین رفته است، در حدود 19,5% بیماران کمی بهتر شده است و 20 درصد تغییری در شدت و تعداد حملات سردرد گزارش نکرده اند.

بیشتر بخوانید  کدام بیماری جز بیماری های نشیمنگاهی محسوب می شود؟

طول اثر بوتاکس حدود 3 ماه (حداقل دو ماه و حداکثر5 ماه) است و بعد از این مدت باید تزریق بوتاکس مجدد انجام شود ولی گفته شده که با تکرارا تزریقها، طول این مدت بیشترشده و در بعضی مواردبعد از 5 بار تزریق بوتاکس عضلات آتروفی شده و نیاز به تزریق بوتاکس مجدد از بین میرود.تایثر بوتاکس در درمان میگرن بعد از 5-4 روز از زمان تزریق بوتاکس شروع میشود و در عرض 2 هفته به پیک اثر خود میرسد.

همچنین بخوانید:

چه سنی برای تزریق بوتاکس مناسبه و عوارض جانبی بوتاکس کدامند؟+ …

درمان سر درد های عصبی و میگرن با طب سنتی و گیاهان دارویی

داروهای گیاهی مناسب میگرن درد


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *