مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

فواید بزاق دهان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


نقش و اهمیت بزاق

بسیاری از ما وقتی صحبت از نقاشی درباره خود می شود، نگرش آرامی داریم بزاق وجود ندارد. به همین دلیل است که قدر آن را نمی دانیم. اگر شما یکی از این افراد هستید، این مقاله از دلگرم کننده به ارزش واقعی بخوانید بزاق دریابید. بزاق مایعی بسیار بالاتر از آب است و عملکردهای زیادی دارد. محافظت در برابر دندان، کنترل میکروب های دهان، کمک به التیام زخم ها، شروع هضم، گفتار و بلع راحت تر و به همین دلیل جای تعجب نیست که مشکلات زمانی شروع شود که دهان خشک شده و ترشح بزاق کاهش یابد.

نقش و اهمیت بزاق

آیا تا به حال به اهمیت بزاق دهان خود فکر کرده اید؟ !!

مطالعات محققان دانشگاه شیلی نشان می دهد که بزاق حاوی پروتئینی است که بهبود زخم را تسریع می کند.محققان دریافته اند که بزاق حاوی پروتئینی به نام هیستاتین-1 است. محققان تاثیر این پروتئین بر رشد رگ های خونی را بررسی کرده اند. این فرآیند در علم پزشکی آنژیوژنز آنژیوژنز یک فرآیند فیزیولوژیکی است که در آن خون جدید از رگ های خونی موجود رشد می کند. این فرآیند نقش بسیار زیادی در بهبود زخم دارد.

———————————————— ————————-

بزاق

نتایج نمونه های بزاق و پروتئین هیستاتین-1 شکل گیری و رشد رگ های خونی افزایش.

روند بهبود زخم های دهان و پوست متفاوت است و این مطالعه دلیل آن را توضیح می دهد.

مطالعات نشان می دهد که بزاق انسان سالم حاوی پپتیدهای خاصی مانند هیستاتین-1 است که به بهبود زخم ها کمک می کند. هیستاتین-1 علاوه بر خاصیت آنتی باکتریال او تحریک کرد افزایش تماس و انتقال سلول و همچنین فرآیند رگ زایی که به بهبود زخم در کمترین زمان ممکن کمک می کند. این فرآیند در موجودات دیگر نیز دیده می شود. به عنوان مثال، هنگامی که بدن حیوان آسیب می بیند، حیوان به طور غریزی شروع به لیسیدن زخم می کند و این بهبود سریع زخم آن کمک می کند.

ارزش بزاق!  / آنچه در مورد بزاق نمی دانستید

کمبود بزاق و خشکی دهان، پزشکان برای قرن ها آن را در نظر گرفته اند. در قرن های گذشته تصور می شد که بزاق، سموم و ارواح شیطانی از بدن دفع می شوند. به همین دلیل برای افزایش ترشح بزاق به بیماران مقادیر زیادی جیوه داده می شد که گاهی باعث مسمومیت می شد.

بیشتر بخوانید  هر آنچه باید در مورد خارش اندام تناسلی زنان بدانید!

بزاق تا حدود 60 سال پیش خیلی جدی گرفته نمی شد، اما در دهه 1950 او یک دانشمند به نام بود. ایروین مندل مشخص شده است که نقش بزاق بیش از حفظ رطوبت دهان است و حاوی صدها ماده شیمیایی و پروتئین مفید است که برای سلامت دهان و دندان مهم هستند. برخی از این پروتئین ها در مبارزه با باکتری ها نقش دارند و برخی مسئول بهبود زخم هستند. دکتر مندل معتقد بود که اگر مردم به جای بزاق آب در دهان خود داشته باشند، تا 20 سالگی تمام دندان های خود را از دست می دهند!

در طول سال های بعد، اهمیت بزاق به تدریج آشکارتر شد. به همین دلیل، دانشمندان همیشه سعی کرده اند جایگزین هایی برای افرادی که از خشکی دهان رنج می برند، ایجاد کنند. شناخت بهتر بزاق به دانشمندان اجازه می دهد بزاق مصنوعی بهتری بسازند (اگرچه بزاق مصنوعی هنوز به طور کامل توسعه نیافته است) و این قبلاً با موفقیت در موش ها انجام شده است. برخی از افراد می خواهند غده بزاقی مصنوعی بسازند که بتوان آن را برای عملکرد طبیعی در دهان کاشت، اما همه اینها به صورت تجربی و آزمایشگاهی انجام شد و چندان موفق نبود.

———————————————— ————————-

بزاق از کجا می آید؟

غدد بزاقی از سه جفت غدد بزاقی اصلی و صدها غدد بزاقی ثانویه تشکیل شده است. غدد بزاقی اصلی پاروتید (جلو گوش)، زیر زبانی و زیر زبانی نامیده می شوند و بیشتر بزاق را ترشح می کنند، اما بسیاری از غدد بزاقی نیز در داخل لب، زبان، دهان، گونه ها، بینی و سینوس ها قرار دارند که همگی بزاق ترشح می کنند. بزاق ترشح شده از غدد بزاقی مختلف در نقاط مختلف ترشح می شود و به خوبی با هم مخلوط نمی شود. مثلاً بزاق انتهای دهان به جلوی دهان نمی رسد و بالعکس. علاوه بر این، غلظت مواد معدنی و قدرت خنثی کنندگی بزاق در بزاق بسته به غده ترشح کننده آن متفاوت است.

به عنوان مثال، بزاق ترشح شده از زیر مخاط لب بالا توانایی زیادی در خنثی سازی اسید ندارد و مواد معدنی کمی دارد. به همین دلیل، دندان های جلویی فک بالا بیشتر در معرض پوسیدگی هستند، قسمت اصلی بزاق آب است، اما حاوی بسیاری از مواد دیگر است که ترکیب آن را با آب متفاوت می کند. یکی از این مواد موجود در بزاق مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر است. علاوه بر این، بزاق حاوی پروتئین ها و آنزیم های مهمی است که از رشد میکروب ها در دهان جلوگیری می کند. علاوه بر این، حاوی الکترولیت ها، ترشحات بینی و ریوی، هورمون ها و سلول های لایه داخلی دهان است.

بیشتر بخوانید  چگونه بفهمیم که به سیب زمینی حساسیت داریم؟ علائم چیست؟

———————————————— ————————-

کاربردهای بزاق

بزاق دهان مانند جریان خون در بدن است، به این معنی که مواد مغذی را تامین می کند و مواد زائد را دفع می کند. علاوه بر این، از دهان در برابر باکتری های خارجی محافظت می کند.

محافظت از دندان:

بزاق حاوی مواد معدنی است که عامل مهمی در پیشگیری از پوسیدگی هستند زیرا به بازسازی ناخن ها کمک می کنند. هنگامی که باکتری های دهان اسید تولید می کنند، بزاق با کلسیم و فسفر همراه با فلوئور از مینای دندان محافظت می کند. وجود این یون ها باعث می شود که مینای دندان دوباره معدنی شود.

محافظت در برابر باکتری ها و سموم:

بزاق حاوی بسیاری از پروتئین های ایمنی است که رشد میکروبی را مهار می کند. علاوه بر این، میکروب ها و باکتری ها را با مکانیسم های مختلف از بین می برند یا با چسبیدن به سطح دندان از آنها در برابر باکتری ها محافظت می کنند.

غذا را شکسته و شروع به پختن کنید:

بزاق حاوی آنزیمی به نام آمیلاز است که نشاسته را به قندهای پایین تر تجزیه می کند. از آنجایی که بیشتر غذای ما حاوی کربوهیدرات (قند و نشاسته) است، هضم آنها در دهان آغاز می شود که هضم را در معده تسهیل می کند.

پنجره بدنه:

از آنجا که بزاق بسیار شبیه به خون است، به طور فزاینده ای برای ارزیابی سلامت بدن استفاده می شود. دسترسی آسان، ارزان و سریعتر به خون، بزاق را به یک عامل تشخیصی مهم تبدیل کرد. یکی از کاربردهای اصلی آن تشخیص عفونت های ویروسی (به ویژه HIV) است. همچنین برای تشخیص سرطان سینه و دهان و هپاتیت ویروسی استفاده می شود. علاوه بر این، بزاق بیانگر مصرف مواد مختلف است. به عنوان مثال، همچنین نشان می دهد که فرد چه دارویی مصرف کرده است که برای تشخیص دوپینگ در ورزشکاران استفاده می شود.

بیشتر بخوانید  آشنایی با کاربردهای درمانی پماد فلوئوسینولون  

شناسایی:

نمونه های DNA را می توان از بزاق به دست آورد. البته بزاق خود حاوی DNA نیست، اما سلول های لایه دهانی که در نمونه های بزاق یافت می شوند حاوی DNA هستند که می توان از آن برای شناسایی استفاده کرد. به همین دلیل از آن در تحقیقات جنایی استفاده می شود. جالب اینجاست که اخیراً دانشمندان توانسته اند با نمونه برداری از بزاق، سن افراد را تخمین بزنند که در تحقیقات جنایی نیز کمک زیادی می کند.

آسان برای صحبت کردن و بلعیدن:

بزاق با مرطوب نگه داشتن دهان، صحبت کردن و قورت دادن را برای افراد آسان تر می کند. جلوگیری از رشد قارچ ها و برخی میکروب ها، تمیز کردن مواد غذایی و باکتری ها از دندان ها و قسمت های مختلف دهان، خنثی کردن اسیدیته مایعات یا غذاهای مختلف، پس کار بزاق بسیار بیشتر از کمک به خوردن غذاست!

———————————————— ————————-

مقدار بزاق

بزاق

1. یک فرد بالغ معمولاً در طول روز حدود نیم لیتر بزاق تولید می کند. البته این مقدار به چند عامل دیگر نیز بستگی دارد. از جمله آن؟ آیا می توان به نقش ژن ها اشاره کرد اما علاوه بر آن؟ میزان بزاق نیز تحت تأثیر موارد زیر است:
2. تولید بزاق در شب کاهش می یابد. مقدار آبی که در طول روز می نوشند.
3. جویدن آدامس باعث افزایش بزاق می شود. استنشاق برخی بوها نیز باعث افزایش بزاق می شود.
4. حدود 400 نوع دارو باعث کاهش بزاق می شود.
5. با افزایش سن میزان بزاق کاهش می یابد.
برخی بیماری ها و شرایط پزشکی باعث کاهش ترشح بزاق می شود.

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید نقش و اهمیت بزاق

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع: شفا نیوز

———————————————— ————————-

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *