مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

فواید باورنکردنی خاکشیر که از آن بی خبرید!

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو، از نظر تنوع دو نوع است; یکی تلخ با دانه های ریز و به رنگ مایل به قرمز و دیگری شیرین با دانه های بزرگتر و قرمز تیره است. هر دو نوع گیاه در اکثر نقاط ایران به ویژه در دامنه های کوه البرز و در بیابان ها می رویند.

سورگوم گیاهی است علفی یکساله یا دوساله با ارتفاع ساقه تا یک متر. قسمت پایینی گیاه کرکدار و قسمت بالایی آن بدون کرک است.
دانه های این گیاه که همان خاکشیر است کوچک و کمی کشیده و معمولاً به دو رنگ است که یکی قرمز که طعم کمی تلخ دارد و دیگری قرمز تیره است.

نام های فارسی: خاکشیر، خاکشی
نام علمی: Descurainia sophia
نام انگلیسی: Flukveed, Flkveed
نام رایج: Flickweed
نام عربی: خبه
نام فرانسوی: Velar saagesse
نام آلمانی: Sophienkraut
مترادف: Sisimbrium sophia
نام خانوادگی: Brassicaceae (خردل)

گیاه شناسی:
کرم خاکی گیاهی است علفی و یکساله یا دوساله. ارتفاع آن گاهی به یک متر می رسد و بیشتر از قسمت های بالایی ساقه منشعب می شود. برگ ها بریدگی های زیادی دارند و گاهی اوقات به شکل نخ هستند. میوه ها در یک غلاف باریک به طول 3.5 سانتی متر و تقریباً عمودی در انتهای ساقه قرار می گیرند. گلها کوچک و زرد روشن هستند. دانه ها بسیار کوچک، تقریباً نارنجی یا بیضی مایل به قهوه ای شکل هستند که در یک ردیف در داخل غلاف قرار گرفته اند. دانه های زمین که قسمت دارویی گیاه است پس از رسیدن کامل میوه در مرداد و شهریور جمع آوری می شود. گیاه خاکی در اکثر نقاط ایران می روید. خاک بومی اروپا و نواحی معتدل و قاره های آسیا از جمله ایران، عراق، پاکستان، افغانستان، چین، هند و شمال آفریقا مانند مصر، مراکش و الجزایر.

تاریخ:
زمین از دیرباز به عنوان اشتهاآور، مقوی معده، تب بر، ملین و برای مشکلات گوارشی استفاده می شده است. همچنین در زمان های قدیم برای درمان اسهال خونی استفاده می شد و گیاه شناسان آن را Sophia .chirugorum می نامیدند که به معنای “عقل جراحی” است.

ترکیبات مهم:
مهم ترین سنگدانه های موجود در خاک اینولات های گلوکز هستند که شامل آلیل ایزوتیوسیانات، بوتنیل ایزوتیوسیانات، سیانو 3 و 4-اپیت بوتان، 5-متیل تیوپنتانتریل، 3-فنیل پروپیونیتریل، 4-متیل تیوبوتیل ایزوتیوسیوم می باشد. سایر ترکیبات شامل اسیدهای چرب پالمیتیک، لینولنیک، اولئیک و استئاریک است. نمک غلات شامل گوگرد، کلر، فسفر، آهن، پتاسیم، کلسیم، سدیم و منیزیم است. دانه ها همچنین حاوی پروتئین، صمغ، مخاط، چربی و ترکیبات نیتروژن هستند.

اثرات مهم:
در طب عامیانه و سنتی از دانه های آسیاب شده برای درمان اسهال، ادرار آور، تب، رفع التهاب کلیه، دفع کرم ها و درمان کم آبی بافت استفاده می شده است. در قدیم زمین را با آب سرد مخلوط می کردند و به عنوان مسهل و خنک کننده استفاده می کردند.
مطالعات فارماکولوژیک خاک چندین خاصیت را نشان داده است: لاستیک و مخاط روی خاک دانه با جذب آب متورم می شود و ژلی حجیم تولید می کند که خاصیت نرم کنندگی دارد و دفع مدفوع و اثر ملین را تسهیل می کند. اساسا ایزوتیوسیانات ها دارای خواص ضد میکروبی هستند، بنابراین می توان آنها را به خاصیت ضد تعریق آنها نسبت داد. از سوی دیگر، از آنجایی که هورمون تیروئید آشکارا به تنظیم دمای بدن وابسته است، متابولیسم پایه ممکن است کاهش یابد و دمای بدن متعاقب آن ممکن است با کاهش تولید و ترشح تیروکسین کاهش یابد.

بیشتر بخوانید  قیمت دلار با همان شدتی که رشد کرد، به‌زودی سقوط می‌کند

خواص دارویی:
1) خاکشیر از نظر طب قدیم ایران گرمتر است.
2) زخم ها و جراحات را التیام می بخشد.
3) از جوشانده مریم گلی می توان برای رفع اسهال های روده ای و خونی، دفع ترشحات زنانه و کم آبی بافت ها استفاده کرد.
4) سورگوم ادرار آور است.
5) خاکشیر تب دار است.
6) برای دفع کرم مفید است.
۷) التهاب کلیه را از بین می برد.
8) سرخک و مخملک را درمان می کند و خنک کننده حصبه و آبله تجویز می شود.
9) خاکشیر صدا را باز می کند.
10) از خاکشیر برای رفع کهیر و التهاب پوست استفاده کنید.
۱۱) از گل ها و برگ های گیاه می توان برای درمان بیماری های ناشی از کمبود ویتامین C استفاده کرد.
12) سنگ کلیه را دفع می کند. برای دفع سنگ کلیه می توانید کارستار، کاکسیر و ترنجبین را مخلوط کرده و صبح ناشتا میل کنید.
13) برای از بین بردن جوش های صورت که در اثر مصرف زیاد چربی و شیرینی ایجاد می شود، جوشانده یک قاشق غذاخوری ترنجبین را با دو قاشق غذاخوری خاکشیر مخلوط کرده و به مدت دو هفته هر روز صبح بنوشید. از شر آن خلاص شوید آکنه. از شربت ترش علاوه بر طعم بسیار خوب می توان برای رفع تشنگی نیز استفاده کرد.

14) دانه سورگوم کمی ضدعفونی کننده است.

15) ملین و خنک کننده با آب سرد.

16) نطفه او بر مقدار شهوت و میل جنسی اشتها را افزایش و تحریک می کند.

17) دستگاه گوارش را تنظیم می کند و بیماری های معده را از بین می برد.

18) اگر آن را بخوری، رنگ و صورتت خوب می شود. در این صورت خاکشیر را با دو برابر شکر مخلوط کنید و ده روز بخورید.

19) احتقان ادرار و چربی را برطرف می کند.

20) دل مالش و دل ضعف را از بین می برد.

۲۱) برای رفع نقرس و التهاب گوش و تناسلی مفید است.

22) برای اسهال ساده نوزادان مؤثر است.

23) اگر با شیر تازه خورده شود بدن چاق می شود.

24) کشیر را بکوبید، شب هنگام خواب، آن را به کف پا تا مفاصل بمالید، باعث تسکین و بهبود فشار خون می شود.

25) روی ورم های سفت و سرطان زا، ورم سینه، چشم، نقرس و گوش بمالید.

26) از دانه سورگوم می توان به عنوان پادزهر به شرح زیر استفاده کرد.
پنج گرم دانه را بشویید و با گلاب یا آب تمیز بجوشانید تا شکفته شود و نیم زهر بخورید. این کار باعث استفراغ و حالت تهوع می شود و این کار را چندین بار تکرار کنید تا استفراغ متوقف شود.

27) بزرگسالان معمولاً صبح ناشتا دانه خاکشیر را که در 10 تا 20 گرم آب خیسانده اند در 10 تا 20 گرم آب خیس کرده و صبح ناشتا با آب و عسل مخلوط کرده و چند روز در آب میل کنند. ردیف

۲۸) برای رفع اسهال ساده شیرخواران می توانید یک قاشق از خاک تمیز را در ظرفی با حرارت ملایم هم بزنید تا زمین سرخ شود و سپس هر نیم ساعت یک بار کمی آب و عسل و یک قاشق چایخوری به آن اضافه کنید. عزیزم.

از این گیاه می توان به روش های دیگری نیز استفاده کرد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.
یتیم از آن دسته خوراکی هایی است که تشنگی و تشنگی را برطرف می کند، اما به علاوه خاکشیر برای رفع مشکلات دختران لاغر به دلیل اشتها آور و تقویت کننده معده، درمان خوبی است.

بیشتر بخوانید  صرافی ها امروز چند دلار خریدند؟

با جوش ها خداحافظی کنید
مخلوط 2 قاشق غذاخوری خاکشیر با عرق شهره، عرق کاسنی و عرق بیدمشک ترکیب خوبی برای درمان جوش است. برای استفاده از این مخلوط کافی است یک فنجان از هر یک از معروف ترین عصاره های گیاهی گیاه گربه، بیدمشک و کاسنی را مخلوط کرده و با 2 قاشق غذاخوری خاکشیر مخلوط کنید. نوشیدن این ترکیب جدا از درمان جوش برای افرادی که گرفتگی صدا دارند نیز موثر است. مدت زمان درمان با این دستور حداقل 3 هفته است و پس از این مدت به تدریج نتایج بهبود در صورت بیمار نمایان می شود.

دفع سنگ کلیه
درمانگران ترکیبی از اسید و ترنجبین را برای درمان سنگ کلیه در افراد مبتلا به این بیماری یا افرادی که همه مستعد تشکیل سنگ هستند توصیه می کنند. برای تهیه این دستور خانگی کافی است 3 قاشق غذاخوری ترنجبین را در یک لیوان آب به مدت 5 ساعت خیس کنید و سپس صاف کنید. سپس ترنجبین صاف شده را با 2 قاشق غذاخوری مخلوط کرده و میل کنید. نوشیدن روزانه این مخلوط به دفع سنگ کلیه کمک می کند. در کنار افرادی که در رنج هستند بوی بد دهان آنها همچنین می توانند به دلیل عفونت و مشکلات مخاطی از این دستور استفاده کنند.

در صورت تمایل وزن اضافه کنید
این نسخه برای افراد لاغر اندام و کسانی که می خواهند چاق شوند قابل استفاده است. اگر این گروه طعم خاکشیر را با شیر میل کنند، می توانند با نوشیدن این خاکشیر در صبح به درمان کاهش وزن و افزایش وزن کمک کنند. به گفته این درمانگر، اگر شیر تازه و طبیعی باشد، اثربخشی این دستور افزایش می یابد. بنابراین افرادی که به شیر طبیعی دسترسی دارند باید از شیر طبیعی و روستایی استفاده کنند.

لکه ها را با خاکستر بهبود بخشید
یکی از بهترین راه ها برای از بین بردن لک های پوست به خصوص صورت، نوشیدن خاکشیر و ترنجبین است. افرادی که به مدت 3 هفته به صورت روزانه و مداوم از این ترکیب استفاده می کنند، پس از مدتی با پوست روشن و از بین رفتن لک های صورت و پوست مواجه می شوند. برای تهیه این مخلوط لازم است ترنجبین را به مدت 5 ساعت در آب خیس کرده و با 2 قاشق غذاخوری خاکشیر مخلوط کرده و میل کنید.

اگر احساس ضعف کردید خاکشیر و عسل بخورید
برخی افراد در طول روز دچار دل درد می شوند. این ضعف در روزهای گرم تابستان یا در ماه رمضان می تواند افراد مختلف را تحت تاثیر قرار دهد. برای جلوگیری از این ضعف کافی است آب ترش و عسل را با هم ترکیب کرده و مزه دار کنید. برای تهیه آب عسل باید یک لیتر آب و یک کیلوگرم عسل را بجوشانید.

بعد از مدتی جوشیدن این کف کف آن تشکیل می شود که باید از سایر مواد داخل قابلمه جدا شود. سایر مواد تشکیل دهنده همان موادی هستند که برای بهبود ضعف و جلوگیری از بروز آن استفاده می شوند. اگرچه عسل با گرم شدن مقداری از ویتامین ها و مواد مغذی خود را از دست می دهد، اما همچنان مواد مغذی مناسب برای درمان افسردگی را در خود حفظ می کند.

درمان اسهال
اسهال در تابستان یکی از شایع ترین اختلالات در کودکان است. برای درمان این مشکل، پزشکان طب سنتی ایران دارویی را تجویز می کنند که در همه خانه ها قابل تهیه و مصرف است. برای تهیه این دارو کافی است خاکشیر را پخته و با آب و عسل مخلوط کرده و به بیمار بدهید. این ترکیب متناسب با سن بیمار هر 2 ساعت یکبار برای او تجویز می شود. برای کودکان مصرف این مخلوط از یک قاشق غذاخوری تا یک سوم لیوان تجویز می شود.

بیشتر بخوانید  گرمسار در موقعیت تاج قرمز قرار دارد - آژانس Mer | اخبار ایران و جهان

روش و مقدار مصرف:
خیس شده: خاک را چند ساعت در آب سرد خیس کنید و هم بزنید. (بشویید. سپس مقداری شکر یا آب نبات را در یک لیوان آب سرد بریزید و بخورید.)
پخته شده: خاک را با آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید و پس از سرد شدن، مخلوط را میل کنید.
بانداژ: برای از بین بردن زخم، زخم و تورم، خاک را بکوبید و به صورت بانداژ بمالید. پانسمان به صورت موضعی اعمال خواهد شد.

وی در کتاب مخزن الدویه درباره خاک می نویسد:
زمین یا خاک دو نوع است یکی مرغوب که رنگ آن قرمز و طعم کمی تلخ است و دیگری بزرگتر و رنگ آن سرخ مایل به تیره است و هر دو ماشین در بیابان و باغ و سراشیبی هستند. بزرگ شدن. خاصیت مقوی معده و گوارش دارد و برای گرفتگی صدا و خوش رنگ شدن پوست مفید است. برای حصبه و سرماخوردگی روده و خلط سینه و ریه مفید است. این یک محرک جنسی است، به خصوص اگر هر روز دو اونس (10 گرم) با چهار اونس (20 گرم) شکر کف شود. ضماد آن برای زخم و ورم و نقرس مفید است. همچنین برای سرفه های مزمن و زخم های ریه، کبد و رحم مفید است.
در طب عامیانه از دیرباز به اشکال زیر استفاده می شود:
به عنوان پادزهر، حدود 1 اونس (پنج گرم) از دانه ها را بشویید و با آب یا گلاب بجوشانید تا دانه ها شکوفا شوند. سپس نیم گرم از آن را بخورید تا خود را مسموم کنید. در این صورت حالت تهوع و استفراغ ایجاد می کند. این کار باید تا پایان استفراغ تکرار شود. برای رفع اسهال در کودکان یک قاشق خاکشیر را بشویید و در ظرفی بریزید و روی حرارت ملایم هم بزنید تا پخته شود. سپس کمی عسل اضافه کنید و هر نیم ساعت یک قاشق چایخوری به کودک بدهید.
برای زیبایی چهره خود، هر روز به مدت 10 روز، دو مثقال خاک و چهار مثقال شکر را به صورت خوراکی مصرف کنید.
از کمپرس آن برای درمان زخم ها و ورم های بدن استفاده می شود. کمپرس آن برای رفع نقرس مفید است. برای دفع سنگ کلیه از مخلوط هارشتر، کاکسیرا و ترنجبینا به صورت جوشانده، صبح ناشتا میل شود.
برای افزایش وزن خامه ترش را با شیر تازه مصرف کنید. برای از بین بردن جوش های صورت هر روز صبح یک قاشق غذاخوری ترنجبین و دو قاشق غذاخوری خاکشیر را مخلوط کرده و ناشتا میل کنید. این باید دو هفته طول بکشد.

چیزهای مهم:
1- دانه های خاک را باید در ظروف دربسته و دور از نور، گرما و رطوبت نگهداری کرد.
2- گاهی افراد از بذر گیاهان خانواده خشکی زی که شبیه به آن هستند سوء استفاده می کنند، بنابراین باید به رنگ، اندازه و شکل دانه ها توجه کرد.

3. برخی از افراد با خوردن خاکشیر دچار سردرد می شوند این گونه افراد باید خاکشیر را با کتیرا بخورند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *