مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

فهرست رده بندی شادترین کشورهای جهان / ایران چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



پژوهشگران موسسه علوم بهداشت جهاد دانشگاهی با بررسی نزدیک به 20000 ایرانی، ارزیابی افراد از سلامت خود و ارتباط آن با شادی را ارزیابی کردند و دریافتند که تأثیر خودارزیابی سلامت حتی بر متغیرهایی مانند شرایط، اقتصادی و اجتماعی . .

سلامتی یکی از مهم ترین عواملی است که بر شادی تأثیر می گذارد. سازمان جهانی بهداشت تاکید می کند که شادی یک عامل اساسی در مفهوم سلامت و یکی از مولفه های اصلی رضایت از زندگی است. افرادی که خود را شاد می دانند نسبت به افرادی که خود را غمگین می دانند از سلامت جسمانی بهتری برخوردارند.

بر اساس گزارش جهانی شادی (2017-2019)، فنلاند بالاترین امتیاز شادی و افغانستان کمترین امتیاز شادی را دارند. جمهوری اسلامی ایران از بین 153 کشور از نظر شانس در رتبه 118 قرار دارد. نمرات شادی در ایران کمتر از برخی از کشورهای مدیترانه شرقی (EMROs) مانند عربستان سعودی، پاکستان و مراکش و بالاتر از برخی کشورها مانند اردن، تونس و مصر است.

اگرچه سلامت و شادی با هم مرتبط هستند، اما رابطه بین سلامتی و شادی به نحوه سنجش سلامت نیز بستگی دارد. سلامت انسان را نیز می توان با معاینات پزشکی ارزیابی کرد و به عنوان معیاری برای ارزیابی سلامت خود افراد مورد استفاده قرار گیرد. یک مطالعه نشان داد که ارتباط بین شادی و ارزیابی سلامت خود قوی‌تر از رابطه بین شادی و معاینات پزشکی است و می‌توان گفت که خودارزیابی سلامت افراد معیار قابل اعتمادی است.

اگرچه مطالعات متعددی در زمینه شادکامی انجام شده است، اما به نظر می رسد که رابطه شادی و سلامت مورد غفلت قرار گرفته است و در ایران بر خلاف سایر کشورها، مطالعه ملی در مورد این رابطه انجام نشده است. به همین دلیل، محققان پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی مطالعه‌ای را برای بررسی رابطه شادی و سلامت در ایران انجام دادند.

بیشتر بخوانید  فال ابجد | فال ابجد امروز | خبرهای خوشی برات تو راهه! | از این نعمت خدا غافل نشو! + تفسیر دقیق

این مطالعه مقطعی بر روی 19499 بزرگسال 18 تا 65 ساله در ایران در سال 1388 (2020) انجام شد. محققین اطلاعات دموگرافیک (سن، جنس، تحصیلات و …) را با استفاده از پرسشنامه جمع آوری داده ها جمع آوری کردند. آنها همچنین از پرسشنامه استاندارد خود ارزیابی آکسفورد برای شادی و سلامتی برای ارزیابی شادی و سلامت افراد استفاده کردند. داده های به دست آمده با روش های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

به گفته محققان این مطالعه، این مطالعه اولین مطالعه ملی ایرانی است که به بررسی رابطه شادکامی و خودارزیابی سلامت در جمعیت بزرگسال ایران می پردازد. ایران کشوری در منطقه درگیری است و با چالش های زیادی مانند تحریم های اقتصادی مواجه است.

میانگین سنی شرکت کنندگان در این مطالعه حدود 36 سال بود و مطالعات نشان داد که میانگین نمره شادی حدود 4.1 از 6 و میانگین سلامت عزت نفس حدود 3.6 از 5 بوده است. این یافته ها همچنین نشان داد که عواملی مانند به عنوان سلامت بسیار ضعیف، وضعیت درآمد ضعیف یا بسیار ضعیف، بیکاری، گروه سنی 25 تا 34 سال و تعداد سال های تحصیل (10 تا 12 سال تحصیل) کمتر موثر است. عوامل شادی

داده‌های به‌دست‌آمده در این مطالعه تأیید می‌کند که شادی تا حد زیادی با سلامتی و برخی عوامل اجتماعی-اقتصادی مرتبط با درآمد و اشتغال مرتبط است. این مطالعه نشان داد که وضعیت شغل و درآمد به طور مستقل بر شادی تأثیر می گذارد. افراد بیکار بیشتر از کارمندان ناراضی هستند و آنهایی که درآمد کمتری را گزارش کردند نسبت به افرادی که درآمد بالاتری داشتند ناراضی بودند. بنابراین، سیاست‌هایی که با هدف افزایش اشتغال و کاهش نابرابری‌های درآمدی انجام می‌شود، می‌تواند شادی مردم را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید  واکنش رئیس‌جمهور آلمان به حذف شاگردان فلیک

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد افرادی که وضعیت سلامت کمتری را گزارش کرده‌اند، به عبارت دیگر به سلامت خود رتبه کمتری داده‌اند و حتی پس از کنترل عوامل مختلف جمعیتی و اجتماعی-اقتصادی، مشکلات خود را بیشتر گزارش کرده‌اند. این یافته با مطالعات قبلی مطابقت دارد، زیرا مطالعات قبلی نشان داده اند که خودارزیابی سلامت انسان یک عامل مهم تعیین کننده شادکامی است و بسیار مهمتر از سایر عوامل جمعیت شناختی و اقتصادی است.

محققان این مطالعه می گویند که این مطالعه در سال 2020 انجام شد و اگرچه در سال 2020 مصادف با اپیدمی کووید-19 بود که می تواند سلامتی را تهدید کند، اما شادی افراد را تحت تأثیر قرار داد. اپیدمی در ایران جمع شده است.

در مجموع، نتایج این مطالعه نشان داد که ارزیابی افراد از سلامت خود مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر شادکامی حتی پس از تعدیل متغیرهای اجتماعی-اقتصادی مانند سن، درآمد، اشتغال و تحصیلات است و در واقع ارتقای سلامت افراد جامعه می‌تواند انجام شود. عمل. در بهبود شادی در بین ایرانیان موثر باشید.

در انجام این پژوهش سمیرا محمدی، محمود طاووسی، علی اصغر حائری مهریزی، فاطمه نقی زاده مقری و علی منتظری; پژوهشگران پژوهشگاه علوم بهداشت جهاد دانشگاهی با یکدیگر همکاری کردند.

یافته های این مطالعه در فروردین ماه سال جاری در قالب مقاله ای علمی با عنوان «رابطه بین شادی و خودارزیابی سلامت: مطالعه ای بر اساس جمعیت ۱۹۴۹۹ بزرگسال ایرانی» در مجله PLOS ONE منتشر شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *