مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

فندق افسونگر و خواص و کاربرد آن در طب سنتی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



خواص و کاربرد فندق افسونگر


فندق افسونگر گیاهی با خواص قوی دارویی است که به روش های مختلفی استفاده می شود. گونه های مختلفی از فندق افسونگر وجود دارد اما Hamamelis virginiana، یک نوع بوته بومی شمال آمریکا پر کاربرد ترین نوع فندق افسونگر در طب سنتی است. برگ های فندق افسونگر به علاوه پوسته آن به شکل چای و پماد استفاده و ساخته می شود.


برگ ها، پوسته و شاخه های کوچک این گیاه در طب سنتی استفاده می شود. آب فندق افسونگر مایع تقطیر شده از برگ ها، پوسته و قسمت های بدون واکنش شیمیایی پوسته فندق افسونگر است.


فندق افسونگر به شکل خوراکی برای اسهال، کولیت موکوسی، استفراغ خونی، سرفه خونی، سل، سرماخوردگی، تب، تومور و سرطان مصرف می شود.


بیشتر اوقات از این گیاه روی پوست بدن و پوست سر استفاده می شود. فندق افسونگر بیشتر به خاصیتی که برای تسکین التهاب و پوست حساس دارد شناخته شده است. این گیاه را می توان به دمنوش های مصرفی اضافه کرد و به عنوان یک درمان طبیعی برای دیگر مشکلات در مقادیر کم به صورت خوراکی مصرف کرد. در ادامه خواص فندق افسونگر را با هم می خوانیم:


کاهش التهاب با فندق افسونگر


التهاب یک واکنش ایمن طراحی شده برای محافظت از بدن شما در برابر جراحت و عفونت است. با این حال، التهاب مزمن نقش مهمی در پیشرفت بیماری ها بازی می کند. ترکیبات ضد التهابی فندق افسونگر شامل اسید گالیک و تانن ها است. علاوه بر این دارای آنتی اکسیدان هایی است که به پیشگیری از التهاب پیش رونده و خنثی کردن رادیکال های آزاد که ترکیباتی بیماری زا هستند و در بدن شما ساخته می شوند کمک می کند.


بنابراین، فندق افسونگر مزایای فراوانی دارد و می تواند در درمان مشکلات التهابی از جمله آکنه، اگزما یا پسوریازیس مفید باشد. مطالعات نشان داده استفاده موضعی از فندق افسونگر التهاب را کاهش می دهد و به آرام کردن عارضه پوستی شما کمک می کند.

بیشتر بخوانید  تفسیر کامل و بی نقص آزمایش lh و fsh در زنان


کاهش تحریک پوستی با فندق افسونگر


پوست های حساس که با علائم غیر معمول حسی تعریف می شود بیماری خیلی شایعی است که حدود 45% آمریکایی ها به آن مبتلا هستند. بعضی تحقیقات نشان داده اند استفاده موضعی از فندق افسونگر روی پوست های حساس احتمالا در درمان پوست ملتهب شده، تحریک شده یا دچار عارضه های مختلف مفید است.


در واقع، خاصیت فندق افسونگر در حذف اریتم که سرخی پوست ناشی از جراحت یا تحریک پوست است تا 27% ثابت شده است. تحقیقی روی 40 نفر نشان داد استفاده از یک لوسیون حاوی 10% از عصاره فندق افسونگر در کاهش التهاب پوست و درمان اریتم موثر بوده است.


همین طور، یک بررسی دیگر نشان داد ترکیبات موضعی حاوی فندق افسونگر می تواند مسکّنی برای پوست حساس یا تحریک شده صورت باشد.


خاصیت فندق افسونگر برای درمان بواسیر


بواسیر نتیجه ورم رگ های راست روده و مقعد است که به علائمی از جمله خارش و خون ریزی منجر می شود. از فندق افسونگر اغلب به عنوان یک درمان طبیعی برای تسکین ناراحتی و درد ناشی از بواسیر استفاده می شود. این ماده با یک پارچه یا پنبه مستقیما به محل مورد نظر برای آرام کردن سطح پوست مالیده می شود. اگر چه تحقیقات محدود هستند باور بر این است که فندق افسونگر به واسطه تاثیرات ضد التهابی به درمان خارش، قرمزی، درد و ورم ناشی از بواسیر کمک می کند.


علاوه بر این، فندق افسونگر دارای خواصی برای بند آوردن خون ناشی از بواسیر است اما مطالعات بیشتری روی انسان ها برای بررسی تاثیر فندق افسونگر روی بواسیر نیاز است.


درمان آکنه با فندق افسونگر


به واسطه خواص ضد التهابی فندق افسونگر بعضی تحقیقات نشان می دهد این گیاه می تواند در درمان آکنه موثر باشد. بعد از پاک کردن و بخور دادن صورت می توانید این گیاه را برای بیشترین تاثیر مستقیما روی صورتتان استفاده کنید.

فندق افسونگر قابض است به همین دلیل به فشرده کردن بافت ها و کاهش منافذ پوست کمک می کند و التهاب پوست را آرام می کند.

بیشتر بخوانید  روغن udos چیست ؟ فواید و موارد کاربرد این روغن کدامند ؟


علاوه بر این به جلوگیری از باکتری ایجاد کننده آکنه و عفونی کردن پوست شما کمک می کند؛ به این دلیل فندق افسونگر اغلب به بسیاری از محصولات پوستی بدون نسخه اضافه می شود و به خصوص برای افرادی با پوست چرب مفید است.


فندق افسونگر و کاهش حساسیت پوست سر


حساسیت پوست سر می تواند دلایل مختلفی از جمله استفاده از بعضی محصولات درمانی مو تا بیماری های پوستی مثل پسوریازیس یا درماتیت سبوره ای داشته باشد. زدن کمی فندق افسونگر به پوست سر قبل از شستن موهایتان می تواند به درمان شوره و حساسیت پوست سر کمک کند و شما را از علائمی مثل خارش و حساسیت پوست سر راحت کند.


طبق تحقیقی روی 1373 نفر استفاده از شامپوی حاوی عصاره فندق افسونگر در کاهش خارش پوست سر موثر است. از این گیاه گاهی اوقات به عنوان درمانی طبیعی برای تسکین علائم دیگر مشکلات پوست سر مثل شوره سر و خشکی پوست سر استفاده می شود.


فندق افسونگر مسکّنی برای گلو درد


به دلیل قابلیت کاهش التهاب و قابض کنندگی فندق افسونگر، از این گیاه گاهی اوقات برای درمان گلو درد استفاده می شود.


10 دقیقه جوشاندن یک قاشق چای خوری (5 میلی لیتر) از فندق افسونگر در یک فنجان (240 میلی لیتر) آب و غرغره کردن این ترکیب احتمالا گلو درد شما را آرام می کند. باور بر این است که این گیاه به کاهش ورم گلو، کاهش درد و خلط های خشک کمک می کند. لازم است بدانید مصرف فندق افسونگر به شکل خوراکی به دلیل اینکه حاوی مقادیر زیادی از تانن ها است ممکن است باعث ناراحتی شکم شود و اگر نگرانی در این مورد دارید باید مصرف آن با احتیاط و مشورت پزشک باشد.

بیشتر بخوانید  علت ایجاد عارضه درماتیت آتوپیک چیست؟


فندق افسونگر محافظی برای آسیب های پوستی


فندق افسونگر سرشار از تانن یک گیاه طبیعی و ترکیبی از خواص آنتی اکسیدانی قوی است که استفاده موضعی آن می تواند پوست شما را در برابر آسیب ها حفظ کند. یک تحقیق روی حیوانات نشان داد تانن ها می تواند مثل یک مانع، از ورود مواد ملتهب کننده به سلول های پوست جلوگیری کند.


علاوه بر این، یک تحقیق آزمایشگاهی نشان داد فندق افسونگر به خنثی کردن رادیکال های آزاد مضر و جلوگیری از گسترش سلول های سرطانی پوست کمک می کند. همچنین، یک تحقیق دیگر روی حیوانات کشف کرد تانن های فندق افسونگر سرعت رشد تومور پوستی در موش های در معرض پرتو را آهسته می کند.


دفع عفونت با فندق افسونگر


بعضی مطالعات نشان می دهد فندق افسونگر برای مبارزه با انواع مشخصی از عفونت های ویروسی مفید است. مثلا یک تحقیق آزمایشگاهی نشان داده تانن ها در فندق افسونگر در مبارزه با آنفلونزا و پاپیلوم انسانی از خود تاثیرات ضد ویروسی نشان داده اند. یک تحقیق آزمایشگاهی دیگر نشان داده عصاره فندق افسونگر فعالیت ویروس های تبخال ساده را که عامل توسعه دهنده تاول لب است مهار می کند.


به این دلیل فندق افسونگر اغلب به صورت موضعی به عنوان یک داروی طبیعی برای کمک به مبارزه با تبخال ها و کاهش علایم این ویروس کمک می کند.


با تمام این ها مطالعات و تحقیقات بیشتری برای تایید تاثیرات فندق افسونگر و اثر احتمالی آن بر جلوگیری از عفونت های ویروسی در سلامت بزرگسالان نیاز است.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *