فضای مجازی ، تهدید یا فرصت؟ | آسیب ها و چالش های عنصر خشونت در بازی های رایانه ای – اخبار فناوری اطلاعات موبایل – اخبار اقتصادی تسنیم


طبق گزارشات خبرگزاری تسنیم؛ یکی از رایج ترین رسانه ها در بین کودکان ، نوجوانان و جوانان جهان از جمله ایران ، بازی های رایانه ای است. بر اساس یک نظرسنجی ، 56 درصد از جوانان ایرانی علاقه شدیدی به این بازی ها دارند. عنصر خشونت یکی از مهمترین و محبوب ترین موضوعات بازی های رایانه ای در جهان است. در واقع ، عنصر خشونت ، یکی از مهمترین محرک های بازی های رایانه ای ، به ویژه در ژانرهای مختلف اکشن ، استراتژی زمان واقعی ، جنگ و غیره که بر رفتار و واکنش کودکان و نوجوانان آسیب های زیادی می گذارد. به گفته محققان ، بروز رفتار پرخاشگرانه در بازی های رایانه ای منجر به تشخیص پرخاشگری و عامل مهمی در بروز خشونت در کودکان می شود.

** همان تأثیر خشونت در فضای مجازی و فضای واقعی

کودکان و نوجوانان و حتی جوانان با مشاهده و انجام بازی های خشن ، انتخاب سلاح های مختلف مانند چاقو ، چاقو ، شمشیر و غیره با انواع مختلف رفتارهای پرخاشگرانه آشنا می شوند. به گفته محققان آلمانی ، تماشای بازی های رایانه ای با صحنه های خشونت آمیز همان تأثیر روانی منفی را بر درگیری های فیزیکی بر مغز انسان دارد. به نوعی ، اسکن مغزی این افراد علائم مشابهی را نشان می دهد ، گویی این افراد عملاً حضور خود را در صحنه های واقعی خشونت تجسم می کنند.

بازیکنان در سناریوهای بازی های رایانه ای با بهانه هایی مانند نجات یا نابودی دشمن ، از رفتارهای پرخاشگرانه در طول بازی به عنوان دفاع طبیعی استفاده می کنند و همذات پنداری کودک با شخصیت های بازی باعث می شود که تحت تأثیر باورهای هنجاری زمانبر قرار گیرد. بازدارنده داخلی تجاوز را از بین ببرید.
محققان دانشگاه میسوری آمریکا نیز تأثیر بازی های رایانه ای خشن بر رفتار بازیکنان و فعالیت مغز را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند 39آنها مرد را هنگام انجام بازی مورد بررسی قرار دادند. آنها واکنش را اندازه گیری می کنند P300 وقتی مردم صحنه های خشونت را در مقایسه با آنهایی که مشاهده نکردند مشاهده کردند و سپس فرصت تنبیه حریف خیالی را پیدا کردند ، کسانی که بیشترین کاهش واکنش را مشاهده کردند P300 (تماشاگران خشونت) شدیدترین مجازات ها را اعمال می کنند.

بیشتر بخوانید  پیش‌شرط‌های کیم برای مذاکره با امریکا

علاوه بر تحقیقات ، مشاهدات و تصدیق خود مصرف کنندگان راه نزدیک تری برای اثبات ادعا است. در یک نظرسنجی از باشگاه های ایرانی ، 68 درصد از مصرف کنندگان به تاثیر عملی بازی های خشونت آمیز در زندگی خود اذعان دارند. خانواده ها نیز بارها و بارها بلافاصله پس از اتمام فیلم ، آثار فیلم های خشن و خشن را بر فرزندان خود مشاهده کرده اند.

** نهادینه سازی خصومت با تکرار صحنه های خشونت در بازی های رایانه ای

تکرار بیش از حد برخی از صحنه های خشونت مانند قتل با سلاح گرم ، سر بریدن ، ذبح و … منجر به از بین رفتن مفهوم درد و رنج و نهادینه شدن خصومت و خشونت در ذهن کودک و همچنین نظریه می شود. شرط بندی فعال ، به عنوان یک بازیکن پاداش (امتیاز) برای رفتار پرخاشگرانه دریافت می کند ، به عبارت دیگر مشروط می شود. پرخاشگری در ذهن او مفید و ارزشمند تلقی می شود و پاداش یا تقویت مثبت از طریق نقاط منجر به تجمیع پرخاشگری در رفتار درونی کودک می شود و کودک پرخاشگری را راهی مناسب برای غلبه بر تعارضات بین فردی و رفع احساس شکست یا خصومت می داند.

** اثرات بازی های رایانه ای طولانی مدت است

به گفته اندرسون و بوشمن ، اثرات بازی های رایانه ای خشن کوتاه مدت و طولانی مدت است. برای مدت کوتاهی ، عملکرد این بازیها متغیر مناسبی برای افزایش درک و رفتار پرخاشگرانه و برانگیختگی فیزیکی پرخاشگری است و در نتیجه خشونت رفتاری را افزایش می دهد. در دراز مدت ، این بازی ها دارای باورها و نگرش های خصمانه و تمایلات فردی برای تلاش برای ایجاد پرخاشگری و خشونت هستند.

بیشتر بخوانید  آخرین وضعیت کیفی خودرو در آذرماه منتشر شد + جدول

** تأثیرات فیزیکی بازی های رایانه ای بر کودکان و نوجوانان

بازی های رایانه ای ، به ویژه بازی های رایانه ای با اقدامات موضوعی ، آثار و پیامدهای منفی دارد که برخی از آنها عبارتند از: مشکلات جسمی مانند سوزش و درد در انگشتان ، مچ دست ، شانه ها ، گردن ، ستون فقرات و … ، ترس از اضطراب ، اختلالات خواب ، تحریک فیزیولوژیکی ، چاقی ، تغییرات متابولیسم ، صرع ناشی از تماشای بازی ها.

** راه غلبه بر خشونت بازی های رایانه ای

بنابراین ، بهترین راه برای غلبه بر یا حداقل کاهش خشونت رسانه ای استفاده از مهارت های سواد رسانه ای و ارتقاء آنها در همه ابعاد است. بنابراین ، با توسعه فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی ، نیاز ما به یادگیری و آموزش برای درک جهان جدید و استفاده از ابزار و تجهیزات آن به دلیل عدم آموزش و آگاهی از دنیای ارتباطات و الزامات آن افزایش می یابد. این چیزی جز تأخیر و بدتر شدن آسیب ها به همراه ندارد.

همچنین ، وزارت آموزش و پرورش باید موضوع روش های کاهش آسیب در افشای رایانه ها و بازی های رایانه ای و مبانی سواد رسانه ای در کتاب های درسی را شامل شود و بازی های رایانه ای به عنوان محصولات رسانه ای باید به طور کامل با سن مرتبط باشد ، و همچنین مداخلات برای طراحی و اجرا آموزش برای خانواده ها ، معلمان و مربیانی که در ارتباط مستقیم با نوجوانانی هستند که از بازی های رایانه ای استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید  ایثار سلامت برای عید قربان 1442 ، منتشر شده در اندونزی - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

ادامه این فایل را بخوانید:

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید