فضائل و خواص سوره سجده


فرهنگ و هنر: قرائت سوره سجده چه در دنیا و چه در آخرت دارای ثواب و ثواب فراوانی است، از این رو در روایات فراوانی به فواید و فضیلت های خواندن سوره سجده اشاره شده است.

سوره سجده سی و دومین سوره قرآن با 30 آیه و 21 سوره است که قبل از هجرت پیامبر اکرم (ص) به مکه نازل شده است. سوره سجده یا المسجده یا المتنزیل به دلیل آیه پانزدهم سجده نامیده می شود که خواندن یا گوش دادن به آن سجده را واجب می کند. این سوره هفتاد و پنجمین سوره ای است که خداوند بر پیامبر اکرم (ص) نازل کرده و برکات قابل توجهی دارد.

برکات سوره های قرآنی

نام گذاری سوره سیده

نام این سوره به «سجده» به این دلیل است که با خواندن یا گوش دادن به آیه پانزدهم آن، سجده بر انسان واجب می شود. (خرمشاهی «سوره سجده» ص 1246)

تنها كسانى كه به آيات ما ايمان مى آورند، چون آيات ما را ياد مى كنند، سجده مى كنند و پروردگارشان را تسبيح مى گويند و تكبر نمى ورزند (15)

سوره سجده در برخی روایات و به گفته برخی از مفسران «الم سجده» و «الم تنزیل» نامیده می شود و برای تشخیص آن از سوره هم سجده (سوره فصلت) «سجده لکمان» نیز نامیده می شود. زیرا بعد از سوره لقمان قرار گرفته است. (صفوی، «سوره سجده» ص 741)

فخر رازی طبق آیه 16 نام «مجایا» را نیز در میان اسامی این سوره ذکر کرده است. (فخر رازی، مفاتیح الغیب، ج 25، ص 135)

محتوای سوره سیده

علامه طباطبایی هدف اصلی سوره سجده را اثبات مبدأ و معاد و رفع شبهات از این دو موضوع می دانست. مسئله کتاب و نبوت، بیان تفاوت دو گروه مؤمنان به آیات الهی و متجاوزین که از عبادت خدا خارج شده اند و اشاره به وعده پاداش غیر قابل تصور به مؤمنان و هشدار به عذاب. فاسقان دنیا و آخرت از جمله مباحث مطرح شده در این سوره است. (طباطبایی، المیزان، ج 16، ص 243)

موضوعات مطرح شده در سوره سعیده

موضوعات ذکر شده در سوره سیده شامل موارد زیر است:

  • صحبت از عظمت قرآن و نزول آن از جانب خداوند
  • اشاره به آیات خداوند در زمین و آسمان و تدبیر دنیا
  • آفرينش انسان از خاك و روح الهي و دادن ابزار علم و دانش (گوش و چشم)
  • صحبت از مرگ و جهان پس از مرگ
  • خبر مؤمنان به جنت الماوی و وعده گناهکاران برای مجازات آتش الهی
  • اشاره به تاریخ مختصری از بنی اسرائیل و سایر ملل
  • مشکل توحید و خطر دشمنان سرسخت (نمونه تفسیر، 17، ص 105-106)

فضیلت سوره سیده

فضیلت سوره سجده و پاداش کسی که این سوره را بخواند

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در حدیثی می فرماید:

هر کس سوره سجده را بخواند، گویا شب قیامت را زنده کرده است. (مجمع البیان ج 8 ص 97)

امام صادق (علیه السلام) در روایتی فرمودند:

هر کس سوره سجده را در غروب جمعه بخواند، خداوند در روز قیامت نامه اعمالش را در دست راستش می دهد و حسابی از او نمی گیرد و او را از یاران پیامبر اکرم (ص) و حبیب او قرار می دهد. خانواده. . (تواب العمال ص 110)

پیامبر اکرم (ص) هر شب قبل از خواب سوره سجده را می خواند و بدون خواندن سوره ملک و سوره ملک به رختخواب نمی رفت. (سنن ترمذی، ج 4، ص 239)

در حديث ديگرى از آن حضرت آمده است كه خواندن اين سوره در شب موجب ايمنى از شيطان و بالارفتن درجات در قيامت است. (کنزالعمال، ه 2413)

آثار و برکات سوره سجده

برکناری حاکم ظالم

اگر سوره سجده را بنویسد و در خانه والی یا حاکمی بگذارد در همان سال معزول می شود. (المصباح کفعمی، باب اموال سوره سجده، ص 456)

ایمنی از تب و درد مفاصل

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در حدیثی می فرماید:

بیشتر بخوانید  تصاویر دیدنی از بارش شدید برف در اراک / فیلم

هر کس سوره سجده را بنویسد و با خود حمل کند از تب و سردرد و درد مفاصل در امان است. (تفسیر البرهان ج 4 ص 385)

در روایتی امام صادق علیه السلام فرمودند نوشتن این سوره مبارکه و نوشیدن آب حاصل از شستن این سوره برای شفای انواع تب ها مفید است. (تفسیر البرهان ج 4 ص 385)

برکات فراگیری قرآن

شأن نزول برخی از آیات سوره سجده

دو آیه 16 و 18 سوره سجده شأن مبدأ دارند.

Nighthawks

انس بن مالک می گوید آیه شانزدهم سوره صیدا جنوب آنها را از بسترهایی که آنها را با ترس و طمع فرا می خواند محافظت کنید... کناره های آنها از خوابگاه ها جدا شده است [و] پروردگارشان را از ترس و طمع می خوانند…» انصار درباره ما نازل شد; چون نماز مغرب را با رسول خدا(ص) خواندیم و به خانه های خود برنگشتیم تا با پیامبر نماز عشا را بخوانیم. (مجمع البیان، ج 8، ص 518; وسائل النزول القرآن، ص 138. 361)

از امام باقر (علیه السلام) نقل شده است:

آیه شانزدهم سوره سجده درباره حضرت علی (ع) و یارانش از شیعیان ما نازل شد که در اول شب و پس از گذشت ثلث شب با خوف و ترس از خدا و با شوق شدید می خوابند. و میل به اطاعت او را دارند که در برابر او تعظیم کنند و بیدار شوند. (من لایحضره الفاکیه، ج 1، ص 482)

خواندن قرآن در شب

نابرابری مومنان و گناهکاران

ابن ابی لیلی علت نزول آیه هجدهم سوره سیدا. چه کسانی مؤمن و چه کسانی جنایتکار هستند؟; آیا مؤمن با فاسق یکی است؟ آنها شبیه هم نیستند.” برتری ولید بن عقبه را بر علی بن ابیطالب (علیه السلام) می داند. وقتی ولید به حضرت علی (ع) گفت زبان من از زبان تو گشادتر و دندان هایم تیزتر است، آن حضرت به شوخی از برتری خود گفت.

حضرت علی (علیه السلام) در پاسخ فرمودند:

این چیزی نیست که شما می گویید فاحشه. پس از این گفتگو آیه فوق نازل شد. این روایت در منابع اهل سنت نیز آمده است. (مجمع البیان، ج 8، ص 519؛ بینش نمونه در باب نزول آیه، ص 618)

متن سوره صیدا با ترجمه

به نام خدا

به نام خداوندی که رحمتش بی اندازه و خیرش جاودانه است

نارون﴿1﴾

A, Lam, Mim (1)

دانلود کتاب ارباب جهان ها ﴿2﴾

جاودانه شدن این کتاب که شکی در آن نیست [وحی بودن] این نیست، از طرف پروردگار جهانیان است. (2)

یا می گویند تهمت، ولی حق از جانب پروردگار توست که مردم را بیم دهد.

است [مشرکان لجوج] میگویند:[پیامبر] خودش ساخته و پرداخته است [و به خدا نسبت داده است؟ چنین نیست] اما این [کتابی] که حق با اوست [که] از طرف پروردگارت [نازل شده است]انذار مردمی که پیش از تو هیچ هشداردهنده ای برای آنها نیامده است تا هدایت شوند. (3)

خداوند آسمانها و زمین و زمین و آنچه را که میان آنهاست و آنچه را که میان آنهاست شش روز آفرید، سپس بر عرش ایستاد و نه نگهبانی، نه نگهبانی، نه نگهبانی، نه نگهبانی، نگهبان.)4

خداست که آسمانها و زمین و آنچه را که میان آنهاست در شش روز آفرید، سپس بر عرش حکومت و حکومت بر خلقت حکومت کرد و سلطنت کرد. جز او یاور و شفاعت کننده ای ندارید. [با این حال] آیا به یاد نمی آورید و هوشیار نیستید؟ (4)

امر را از آسمان ها به سوی زمین هدایت می کند و سپس در روزی معادل هزار سال که شما می شمارید به سوی او عروج می کند. ﴿5﴾

[همه] شغل ها [همواره] از آسمانها به زمین نظم می دهد و مرتب می کند و در روزی که اندازه آن به حساب شما هزار سال است به سوی او بالا می رود. (5)

این علم غیب و شهادت رحمان است. ﴿6﴾

بیشتر بخوانید  میانگین مالیات پرداختی اصناف حدود ۶ میلیون تومان است

این هست [پروردگار] دانای نهان و آشکار که شکست ناپذیر و لطیف است (6)

او که بهترین چیزها را آفرید و خلقت انسان را از گل آغاز کرد.

همان کسی که آنچه را آفرید نیکو ساخت و خلقت انسان را از گل آغاز کرد (7)

سپس نسل خود را از دودمان آب مهین آفرید (8)

سپس نسل خود را از آب کم و بی اندازه آفرید (8)

سپس چهره خود را تغییر داد و از روح در دهان خود دمید و شما را به شنیدن و دیدن و استفاده واداشت.

سپس او [از جهت اندام] آن را درست و نیکو کرد و از جان خود در آن دمید و برای شما گوش و چشم و دل ساخت، در حالی که شما اندکی شکر می کنید. (9)

و گفتند: اگر در زمین گمراه شده‌ایم، آیا در میان خلقت جدیدی هستیم؟

من [منکران لجوج] گفتند: آیا زمانی است [پس از مردنمان بدن ما ریز ریز شد و پوسید و] گمشده در زمین، آیا واقعاً در خلقت جدید خواهیم آمد؟ [نه اینکه این لجوجان متکبر فقط منکر قدرت حق باشند] در عوض، برخورد را انکار می کنند [قیامت و محاسبه اعمال به وسیله] آنها پروردگارشان هستند (10)

بگو: ای پادشاه مرگ که با توست، می میری، سپس به سوی پروردگارت باز می گردی.

بگو: فرشته مرگ بر شما مأمور شده است [روح] او تو را می گیرد و به سوی پروردگارت باز می گردی. (11)

و اگر جنایتکاران را دیدی، سرشان با پروردگارشان نباشد، پروردگار ما، ما را ببین و بشنو، عمل صالح انجام دهیم.

و اگر ببینید چه زمانی [این] جنایتکاران [منکر قیامت] سرهای خود را در برابر پروردگارشان خم کردند [می بینی که می گویند:] خداوند! [به آنچه ما را وعده داده بودی] روشن بین شدیم و [به دعوت حق] ما شنیدیم، پس ما را به دنیا بازگردان تا کار درست انجام دهیم که ما مؤمنیم [همه حقایق] آن ها هستند. (12)

اگر هم چیزی بود، تمام روح به ما داده نمی شد، اما درست است که می گویم جهنم بهتر از بهشت ​​و اهل جماعت است.

و اگر بخواهیم، ​​هر کسی [از روی اجبار] ما او را تایید می کنیم [اما همه را آزاد و مختار آفریدیم تا راه هدایت یا گمراهی را خود انتخاب کنند] اما دستور من جزای لازم و مسلم شده است که بدون شک جهنم همه جن و انس است. [که آیات من را تکذیب کردند] پر می کنم (13)

پس آنچه را که در روزگارتان فراموش کرده اید ملاقات کنید، امتحان کنید، من شما را فراموش نمی کنم.

درست است [به آنان گویند:] به عنوان تنبیه برای فراموش کردن جلسه امروز [عذاب دوزخ را] طعم، بله [هم] ما تو را ترک کردیم و به کیفر آنچه کردی، عذاب ابدی را بچش. (14)

تنها كسانى كه به آيات ما ايمان مى آورند، چون آيات ما را ياد مى كنند، سجده مى كنند و پروردگارشان را تسبيح مى گويند و تكبر نمى ورزند (15)

فقط آنها به آیات ما معتقدند که وقتی این آیات به آنها یادآوری می کند سجده می کنند و پروردگارشان را به خاطر همه خطاهایشان شکر می کنند. [از سجده و سپاس و تنزیه] آنها متکبر و متکبر نیستند. (15)

16

[ملازم بستر استراحت و خواب نیستند، بلکه] پهلوهایشان از پناهگاه دور می‌شوند، در حالی که همیشه از پروردگارشان می‌ترسند [از عذاب] و امید [به رحمت و پاداش] از آنچه به آنها داده ایم می خوانند و مصرف می کنند. (16)

خوب، هیچ روحی نمی داند چه چیزی را از چشمان کنجکاو پنهان کرده اید.

بنابراین، هیچ کس نمی داند چه چیزهایی از آنها پنهان است که مایه شادی و خوشحالی آنها است، به عنوان پاداش اعمالی که همیشه انجام داده اند. (17)

چه کسانی مؤمن و چه کسانی جنایتکار هستند؟

اما آیا مؤمنان مانند فاسقانند؟ [نه هرگز این دو گروه] برابر نیستند. (18)

بیشتر بخوانید  رسانه‌ها نقد مشفقانه، عالمانه و منصفانه داشته باشند - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

براى كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده اند، با آنچه انجام مى دهند، بهشت ​​در بهشت ​​براى آنهاست.

ولى كسانى كه ايمان آوردند و كارهاى شايسته انجام دادند، بهشت ​​براى آنان جاودانه است [که به آنان] به عنوان پاداش برای اقداماتی که انجام داده اند ارائه می شود. (19)

و امّا كسانى كه تجاوز كردند آتش با آنهاست و هرگاه مى خواستند از آن خارج شوند به سوى آن باز مى گشتند.

اما کسانى که نافرمانى کردند، جايگاهشان آتش است، هر گاه بخواهند از آن بيرون آيند، به سوى آن بازگردانده مى شوند و به آنها گفته مى شود: بچشيد عذاب آتشى را که هميشه آن را انکار کرده ايد. (20)

و آنان را از عذاب کوچکتر و بدون عذاب بزرگتر بیم دهیم، باشد که بازگردند (21)

و بدون شک جز به عذابی بزرگتر عذاب خواهند شد [در قیامت] به عذاب نزدیک تر [در دنیا] بیایید آن را امتحان کنیم [از فسق و فجور] برگرد (21)

و هر که ستمکار باشد که آیات پروردگارش را یاد کند و برای آنها توبه کند.

کیست ستمکارتر از کسی که به آیات پروردگارش پند داده شود و سپس از آنها روی برگرداند؟ بی شک از جنایتکاران انتقام خواهیم گرفت. (22)

و موسی کتاب را برای ما آورد، پس در میانه جلسه نباش. و او را راهنمای بنی اسرائیل قرار دادیم.

و همانا ما به موسی کتاب دادیم، پس شما کتاب را دریافت خواهید کرد [به وسیله موسی] شک نکنید و ما آن را برای بنی اسرائیل هدایت قرار دادیم (23)

و آنان را به فرمان خود مؤمن قرار دادیم، زیرا صبر کردند و به آیات ما ایمان آوردند. ﴿24﴾

و برخی از آنها دوست دارند [در برابر مشکلات، سختی ها و حادثه های تلخ و شیرین] صبر کردند و همیشه به آیات ما ایمان آوردند، ما رهبرانی را بر اساس فرمان ما قرار دادیم [مردم را] رهبری کردند. (24)

همانا پروردگارت آنها را در روز قیامت در آنچه اختلاف می کنند جدا می کند. ﴿25﴾

همانا پروردگارت در روز قیامت میان آنها در مورد آنچه در آن اختلاف داشتند داوری خواهد کرد. (25)

من در مورد آنها نمی دانم چند نفر از ما قبل از اینکه قرآن در آپارتمان آنها راه برود قبل از آنها هلاک شدیم، هیچ نشانه ای در این نیست.

مشرک هستند [داستان] بسیاری از ملت ها را قبل از آنها نابود کردیم [اینان] آنها بدون راهنمایی به سمت خانه های خود می روند [و برای آنان روشن نساخت که سرانجام کفرپیشگان هلاکت است؟] واقعا به این [سرگذشت ها] اینها درس است، نمی شنوند؟! (26)

آیا نمی دانند که من آب را به زمین می فرستم تا دانه با آن بیرون بیاید و از میوه ها و جانشان بخورد؟ (27)

آیا آنها نمی دانند که ما آب را به سمت زمین بایر هل می دهیم و از آن برای بیرون آوردن محصولاتی که حیواناتشان و خودشان می خورند استفاده می کنیم؟ درست است [آثار رحمت خدا را] نمی بینند؟! (27)

و می‌گویند: هنگامی که این پیروزی است، اگر اخلاص داشته باشید.

من [مشرکان از روی مسخره به مؤمنان] می گویند: اگر راست می گویی، این پیروزی پیروزی است [که به خود وعده می دهید و به آن دلخوش هستید] کی می شود (28)

بگو: روز فتح برای کسانی که به دین خود ایمان ندارند سودی نمی بخشد و آن را نمی بینند. ﴿29﴾

بگو: روز فتح و پیروزی [حتمی مؤمنان] كسانى كه كافر شدند، نه ايمانشان سودى مى بخشد و نه مهلت داده مى شوند. (29)

پس خود را به آنان عرضه کرد و منتظر ماند تا صبر کنند.

پس از آنها روی برگردان و منتظر باش [رسیدن پیروزی] به آنها هم اجازه دهید [به گمان خود] آنها منتظر هستند [که بر شما پیروز شوند.] (30)

دیدگاهتان را بنویسید