فرهاد مشیری، هنرمند سرشناس ایرانی درگذشت


فرهادی مشیری، یکی از برجسته‌ترین هنرمندان نقاش ایرانی و خالق مجموعه‌های ماندگاری چون «حروف و اعداد» و «کوزه‌ها و کلمات»، امروز (چهارشنبه ۲۷ تیر) در ۶۱ سالگی درگذشت. او با هنر و آثار خود تاثیر بسزایی در عرصه هنرهای تجسمی ایران و جهان داشت و نامش در تاریخ هنر ایران جاودانه خواهد ماند.

مشیری از جمله هنرمندان به نام ایرانی بود که آثارش مورد توجه بسیاری از مجموعه داران غربی و اروپایی قرار گرفته و اهالی خاورمیانه نیز پیگیر آثار او هستند. او جزو هنرمندانی بود که در سال ۲۰۰۸ در حراج کریستیز دبی قیمت اثرش از یک میلیون دلار عبور کرد.

مجموعه‌های «هیبرید» و «دختران ایران» این هنرمند از اعتباری جهانی برخوردار است. عکس‌های او در کلکسیون دوچه بانک، کلکسیون فرجام و موزه هنر معاصر بریستول نگهداری می‌شود. همچنین او نمایشگاه‌های انفرادی متعددی را در تهران، نیویورک، لندن، پاریس، موناکو، ریو د ژانیرو، دوبی و چندین شهر دیگر جهان برگزار کرده‌ است.

اثر «شماره‌های سیاه روی سفید» مشیری چندی پیش و در بیستمین حراج تهران حضور داشت که بیش از ۱۱ میلیارد تومان چکش خورد.حراج تهران در توضیح این اثر نوشته بود: سبک خاص مشیری در رنگ‌آمیزی حروف و اعداد (در کنتراستی معنادار) بر گستره بوم و پوسته‌پوسته شدن سطح رنگ، استعاره‌ای بدیع از بازآفرینی روزگار تاریخی از دست‌رفته‌ای است که با دستکاری در ساختار و اندازه نقوش و درخشان‌نمایی بخش‌هایی از اثر در عین سادگی ظاهری، گستره جست‌وجویی تاریخی و محتوایی در هنرهای کهن ایران (همچون خوشنویسی و سفالگری) را یادآور می‌شود. مسئله‌ای که همواره یکی از منابع الهام آثار وی بوده است.

بیشتر بخوانید  واکسیناسیون افراد بالای 67 سال در فارس

 

فرهادی مشیری با هنر و خلاقیت بی‌نظیر خود توانست آثاری خلق کند که همواره در یادها باقی خواهند ماند. او با تلاش و پشتکار، هنر ایرانی را به جهانیان معرفی کرد و توانست جایگاهی بی‌بدیل در دنیای هنر برای خود به دست آورد. یاد و خاطره او همواره در دل‌ها و آثارش جاودانه خواهد ماند.

دیدگاهتان را بنویسید