مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

فرق تمساح با کروکودیل در چیست ؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



فرق تمساح با کروکودیل


تمساح ها و کروکدیل ها از یک دسته و راسته ی علمی اما از خانواده های مختلف هستند. آنها هر دو از اعضای کروکودلیا هستند، اما کروکدیل ها از خانواده Crocodylidae هستند، در حالی که تمساح ها از خانواده Alligatordae هستند.


تمساح‌ها و کروکودیل‌ها، همگی در راستای خزندگان قرار دارند. بافت بدن تمساح‌ها و کروکودیل‌ها و نحوه شکار و روش‌هایی که برای کمین کردن از جذابیت های زندگی کروکودیل‌ها و تمساح‌ها هستند .


جالب است بدانید که زبان کروکودیل به سقف دهان آن چسبیده؛ یعنی درست برعکس بقیه حیوانات که زبانشان در کف دهانشان قرار دارد. به همین خاطر قادر نیستند زبان خود بیرون بیاورند.


شب هنگام، فقط در صورتی می توانید حضور کروکودیل را تشخیص دهید که چشمان آن باز باشد. چشمان این حیوان در شب، نور قرمز متصاعد می کند.


فرق تمساح و کروکودیل

تمساح


آیا کروکودیل همان تمساح است ؟


معرفی کوتاه تمساح ها


تِمساح‌ها زیرخانوادهٔ Crocodylinae خزندگانی بزرگ و دارای چهار دست و پا می‌باشند که در آب به راحتی شنا کرده و نیمه آبزی هستند. این جانوران همیشه در آب نمی‌مانند و تخم‌گذاری نیز در خشکی انجام می‌شود. این حیوانات دارای فک و دندان‌های بسیار نیرومند بوده و به خانوادهٔ تمساحان تعلق دارند. این خزنده در مناطق مختلفی چون آفریقا، آسیا، آمریکا و استرالیا زندگی می‌کند. تمساح‌ها در رودخانه‌ها و دریاچه‌ها و سرزمین‌های مرطوب و در آب‌های شیرین و گاهی در آب لب‌شور یا آب شور زندگی می‌کنند.


اندازهٔ گونه‌های مختلف تمساح تفاوت‌های زیادی وجود دارد. از گونه‌های کوچک مانند تمساح کوتوله با حداکثر ۲ متر طول تا گونه‌های بسیار بزرگ‌تر مانند تمساح آب شور که اغلب ۵ یا ۶ متر طول و وزن آن‌ها تا بیش از ۱۰۰۰ کیلوگرم می‌باشد.


تمساح واژه‌ای است که گاهی به‌طور عمومی برای نامیدن انواع مختلف کروکودیل‌ها استفاده می‌شود. در برخی موارد برای اشاره به تمامی گونه‌های راستهٔ تمساح‌سانان از جمله کایمن‌ها و الیگاتورها به همراه گونه‌های منقرض شدهٔ این راسته نیز از واژهٔ تمساح استفاده می‌شود .

بیشتر بخوانید  لیست فیزیوتراپی های بروجرد به همراه آدرس و تلفن


تغذیه تمساح


تمساح‌ها به دلیل خونسرد بودن و متابولیسم پایین بدن می‌توانند مدت زیادی را بدون غذا تحمل کنند. تمساح‌های کوچک معمولاً از حشرات و ماهی‌های کوچک تغذیه می‌کنند و به مرور از موجودات بزرگ‌تر مانند انواع ماهی‌ها، خزندگان و پستانداران و گاهی از بی‌مهرگانی مانند صدف‌ها و سخت‌پوستان یا تمساح‌های کوچک‌تر تغذیه می‌کنند. تمساح‌ها شکار خود را به صورت یکجا بلعیده و همراه با غذا نیز مقداری سنگ جهت کمک به له شدن غذا می‌بلعند. این رفتار به حفظ تعادل تمساح‌ها نیز کمک می‌کند .


فرق کروکودیل و تمساح از لحاظ مهارت


هر دو عضو حس فوق العاده بالایی دارند، که آنها را تبدیل به شکارچیان عالی کرده است. با دید تیز، بالای آب، دید در شب، شنوایی حساس و مردمک های عمودی که نور بیشتری به خود می گیرند، تمساح و کروکدیل یک کابوس برای طعمه های خود هستند. با دید بالای آب، می توانید انتظار داشته باشید که در تور قایق هوایی در زمین های باتلاقی چشمان خود را به بالا نگه دارند.


هر دو حیوان حفره های حسی کوچکی در امتداد آرواره های خود دارند که به آنها امکان می دهد تغییرات فشار در آب را تشخیص دهند و طعمه را پیدا و شکار کنند. هیچ یک از خزندگان علاقه زیادی به جویدن غذای خود ندارند. هر دو ترجیح می دهند تکه های بزرگ را ببلعند یا حیوان را کامل ببلعند.


کروکدیل ها دارای غدد نمکی با عملکرد بالاتری هستند که به آنها اجازه می دهد مقادیر بیشتری نمک از آب را نسبت به تمساح ها دفع کنند. غدد تمساح به این شدت کار نمی کند، بنابراین در محیط های آب شور تحمل کمتری دارند و آب شیرین را ترجیح می دهند. با این قابلیت، کروکدیل ها در مهاجرت به دریا موفق هستند.


آیا تمساح و کروکودیل با هم فرق دارند

کروکودیل


کروکودیل قوی تر است یا تمساح ؟


معرفی کوتاه کروکودیل


کروکودیل، بزرگ ترین دوزیست خزنده روی کره زمین است و تمامی مناطق گرمسیری از آفریقا و آسیا گرفته تا آمریکا و استرالیا زیستگاه اصلی این حیوان آبزی را تشکیل می دهند.

بیشتر بخوانید  تاریخ دقیق روز دانشجو در سال 98 چه روزی است ؟


بافت بدن تمساح ها، دندان ها، نحوه شکار و روش هایی که برای کمین کردن استفاده می کنند به قدری جذاب است که سالانه میلیون ها گردشگر برای تماشای این صحنه ها از نزدیک، به مراکز پرورش و نگهداری از کروکودیل ها می روند.


ابهت و جذبه ای که چهره این حیوان دارد مورد توجه افراد زیادی در سراسر دنیاست. اگر شما هم جزو دوستداران کروکودیل هستید شاید بد نباشد با چندین واقعیت جالب در مورد این حیوان آشنا شده و بیش از پیش به این موجود علاقه مند شوید.


یکی از جالب ترین واقعیت ها در مورد تمساح ها این است که اغلب آن ها ۲۴ دندان بسیار تیز و البته ترسناک دارند، اما هرگز طعمه خود را نمی جوند. در موارد بسیار نادر، ممکن است از دندان خود برای خرد کردن غذا استفاده کنند.


کروکودیل برای نگه داشتن طعمه در دهان خود از دندان هایش استفاده می کند و در بیشتر مواقع، غذای خود را درست می بلعد. این حیوانات می توانند سنگ را نیز خورده و به راحتی آن را هضم کنند.


فرق اصلی کروکودیل و تمساح


تمساح و کروکودیل تقریبا مشابه هم هستند اما در ظاهر تفاوت های بسیار کوچکی با هم دارند. تنها تفاوت آن ها در شکل آرواره و دندان هایشان است. تمساح ها آرواره عریض تر و U شکل دارند در حالی که پوزه کروکودیل به شکل V است.


هنگامی که دهان آن ها بسته باشد، این طور به نظر می رسد که کروکودیل ها دندان های تیز خود را به نمایش گذاشته اند. اغلب دندان چهارم این موجودات در هر دو طرف آرواره، به لب بالایی آن ها چسبیده است. اما در تمساح ها، فک بالا عریض تر از پایینی است، به همین خاطر وقتی دهان خود را می بندند، دندان های پایینی آن ها مخفی می شود.


تمساح های ماده در هر بار تخمگذاری، بین ۲۰ تا ۸۰ تخم می گذارند و به مدت سه ماه از آن ها محافظت می کنند. یکی از واقعیت های جالب در مورد نوزاد این موجودات این است که بچه کروکودیل ها می توانند پیش از شکستن تخم، از خود صدا ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید  آدرس و تلفن شعبه های تیپاکس در شهر میبد


تفاوت رفتار تمساح و کروکودیل


کروکودیل ها معمولاً بسیار تهاجمی تر از تمساح در نظر گرفته می شوند. در حالی که شما باید از تماس با هر دو حیوان به هر قیمتی خودداری کنید، تمساح ها نسبت به کروکدیل ها، تمایل بیشتری به زمین های باتلاقی دارند، فقط در صورت گرسنگی یا تحریک حمله می کنند. مشخص شده است که کروکدیل ها فقط به این دلیل که، کسی یا چیزی نزدیک آنهاست حمله می کنند.


کروکودیل تمایل بیشتری به فعالیت در آب دارد. تمساح ها در زمین های باتلاقی ترجیح می دهند در ساحل ها یا در لجن نزدیک به آب استراحت کنند یا آفتاب بگیرند، به همین دلیل در تورهای قایق هوایی زمین های باتلاقی به راحتی قابل مشاهده هستند.


فرق تمساح و کروکودیل از نظر ظاهر


بارزترین تفاوت تمساح و کروکودیل از ظاهر آنها ناشی می شود. کروکودیل ها دارای پوزه های بلندتر و نوک تیزتر هستند. تمساح ها پوزه های کوتاه تر و گردتری دارند. وقتی دهان تمساح بسته باشد، دیگر هیچ دندانش را نمی بینید. در مقابل، هنگامی که دهان کروکدیل بسته است، دندانهای پشتی او بر روی لب بالایی قرار می گیرند و یک پوزخند دندان را نشان می دهد.


پوزه ی تمساح ها قوی تر از پوزه ی کروکدیل ها است، که به آنها اجازه می دهد طعمه هایی با پوسته ی سخت مانند لاک پشت ها را خرد کنند.


رنگ کروکدیل ها معمولاً روشن تر، دارای رنگ سبز و رنگ های قهوه ای است. تمساح ها تیره تر هستند و رنگ های خاکستری و سیاه را بیشتر نشان می دهند.


تفاوت تمساح و کروکودیل چیست؟


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *