مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

فرق بیوتین با کلاژن چیست ؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



آیا کلاژن با بیوتین فرق دارد ؟


به گزارش دلگرم : اگر به قفسه مکمل‌ها در داروخانه نگاهی بیندازید، صدها محصول را مشاهده خواهید کرد که هدف آن‌ها انجام عملکردهایی نظیر افزایش رشد عضلات و تنظیم هورمون‌ها برای بهبود قدرت مغز، کاهش التهاب و در کل تبدیل کردن شما به یک فرد سالم است.


از جمله قرص‌های به اصطلاح شگفت‌انگیز می‌توان به قرص‌های بیوتین و کلاژن برای بهبود پوست و ناخن‌ها اشاره کرد. ممکن است در مورد تفاوت این دو و اینکه آیا باید آن‌ها را به تنهایی مصرف کرد و یا آیا باید از مصرف آن‌ها خودداری نمود تعجب کنید.


بیوتین چیست و چه فوایدی دارد؟


بیوتین به نظر واژه تجملی می‌رسد، اما در واقع فقط اصطلاح دیگری برای ویتامین B7 است. افرادی که داروهای ضد صرع خاصی مصرف می‌کنند ممکن است دچار کمبود بیوتین شوند. خوردن مقدار زیادی تخم‌مرغ خام همچنین می‌تواند باعث کمبود این ویتامین گردد زیرا آویدین، پروتئین موجود در سفیده تخم‌مرغ به بیوتین متصل می‌شود، بنابراین مانع جذب آن به بدن می‌گردد.


دلایل ژنتیکی نیز برای کمبود بیوتین وجود دارد که می‌تواند منجر به ریزش مو، بثورات قرمز و پوسته‌پوسته و ناخن‌های شکننده شود. از دیگر عواملی که ممکن است منجر به کاهش سطح بیوتین گردد، سیگار کشیدن، مصرف الکل و بارداری است.


اگرچه محصولات کلاژن حیوانی ممکن است عناصر سازنده اسیدآمینه را فراهم کنند که بدن شما می‌تواند برای ایجاد پروتئین‌های جدید از آن استفاده کند، اما ترجیح داده می‌شود این اسیدهای آمینه از منابع غذایی با کیفیت بالا دریافت شوند. گوشت مرغ، گاو، ماهی و تخم مرغ همه منبع خوبی از این ماده هستند.


از آنجا که بیوتین می‌تواند توسط باکتری‌های روده تولید شود، برخی از افراد که شرایطی دارند که روی باکتری‌های روده آن‌ها تأثیر می‌گذارد نیز ممکن است دچار کمبود این ویتامین شوند. بیماری التهابی روده، رشد بیش از حد باکتری‌های روده کوچک و سایر شرایط ممکن است تعادل میکروب‌ها در روده را تحت تأثیر قرار دهند و در نتیجه ممکن است خطر کمبود بیوتین را افزایش دهند.


ممکن است به این دلیل که کمبود بیوتین اغلب منجر به ریزش مو، بثورات پوستی و سایر مشکلات می‌شود، تولیدکنندگان شروع به افزودن آن به مکمل‌های پوست، مو و ناخن کنند. با این وجود این یک نکته واقعاً مهم است که در سال‌های گذشته ما شواهد محکمی در دست نداریم که نشان دهد، در صورت عدم کمبود، بیوتین به تقویت پوست، مو یا ناخن کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید  معرفی قرص ترکیبی روزیگلیتازون-متفورمین 

حتماً بخوانید:


اگر دچار کمبود این ویتامین هستید، بیوتین بیشتری از طریق رژیم غذایی دریافت کنید. مصرف غذاهای غنی از بیوتین از جمله زرده تخم مرغ، آجیل و دانه‌ها و سیب‌زمینی شیرین و همچنین ماهی سالمون، گوشت بدون چربی و گوشت اندام‌هایی مانند کبد را افزایش دهید.


آیا برای داشتن موهای بهتر باید از مکمل بیوتین استفاده کنید؟


شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد مکمل بیوتین، در صورت عدم کمبود، می‌تواند به شما کمک کند. تا زمانی که دچار کمبود نشدید، مصرف بیوتین اضافی توصیه نمی‌شود. چند مطالعه بسیار کوچک وجود دارد که نشان‌دهنده بهبود ناخن‌های شکننده در اثر مصرف مکمل بیوتین است؛ اما مهم‌تر از همه، ما از وضعیت بیوتین پایه این بیماران اطلاعی نداریم و این مطالعات شامل گروه دارونما نبوده است. همه این‌ها نشان می‌دهد که مطالعه کیفیت بالایی نداشته است.


توجه داشتن به عوارض جانبی احتمالی نیز مهم است، بزرگ‌ترین مورد این است که دوزهای زیاد مکمل بیوتین می‌تواند در آزمایشات پزشکی، مانند آزمایش تیروئید و تست‌های حمله قلبی تداخل ایجاد کند. جدا از این، به نظر نمی‌رسد که بیوتین اضافی در بیشتر افراد عوارض جانبی ایجاد کند، اگرچه برخی از افراد ناراحتی گوارشی را گزارش کرده‌اند. با این وجود، ما همچنین دقیقاً نمی‌دانیم که دوزهای زیاد چگونه بر عملکرد انسولین و سطح قند خون در افراد مختلف تأثیر می‌گذارد، بنابراین این نقطه‌ای است که قطعاً نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.


فرق بیوتین با کلاژن


کلاژن چیست و چه تاثیری بر پوست و بدن دارد؟


کلاژن چیست و چه مزایایی دارد؟


احتمالاً نام کلاژن را شنیده‌اید. این ماده، پروتئینی است که مسئول محافظت از مفاصل، افتادگی پوست و تقویت استخوان‌ها، موها و ناخن‌ها و موارد دیگر است. نحوه عملکرد آن به این صورت است: هنگام غذا خوردن بدن پروتئین موجود در غذای شما را به اسیدهای آمینه تجزیه می‌کند. این‌ها عناصر سازنده پروتئین هستند و وقتی با ویتامین C، مس و روی ترکیب شوند، کلاژن ایجاد می‌کنند.


شما آن را در بافت پیوندی بدن و ماتریکس خارج سلولی آن، در واقع شبکه‌ای که از بافت پشتیبانی می‌کند، یافت می‌کنید.بیشترین کلاژن در بدن از نوع I، II و III است. کلاژن نوع I در اکثر بافت‌های همبند با استخوان، رباط‌ها، تاندون و پوست وجود دارد. کلاژن نوع II بیشتر در غضروف و کلاژن نوع III در پوست، ریه‌ها، دیواره‌ی رگ‌های خونی و دیواره روده یافت می‌شود.


منابع غذایی کلاژن شامل عصاره استخوان و گوشتی است که حاوی بافت همبند است. همچنین می‌توانید مکمل‌های کلاژن، قرص‌ها، پودرها، حتی غذاهای حاوی کلاژن را از فروشگاه‌ها خریداری کنید.بنابراین، چرا مردم به خرید این مکمل تا این حد علاقه‌مندند؟ کلاژن یک پروتئین ساختاری بسیار مهم است که به شما کمک می‌کند تا از اسکلت و پوستتان پشتیبانی شود و با افزایش سن، کلاژن شما شروع به تجزیه می‌کند و بدن آن را با همان سرعت تولید نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید  همه چیز درباره HPV


این یکی از دلایلی است که تولیدکنندگان آن را در مکمل‌ها قرار داده‌اند. این امید وجود دارد که اگر کلاژن را مصرف کنید، بدن می‌تواند از آن برای تولید کلاژن جدید استفاده نماید.


فواید کلاژن برای پوست


آیا برای داشتن پوست بهتر باید از مکمل کلاژن استفاده کنید؟


ما از همه مزایای کلاژن بدن باخبریم؛ اما مشخص نیست که آیا مکمل کلاژن همان مزایا را خواهد داشت یا خیر. تحقیقات هنوز مقدماتی است. یک نکته ناشناخته‌ی بزرگ این است که آیا بدن شما برای تولید کلاژن جدید پوست از بلوک‌های سازنده اسیدآمینه پروتئین استفاده می‌کند؟ به نظر می‌رسد برخی از این عناصر سازنده به پوست راه پیدا می‌کنند، اما سخت است که بگوییم مصرف آن به شکل مکمل بهتر از مصرف آن از طریق مواد غذایی است.

حتماً بخوانید:


دیگر محققان مکمل‌های کلاژن را از زاویه دیگری مورد بررسی قرار داده‌اند و این که آیا بعد از مصرف مکمل‌های کلاژن، پوست ظاهر بهتری پیدا کرده را مورد سؤال قرار داده‌اند. با تحقیقاتی که تاکنون انجام شده سؤالات زیادی در ذهن متخصصین ایجاد شده است. بسیاری از مطالعات تحقیقاتی توسط تولیدکننده حمایت مالی شده است یا فاقد گروه دارونما است، که البته ایده آل نیست.


به عنوان مثال، در مطالعه‌ای در سال 2018 محققان دریافتند که مکمل کلاژن ممکن است برای خاصیت ارتجاعی پوست مفید باشد. هشدار بزرگ: محققان این پژوهش در شرکتی کار می‌کنند که مکمل‌های کلاژن تولید می‌کند.


 موی سالم با بیوتین


پوست و موی سالم با بیوتین


برخی از مطالعات از گروه دارونما استفاده کرده‌اند، اما اثر بر چین و چروک‌ها را بررسی نکرده‌اند. در عوض، آن‌ها نتایج دیگری مانند سطح رطوبت پوست را مورد بررسی قرار داده‌اند. از آنجا که غذاهایی وجود دارد که ممکن است همین مزیت را برای پوست داشته باشند، محققان شواهد کافی برای بیان این‌که مکمل‌های کلاژن هیچ فایده‌ای ندارند، نیافتند. علاوه بر این ممکن است شما از قبل هر آنچه که نیاز دارید را از رژیم غذایی‌تان دریافت کنید.


یک مسئله معمول این است که وقتی بیماران در مورد مکمل‌ها می‌پرسند امیدوارند که این مکمل به جلوگیری از چروک شدن پوست کمک کند، نه فقط به رطوبت پوست. در میان تحقیقات انجام شده در مورد کلاژن، به سختی می‌توان موردی را یافت که به تأثیر آن بر چین و چروک پوست پرداخته باشد.

بیشتر بخوانید  فواید پیاده روی شبانه برای سلامتی


با توجه به تحقیقات محدود، آیا صرف پول برای مکمل‌های کلاژن ارزش دارد؟ وقتی صحبت از مکمل‌های کلاژن می‌شود، دانش متخصصین نیز به اندازه بیماران است زیرا تحقیقاتی که انجام شده آن‌چنان قوی نبوده است. اگرچه محصولات کلاژن حیوانی ممکن است عناصر سازنده اسیدآمینه را فراهم کنند که بدن شما می‌تواند برای ایجاد پروتئین‌های جدید از آن استفاده کند، اما ترجیح داده می‌شود این اسیدهای آمینه از منابع غذایی با کیفیت بالا دریافت شوند. گوشت مرغ، گاو، ماهی و تخم مرغ همه منبع خوبی از این ماده هستند.


مکمل collagen


آیا مکمل‌های کلاژن بی‌خطرند؟


یک تصور غلط رایج این است که برخی افراد معتقدند مکمل‌های کلاژن به هیچ وجه مضر نیستند. آن‌ها فکر می‌کنند که خوردن آن‌ها ضرری ندارد، حتی اگر در واقع کارساز نباشند. این تصور درست نیست و برخی از مکمل‌ها می‌توانند خطرناک باشند. برای مکمل‌ها هیچ تأییدی از طرف FDA مورد نیاز نیست و هیچ کنترل کیفی لازمی، وجود ندارد.


در حقیقت، یک آزمایشگاه مستقل، 15 مکمل مختلف کلاژن را آزمایش کرد و دریافت که یکی از آن‌ها به فلز سنگین کادمیوم آلوده است. فلزات سنگین مانند سرب، جیوه، آرسنیک و کادمیوم نگران‌کننده هستند زیرا می‌توانند اثرات جدی بر سلامتی داشته باشند.


بسیاری از بیماران هنگام مصرف غذاهای دریایی خیلی احتیاط می‌کنند و فقط به دنبال ماهی کم جیوه هستند، اما آن‌ها اغلب متوجه نمی‌شوند که نظارت محدودی بر صنعت مکمل‌ها وجود دارد. در واقع، بسیاری از مکمل‌های کلاژن حتی مشخص نمی‌کنند که از کدام حیوانات برای تأمین کلاژن خود استفاده می‌کنند، چه رسد به اینکه از کیفیت منابع خود سخن بگویند.

حتماً بخوانید:


آیا باید از بیوتین موضعی و محصولات کلاژن استفاده کنید؟


بیوتین و کلاژن فقط به عنوان قرص و پودر فروخته نمی‌شوند. احتمالاً تاکنون حتی با شامپو، نرم‌کننده و سایر محصولات مو نیز روبرو شده‌اید که بیوتین و کلاژن را به عنوان مواد مؤثره برای تقویت موهای بلند، ضخیم و حجیم معرفی می‌کنند.


فریب بازاریابی را نخورید. این‌ها محصولات مفوق‌العاده‌ای نیستند. حتی تحقیقات کمتری در مورد کاربرد موضعی این محصولات دیده شده است، و کلاژن یک مولکول بسیار بزرگ است، بنابراین انتظار نمی‌رود که از طریق مو یا پوست جذب شود و بنابراین آن را برای محصولات مو توصیه نمی‌کنیم.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *