فرشاد اکزابی: سازنده مستند نگران جامعه است



به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فرشاد اکتسابی ، کارگردان این مستند در کشورمان ، سال گذشته فیلم “FA” درباره فساد اقتصادی را ساخت که برنده جایزه دوم بخش کارآفرینی جشنواره فیلم Hagihat شد و در بخش ملی نامزد بهترین کارگردانی شد.

این کارگردان درباره ساخت این فیلم توضیح داد: “هنگام ساخت” FA “، من سعی نکردم شخص یا جریان خاصی را فاش کنم و هیچ ایده ژورنالیستی در مورد پرونده نداشتم. “در حقیقت ، من به دنبال یک دیدگاه علمی و تحقیقاتی بودم تا بگویم چه عواملی باعث می شود حاکمیت اقتصادی یک کشور از مشکلی به نام فساد رنج ببرد.”

کارگردان سعدی کارنو درباره تنوع مضامین و مضامین در سینمای مستند گفت: ما باید متنوع بودن موضوعات در سینمای مستند را از این منظر بررسی کنیم که آنچه یک مستندساز ایجاد می کند تابعی از شرایط جامعه است. “اگر در مقطعی از تاریخ ، مستندها به موضوعات اجتماعی می پردازند ، باید نتیجه گرفت که مشکلات ما بیشتر در یک زمینه اجتماعی خلاصه می شوند.”

سازنده این مستند ادامه داد: مستندساز نگران جامعه است. “اگر فیلمسازان مستند به زمینه یا موضوع خاصی پاسخ دهند و تمایل به خلق آثار اجتماعی یا اقتصادی داشته باشند ، به این معنی است که ما در این زمینه با چالش هایی روبرو هستیم و مستندسازان نیز در این امر دخیل هستند.

اکذبی با اشاره به اینکه شرایط ساخت مستند بسیار دشوار شده است ، گفت: فیلمبرداری یک کار گران قیمت است ، اوضاع اقتصادی کشور ضعیف است و در چنین شرایطی حوزه فرهنگی اولین جایی است که ضربه می خورد. وقتی اوضاع اقتصادی خراب است ، حوزه فرهنگ ، هنر و آموزش بسیار آسیب پذیرتر از سایر حوزه ها می شود ، زیرا دیگر در اولویت نیست. “مسائل و مشکلات فرهنگی همیشه آخرین اولویت است و با بحرانی شدن شرایط اقتصادی ، دولتها فقط به شرایط زندگی فکر می کنند.”

بیشتر بخوانید  بایدن و مک‌کارتی درباره افزایش سقف بدهی دولت به توافق نرسیدند

اکتساب در مورد فعالیت های جدید خود گفت: “امسال چندین مورد پیشنهاد شد ، یکی از آنها یک پروژه تلویزیونی بود که من روی آن تحقیق کردم ، اما به دلیل کمبود بودجه برای اپراتور تلویزیون متوقف شد و محقق نشد.”

این کارگردان ادامه داد: من به عنوان مستندساز بیکار نبوده ام و با بودجه شخصی در حال فیلمبرداری یک مستند اجتماعی با دوستانم هستم. ما می دانیم که این فیلم درآمد مالی برای ما نخواهد داشت ، اما ما اصرار داریم این کار را انجام دهیم. این فیلم مضمونی اجتماعی دارد و در مورد شرایط زندگی زنانی است که از همسران خود جدا شده اند. آنها در جامعه چه جایگاهی پیدا می کنند و شرایط زندگی ، کار و غیره چگونه است. برای آنها و اینکه با چه چالش ها و نگرانی هایی روبرو هستند. از مشکلات اقتصادی گرفته تا مشکلات فرهنگی.

وی افزود: “کار تحقیق با هزینه شخصی من انجام شده است و فکر نمی کنم بودجه بیشتری برای این مستند تأمین شود.”

اکزابی در پایان گفت: “من یک بار با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی همکاری کردم و از این همکاری خوشحالم.” در طول ساخت فیلم “FA” ، یک هیئت سه نفره در مرکز توسعه مرا در تمام مراحل ساخت فیلم همراهی کرد. آنها از زمان طراحی و پیش تولید تا آخر با ما بودند. این تعامل ما با مرکز را بهبود بخشید و به کیفیت نهایی فیلم کمک کرد. همه چیز هماهنگ و برنامه ریزی شده بود و من با سهولت شروع به تیراندازی کردم. “من این روش را خیلی دوست داشتم و همکاری راحت و جذابی بود.”

بیشتر بخوانید  مقامات استانی تصمیم گرفته اند کشت در خوزستان را ممنوع کنند

۵۷۵۷

دیدگاهتان را بنویسید