مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

فراموشی های طبیعی و غیر طبیعی در میانسالی کدامند ؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



آیا هر فراموشی نگران کننده است؟


با افزایش سن ارتباطات بین سلول های مغزی که باعث به یاد آوردن خاطرات می شوند، کاهش می یابد، اما این فراموشی تا چه حد طبیعی است؟ آیا نیاز است که به پزشک مراجعه کنیم؟ برای رسیدن به این پاسخ بهتر است تفاوت بین فراموشی طبیعی و چیزی که احتمالا باید به پزشک مراجعه کنیم، را بدانیم. پس تفاوت ها را با ما بخوانید.


فراموشی طبیعی


شما قرار ملاقات خود با یک دوست را فراموش کرده اید اما بعدا به یاد می آورید.شما به یاد می آورید که در سال گذشته در عروسی شرکت کرده اید اما نمی توانید به یاد بیاورید که دوست خود در آن عروسی بوده است یا خیر؟ شما هفته ی گذشته یک تماس تلفنی با همکار خود داشته اید اما در این هفته نیز با او تماس می گیرید چون به یاد نمی آورید که هفته ی پیش با او صحبت کرده اید.


غیر طبیعی : شما گاهی مسیر رفتن به محل کار خود را گم می کنید. درباره ی خانواده و دوستان خود سوال می پرسید. اتفاقات اخیر یا مکالماتی که تازه داشته اید را به یاد نمی آورید.


هنگام فراموشی اعداد


حالت معمول: شما پرداخت قبض یا صورت حساب خود را فراموش می کنید. یا فراموش می کنید که باید یک قاشق شکر به چایی خود اضافه کنید، و سه قاشق شکر در چایی خود می ریزید.


غیر طبیعی: برای به یادآوردن اعداد با مشکل مواجه هستید و به راحتی نمی توانید اعداد را به یاد آورید و مورد استفاده قرار دهید.

بیشتر بخوانید  9 نشانه بارز دیابت در مردان و راهکاری برای پیشگیری از این بیماری


فراموشی های طبیعی و غیر طبیعی در میانسالی کدامند ؟


بازی و سرگرمی من چه شد؟


طبیعی : شما برای یادآوری مسایلی مانند غذای داخل فر یا ضبط برنامه مورد علاقه خود نیاز به تنظیم ساعت دارید.


نگران کننده : نحوه ی کار با اجاق گاز یا دیگر وسایل را به یاد نمی آورید. قوانین بازی هایی که چندین دهه بازی یا تماشا می کردید را فراموش کرده اید.


وسایل من کجاست؟


طبیعی : تمام کیف یا جیب های خود را، میز آشپزخانه و هم چنین ماشین خود را چک می کنید ولی در نهایت کلید خود را جا می گذارید.


نگران کننده : شما وسایل خود را در مکان های عجیب و غریب قرار می دهید، مثلا تلفن همراه خود را در فریزر می گذارید. شما نمی توانید به یاد بیاورید که کجا هستید یا به چه علت به یک مکان رفته اید.


فراموشی زمان


طبیعی : برای به یاد آوردن اینکه در چه روزی هستید، متوقف می شوید و فکر می کنید اما در نهایت به یاد می آورید حتی اگر کمی طول بکشد.


نگران کننده : زمان برای شما گیج کننده است. نمی توانید به یاد آورید که در چه روزی هستید و امروز چند شنبه است و برای امروز چه برنامه ای داشته اید.


چطور به اینجا رسیدم؟


طبیعی : شما برای رفتن به یک آدرس معمول ممکن است گاهی نام خیابان را فراموش کنید اما می توانید بدون دانستن نام خیابان به آن آدرس بروید.


غیر طبیعی: شما نمی توانید راه خود را در خانه پیدا کنید و در پیدا کردن مکان هایی که به خوبی می دانید، گیج می شوید.

بیشتر بخوانید  7 سال اقامت در قانون تعرفه پرستاران


فراموشی کلمات


طبیعی : نام چیزی را فراموش می کنید، اما به قول معروف در نوک زبان شماست، اما نمی توانید آن را به زبان بیاورید.


غیر طبیعی: شما اشیا یا اشخاص را به نام دیگر صدا می زنید. مثلا به جای گفتن “قاشق” کلمه “تخت” از زبان شما شنیده می شود. در حین صحبت ناگهان متوقف می شوید و نمی توانید به یاد بیاورید که در مورد چه چیزی صحبت می کردید.


نام او چیست؟


حالت معمول: شما برای به یاد آوردن نام دوست خود کمی فکر می کنید.


هشدار: شما واقعا نمی توانید حتی نام فرزندتان را به خاطر بسپارید.


از دست دادن مراقبت از خود


حالت معمول: ممکن است گاهی مسواک زدن یا شانه کردن موی سر خود را قبل از بیرون رفتن از خانه فراموش کنید.


هشدار: مسئله این نیست که شما کارهای شخصی خود را فراموش می کنید، بلکه شما حتی نحوه ی انجام آن را به یاد نمی آورید. مثلا در حین پوشیدن لباس ناگهان گیج می شوید و نمی دانید چه باید بکنید.


نگرانی خانواده


حالت معمول: شما در مورد وضعیت حافظه خود نگران هستید، اما خانواده تان این طور فکر نمی کند. شما چیزها را فراموش می کنید اما با فکرکردن به یاد می آورید.


هشدار: خانواده ی شما، نگران شما و وضعیتتان است، اما شما نمی دانید که آنها در مورد چه چیزی صحبت می کنند.


چه کنم و چه موقع به پزشک مراجعه کنم ؟


اگر حالت های معمول و طبیعی برای شما پیش می آید نگران نباشید. خیلی موارد وجود دارد که می تواند کارایی حافظه شما را کاهش دهد. گاهی اشخاص وقتی فراموشی های کوچک به سراغشان می آید، اولین چیزی که به آن فکر می کنند آلزایمر است. بهتر است نگران نباشید، چیزهای دیگری می تواند در فراموشی دخیل باشد به عنوان مثال فقدان ویتامین B12، افسردگی، مشکلات تیروئید، و یا حتی کافی نبودن مایعات بدن

بیشتر بخوانید  مبارزه با سلاح های گیاهی برای از بین بردن آخرین جوش!


اما اگر هرکدام از این علائم ( هشدار دهنده و غیر طبیعی ) برای شما پیش می آید و برروی زندگی روزمره، کار و سرگرمی شما تاثیر گذاشته است حتما مراجعه به پزشک را در الویت قرار دهید.


اگر شما هم تجربه هایی از فراموشی داشته اید می توانید آن را در قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *