فتنه بلاگرها برای شب یلدا



آنچه دیگران می خوانند:

کم کم قطار پاییز در آخرین ایستگاه می ایستد و زمستان از راه می رسد، اما انگار پاییز برای خداحافظی و رفتن به زمان بیشتری نیاز دارد، فقط یک دقیقه دیگر! تا فرمان قطار را به دست زمستان بسپارد و کوله پشتی پاییزی اش را بردارد و برود. همان دقیقه ای که ما و اجدادمان سال ها جشن گرفتیم و آن را یلدا نامیدیم. اما به لطف فضای مجازی غبار تجمل بر دوش خانم جلدا خانم نشست و از یک شب ساده و فراموش نشدنی در کنار عزیزانمان به مراسمی پرهزینه و خسته کننده تبدیل شد!

شب يلدا

فضای مجازی یا فضایی برای تولید آداب و رسوم و آیین های جدید؟!

این روزها مطالب فضای مجازی بیش از هر جای دیگری دم یلدا را گرفته است. از لباس قرمز و هماهنگی که خانم بلاگر برای شب یلدا برای خانواده خریده تا تخفیف آتلیه برای عکس یلدا و تخفیف ویژه فروشگاه اینترنتی روی محصولاتشان. هر صفحه را هر طور که ورق بزنید، به شما این اطمینان را می دهند که اگر این آداب و رسوم جدید را رعایت نکنید یا چنین محصولی را برای ایالدا نخرید، عقب خواهید ماند و نمی توانید نام ایلدا را روی آن بگذارید. اصلاً دستبندت!

زندگی مجلل و پر زرق و برق یک وبلاگ نویس به تدریج آداب و رسوم پشت فضای مجازی را وارد سادگی و شیرینی دنیای واقعی ما خواهد کرد. ما نمی دانیم پشت این عکس ها چه پنهان است و وبلاگ نویسان با نمایش زندگی خود چه درآمدی به دست می آورند. بعد اصرار می کنیم که زندگیمان را همان طوری کنیم که خانم بلاگر نشان داده یا می نشینیم و دلتنگ زندگی او در برنامه می شویم! لطفا اجازه ندهید فضای مجازی تشریفات اصیل ایرانی را از بین ببرد و کوهی از تجمل به ما بدهد. شب یلدا را آنگونه که در آداب و رسوم ما هست جشن بگیریم نه آنطور که وبلاگ نویسان نشان می دهند.

شب يلدا

ست لباس رسمی که در یلدا نیست!

اگرچه شب یلدا یک سنت دیرینه در بین ایرانیان است، اما فرصتی برای وبلاگ نویسان است تا زندگی خود را به رخ بکشند و تجمل گرایی خود را به رخ بکشند. تا مدت ها زیبایی یلدا به خاطر پاکی و صداقتش بود نه لباس گران قیمت و همرنگ اعضای خانواده. لباس هایی که در فضای مجازی بازار داغ هستند و در صفحات وبلاگ نویسان جزو همیشگی مراسم یلدا محسوب می شوند. اغلب، این لباس ها هزینه زیادی دارند و برای پوشیدن در مناسبت های دیگر سال مناسب نیستند. بذار برات راحت کنم که لباست با بقیه فامیل هم جور باشه یا نه؟! رسمی نیست که به جلدا یا جشنواره دیگری آمده است. بدعتی است که به لطف فضای مجازی رایج شده است.

بیشتر بخوانید  واکنش ژاله معلم به نامگذاری کوچه به نام او

حجت الاسلام «محمد برمئی» کارشناس خانواده درباره تأثیر وبلاگ نویسان در زندگی و انتخاب مردم می گوید: وبلاگ نویسان آسیب های اجتماعی قابل توجهی به جامعه وارد می کنند. اولین آسیب ذائقه جامعه است. وبلاگ نویسان سلیقه فردی افراد را زیر پا می گذارند و آنها را نسبت به جان و مال خود احساس بدی می کنند. وقتی بدون توجه به شرایط اجتماعی هر روز با همان رنگ و لباس مقابل دوربین ظاهر می شوم، باعث می شوم برخی از مخاطبینم احساس حقارت کنند. وبلاگ نویسان ذائقه مردم را تغییر می دهند. آنها را با لباس و استایل آشنا می کنند و رسما به آنها می گویند چه بپوشند و چه نپوشند! »

این کارشناس خانواده در ادامه می‌گوید: «وبلاگرها دغدغه‌های مردم را تغییر می‌دهند و به اصطلاح جای‌گذاری را برایشان مهم می‌کنند. در واقع جزییات زندگی آنقدر برای مردم مهم شده و سلیقه آنها متنوع شده است که سه اتفاق بسیار ساده اما مهم در سرشان می افتد. اول از همه؛ آنها به شدت خود را تحقیر می کنند و از آنچه که دارند لذت نمی برند. دیگر؛ اعتماد به نفسشان در انتخابات کم شده و ثالثاً هیچ رضایت و لذتی از زندگی ندارند».

سعی کنید از طولانی ترین شب سال در کنار هم لذت ببرید، البته اگر لباس اعضای خانواده شما هم رنگ و با سفره ایلدا شما همخوانی داشته باشد اشکالی ندارد، اما به شرطی که برای خرید لباس های جدید هزینه نکنید و از آنچه که دارید استفاده کنید. دارند. تا خرج نکنید و با هزینه های اضافی جیبتان را خالی نکنید.

شب يلدا

عکس Ialda خود را در یک جمع خانوادگی بگیرید، نه در یک استودیو!

بیشتر بخوانید  آیا فردا سه شنبه مدارس تعطیل است ۱۵ آذر ۱۴۰۱ – ایران چطور

در قدیم مردم در آخرین شب پاییز و آغاز زمستان جمع می شدند و این شب را جشن می گرفتند و تا صبح بیدار می ماندند تا خورشید را ببینند. رکن اصلی این جشن حضور سالمندان و سالمندان بود نه عکاسی آتلیه ای! مردم بر این باور بودند که حضور بزرگان خانواده نمادی از عصر خورشید در پایان پاییز است و دوست داشتند این شب را با آنها بگذرانند. اما امروز به نظر می رسد پای ثابت شب یلدا عکس های آتلیه ای است، عکس هایی که دیگر حضور بزرگترها در آنها به چشم نمی خورد.

مدت ها قبل از یلدا، آتلیه ها برای شب چله و عکس یلدا در فضای مجازی تخفیف های ویژه ای در نظر می گیرند و وبلاگ نویسان در صفحات خود می گویند که در آتلیه ای خاص برای شب چله عکس می گیرند. به لطف فضای مجازی، گویا بین برخی از خانواده ها و زوج ها رایج شده است که یلدایشان با این عکس های گران قیمت و گرانقیمت ماندگار شود.

زیبایی عکس های شب چلا همان عکس های قدیمی است که زیر صندلی و در جمع خانواده و بزرگترها گرفته شده اند و هنوز هم می توان شادی و صمیمیت را پشت قاب شیشه ای آنها حس کرد. اگر با خودمان صادق باشیم و ارتباط چشمی را کنار بگذاریم، نباید این همه پول خرج عکس هایی کنیم که با دوربین تلفن همراه می توان گرفت!

«معصومه نصیری» کارشناس سوادآموزی درباره تغییر فرهنگ اجتماعی از طریق رسانه ها و فضای مجازی می گوید: مخاطب نباید تعبیر «همه اینطوری» را باور کند. مثل این است که بگوییم «همه اینطور لباس می‌پوشند»، «همه این‌طور حرف می‌زنند»، «همه این‌طور رفتار می‌کنند». گاهی اوقات «همه این‌طور» به این باور می‌رسند که ما در اقلیت هستیم و مجبور می‌شویم خودمان را رعایت کنیم. تأثیری که برخی از تولیدات رسانه‌ای بر فرهنگ می‌گذارند آنقدر زیاد است که ما را گیج می‌کنند تا جایی که نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و به خود می‌آییم در حالی که اینقدر تأثیر گذاشته‌ایم بدون اینکه بدانیم جایی برای تغییر وجود ندارد».

ما موظفیم آداب و رسوم کهن ایرانمان را که از نیاکانمان به ارث برده ایم به آیندگان منتقل کنیم، اجازه ندهیم این فرهنگ ایرانی-اسلامی ما در دستان رسانه ها و فضای مجازی به گونه ای تغییر کند که وقتی به دست آیندگان ما برسد، هیچ نشانه ای از اصالت فرهنگ ایرانی نخواهد داشت!

بیشتر بخوانید  کمک اتومبیل ایران 400 دانشجوی آموزش دیده فنی و حرفه ای را به خود جذب می کند

شب يلدا

نگران خوشبختی و صداقت جلدا باشید نه آجیل و مخلفاتش!

مردم برای شب مانی خود که تا طلوع آفتاب ادامه داشت مدت زیادی غذا تهیه می کردند تا در این مدت غذا بخورند. انتخاب غذاهای جلدا بر اساس ذائقه و سلایق هر خانواده انجام می شود، به همین دلیل رسم شلوغی در هر شهر و روستایی متفاوت است. برای سفره شب تان هم می توانید هر غذایی را به دلخواه خود تهیه کنید، اینطور نیست که سفره شب یلدا حتما شامل چند غذای خاص باشد. آجیل از جمله تنقلاتی است که به ذائقه شما در سفره یلدا پیدا می شود، اما فکر نکنید لازم است. سفره های رنگارنگ یلدا بلاگر را ملاک قرار ندهید. شب یلدا را باید در کنار بزرگترها و خانواده با شادی و محبت سپری کرد نه با نگرانی و استرس، چرا که سفره شما باید پر از دوست داشتن ها و دوست داشتن های شما باشد!

ایرانیان قدیم می گفتند شب یلدا شب تولد عشق و دوستی است. آنها معتقد بودند روز که به معنای عشق و نور است، با شب و شیطان رودررو می شود و با شیطان می جنگد، به همین دلیل بلندترین شب سال را شب چلهنا جشن می گرفتند و می گفتند که در این شب، پس از جنگ طولانی خورشید و خورشید. شیطان، خورشید و مهر برنده هستند. خواهد بود دلیل این شب دور هم جمع شدن و آواز خواندن و گوش دادن به موسیقی است. بنابراین غذا باید ساده و مطابق ذائقه شما باشد. آن را امتحان کنید؛ ساده و صمیمی، وقتی با هم هستید یک دقیقه بیشتر لذت ببرید تا این که این یک دقیقه را به کام خود و اطرافیانتان تلخ کنید و به دنبال اسراف و هزینه های غیر ضروری بروید!


دیدگاهتان را بنویسید