مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

فاویسم یا آلرژی به لوبیا

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


فاویسم بیماری لوبیا، ارثی است یا تغذیه ای؟

فاویسم یا بیماری لوبیا یا G6PD بیماری ارثی خون علت آن نقص در آنزیم گلوکز فسفات دهیدروژناز است. گلوکز 6-فسفات دهیدروژناز یک آنزیم مهم در شانت هگزوز مونوفسفات برای حفظ ذخایر داخلی است. گلوتاتیون سلولی احیاء ضروری است.

این آنزیم گلوکز فسفات به اسید فسفوگلوکونیک تبدیل می شود همچنین در طی این عملیات تبدیل می شود NADPH گلوتاتیون کاهش یافته از گلبول های قرمز در برابر اکسیداسیون محافظت می کند غشا و هموگلوبین محافظت می کند. در غیاب گلوتاتیون کاهش یافته، اکسیدان ها باعث رسوب و تولید هموگلوبین می شوند بدن هاینز و غشای گلبول های قرمز آسیب جدی می بیند و این دو تغییر باعث مرگ زودرس گلبول های قرمز می شود.

در مناطق با شیوع بالای مالاریا که مالاریا بومی است، کمبود G6PD 5 تا 25 درصد است، در حالی که در مناطق غیر بومی، شیوع کمتر از 0.5 درصد است. شیوع آن در ایران 10 تا 14.9 درصد است که بیش از 600 میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا هستند و بیماران در حالت عادی کاملاً طبیعی هستند و هیچ علامتی ندارند و تنها در صورت وجود حبوبات یا برخی داروها علائم حاد آن بروز می کند. دیده می شود.با این بخش از دلگرم کننده با من باش.

فاویسم بیماری لوبیا، ارثی است یا تغذیه ای؟

فاویسم به بیماری لوبیا معروف است

فاویسم یک بیماری فصلی، ارثی و تغذیه ای است که به صورت کم خونی، عمدتاً به دلیل مصرف لوبیا سبز خام و گاهی منجمد و یا به دلیل مصرف برخی داروها و مواد شیمیایی اکسید کننده در افراد حساس بروز می کند. این بیماری مسری نیست. بلکه یک بیماری ارثی است کروموزوم Ks منتقل می شود. افراد مبتلا به طور معمول طبیعی هستند و هیچ علامتی ندارند مگر اینکه لوبیا بخورند که در این صورت علائم حاد در آنها ایجاد می شود. در ایران فاویسم از سواحل خزر سرچشمه گرفت.

بیشتر بخوانید  موارد مصرف قرص لیورگل و عوارض جانبی این دارو

مراکز بیماری نیز در سواحل خلیج فارس به ویژه مناطق جنوبی و جنوب شرقی ماهدشت، فسا و فیروزآباد فارس و روستاهای شمال ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان. در پسرها بیشتر دیده می شود زیرا پسران کروموزوم X و دختران دارای کروموزوم X هستند و برای ابتلا پسران به این بیماری کافی است فقط یک کروموزوم معیوب داشته باشند، اما اینطور نیست. مراقب باشید که دختران از این بیماری بیمار نشوند. اصلا

فاویسم به بیماری لوبیا معروف است

علائم و نشانه های فاویسم

فاویسم در برخی از کودکان با علائمی تقریباً مشابه علائم عمومی رخ می دهد خستگی، کبودی، استفراغ، اسهال، حالت تهوع، درد شکم، رنگ پریدگی، گاهی تب، کم خونی، ادرار زیاد، ضعف شدید و یرقان از علائم فاویسم است. است. بنابراین در صورت داشتن این علائم در کودکان باید در صورت لزوم برای تزریق خون به بیمارستان منتقل شوند. البته شدت و علائم این بیماری در افراد مختلف متفاوت است. این علائم معمولاً 24 تا 48 ساعت پس از مصرف اکسیدان به طور ناگهانی ظاهر می شوند. اگر فردی دچار کمبود گلوکز فسفات دهیدروژناز مزمن یا شدید باشد، علاوه بر علائم فوق، ممکن است سنگ کیسه صفرا، طحال بزرگ، نارسایی کلیه، گلبول های سفید معیوب و آب مروارید نیز داشته باشد. فاویسم که زیرگروه بیماری های عفونی است باید در همه افراد به خصوص کودکان بسیار جدی گرفته شود زیرا کم خونی ناشی از این بیماری در صورت عدم کنترل به موقع می تواند آسیب جدی به کبد و کلیه وارد کند.

———————————————— ———————————-

رابطه فاویسم و ​​لوبیا

لوبیا را در انگلیسی faba, fava bean, beans می نامند و نام علمی آن leguminosae و از خانواده vicia faba L. است.

بیشتر بخوانید  ایدز چه ضرری برای بدن دارد؟

حبوبات در حدود 6000 سال قبل از میلاد بخشی از رژیم غذایی مردمان مدیترانه، آسیا و آفریقا بود. امروزه لوبیا در سایر نقاط جهان کشت می شود. این گیاه حاوی ماده ای به نام فیتین «ارزش غذایی بالایی دارد، سرشار از کلسیم است و مقوی محسوب می شود.

مردم شمال ایران آن را به صورت خام همراه با بیشتر غذاها مصرف می کنند. استفاده از لوبیا خام در چین و تایلند نیز رایج است، دانه ها را با کمی نمک در روغن سرخ می کنند و مانند آجیل می خورند.

  • لوبیا گیاهی است یکساله با ساقه های قوی و مستقیم به طول 1.5 – 0.5 متر، با برگ های متناوب و برگ های خاکستری پیچیده، با گل های سفید بزرگ با لکه های سیاه و بنفش. میوه آن همان لوبیا و دارای غلاف کرکدار است.
  • لوبیا علاوه بر خوردن انسان و دام دارای خواص دارویی است و در طب سنتی ایران از قسمت های روی زمین این گیاه برای مصارف دارویی استفاده می شود.
  • لوبیاها ذاتا سرد هستند اما گلهای باقلا گرم هستند.
  • دم کرده گل باقلا برای دفع سنگ کلیه و قولنج کلیوی استفاده می شود. گل باقالی مدر و ضد تشنج است و در التهاب مثانه مفید است.
  • مخلوط پودر لوبیا با روغن بادام و کمی شکر برای سرفه و گلودرد مفید است.
  • خوردن حبوبات در برخی افراد باعث ایجاد نوعی مسمومیت می شود که به آن فاویسم می گویند.
  • در برخی موارد باعث عوارض بسیار شدید و کشنده می شود. باعث تب، کم خونی، یرقان، اسهال، اختلالات روانی و مشکلات قلبی می شود. بنابراین باید از خوردن حبوبات تازه و خام خودداری کنید.
  • همچنین می تواند ناشی از بوی گل و لوبیا باشد و در افرادی که فاقد آنزیم گلوکز-6-فسفات دهیدروژناز هستند بیشتر دیده می شود.
  • لوبیا در آب و هوای معتدل رشد می کند و به رطوبت زیادی نیاز دارد. لوبیا در آسیا، اروپا، آفریقا و ایالات متحده کشت می شود و چین بزرگترین تولید کننده آن است.
بیشتر بخوانید  آروماتراپی و ۱۵ فایده فوق العاده آن برای سلامتی

———————————————— ———————————-

راه های درمان کودکان مبتلا به فاویسم:

  • هرگز برای تسکین درد یا کاهش تب به کودک آسپرین ندهید. استامینوفن فقط به مقدار تجویز شده توسط پزشک مجاز است.
  • بهترین درمان فاویسم پیشگیری از علائم و اجتناب از قرار گرفتن در معرض عوامل همولیتیک است.
  • درمان معمولاً با مقدار کافی سرم و در صورت لزوم انتقال خون به پزشک است.
  • در موارد همولیز حاد باید سریعاً به بیمار تزریق شود و در صورت نارسایی حاد کلیه با تجویز پزشک دیالیز انجام شود.
  • در برخی موارد به دلیل تخریب سلول های خونی می توان طحال را از بدن خارج کرد همچنین در موارد کم خونی مکمل های اسید فولیک، ویتامین E و آهن می تواند به بهبود وضعیت کمک کند.
  • گاهی به دلیل هیپوکسی، بیماران باید تحت اکسیژن درمانی قرار گیرند و برای جلوگیری از نارسایی کلیوی، تزریق داخل وریدی انجام شود.

———————————————— ———————————-

نکات مهم

فرد مبتلا به فاویسم نمی تواند خون اهدا کند.
اگرچه فاویسم معمولاً در سن 10 سالگی به طور حاد عمل می کند، اما بیمار باید اقدامات احتیاطی را انجام دهد و گاهی اوقات بین 30 تا 40 سالگی تشخیص داده می شود.

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید فاویسم یا آلرژی به لوبیا

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع: ویکی پدیا

———————————————— ———————————-

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *