مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

فاطمی امین فرصت کافی برای حل مشکلات نداشت

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



  • طبق مقررات، وزرای جدید باید حداقل یک سال فرصت داشته باشند
  • درخواست برای اخراج وزیر صمت چهار ماه پس از روی کار آمدن دولت ثبت شد
  • حداقل دو سال طول می کشد تا نتایج حل مشکل خودرو ظاهر شود

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، ملک الشریعه نیاسر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در رابطه با احضار سیدرضا فاطمی وزیر صمت گفت: مجلس باید بر کار وزرا نظارت کند.

وی با بیان اینکه به طور کلی فراخوان هر وزیری می تواند چهار دلیل داشته باشد، افزود: اولین دلیل برای فراخوان ممکن است مسائل دسترسی باشد. مثلاً اگر وزیر رویکرد انقلابی یا مدیریت جهادی نداشته باشد، هر وقت این مسائل ثابت شد، نمایندگان مجلس می توانند وارد شوند.

شریعتی با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل استیضاح می تواند بحث فساد باشد، اظهار داشت: دو دلیل دیگر که می توان از وزرا زیر سوال برد، بحث فساد است. اگر معلوم شود وزیر مفسده است باید با او برخورد شود که آن هم زمان مشخصی ندارد; وزیر ممکن است یک ماه در کار بوده باشد اما معلوم شد که او فساد کرده است.

نماینده مردم تهران خودداری وزرا از اجرای قانون را سومین دلیل این فراخوان دانست و افزود: زمانی که این قانون در مجلس تصویب و در شورای امنا تصویب شد به وزیر داده می شود. یک چارچوب زمانی مشخص برای اجرای قانون

وی ادامه داد: اگر وزیر بدون دلیل موجه می گوید قانون را قبول ندارم و آن را اجرا نمی کنم باید با آن برخورد شود. وزیر می تواند به نمایندگان اعلام کند که قانون اشکال دارد و ما لایحه تغییرات را در مجلس ارائه می کنیم که این بحث دیگری است.

بیشتر بخوانید  چهره باورنکردنی "ابرو گوندش" در خاکسپاری مادرش/ عکس

شریعتی گفت: چهارمین دلیلی که می توان برای استیضاح ذکر کرد، عملکرد وزیر در رابطه با وعده هایی است که در جریان رای اعتماد نمایندگان و صحن مجلس داده است.

وی افزود: در سه دلیل اول بحث زمان مطرح نیست; هر گاه مشخص شود وزیر برخورد اشتباهی داشته، مرتکب فساد شده یا در برابر قانون متکبرانه رفتار کرده است، می توان با وی برخورد کرد. اما در خصوص عملکرد وزیر در رابطه با برنامه های پیشنهادی وی، در مصوبات داخلی مجلس به موضوعات پرداخته شده و معیارها و مبانی آن تعیین شده است.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: اگرچه قانون در اینجا هم مطرح نمی کند اما روح قانون و منطق قانون گذاری می گوید باید به آنچه پیش بینی شده عمل کنیم. در مواد 235 تا 238 آیین نامه داخلی مجلس نمایندگان به موضوعات مربوط به گزارش سالانه وزرا به قوه مقننه درباره اجرای برنامه های اعلامی در زمان رای اعتماد اشاره شده است.

شریعتی گفت: بر این اساس هر یک از وزرا موظفند هر سال در سالگرد رای اعتماد گزارشی از عملکرد خود در رابطه با آنچه به مردم وعده داده اند ارائه دهند. این گزارش به کمیته تخصصی مربوطه ارجاع می شود. و کمیسیون در حال بررسی آن است.»

طبق مقررات، وزرای جدید باید حداقل یک سال فرصت داشته باشند

وی با بیان اینکه اگر گزارش ارائه شده به مجلس مساعد نباشد، پس از بررسی در صورت لزوم مرحله استیضاح انجام می شود، افزود: البته به این معنا نیست که فقط در این لحظه می توان استیضاح را آغاز کرد، بلکه روح قانون حاکی از آن است و باید حداقل یک سال به وزیر فرصت داده شود تا مسیری که طی می کند مطابق با برنامه های اعلام شده باشد.

بیشتر بخوانید  پیشرفت ۱۸ درصدی اجرای پروژه بهسازی محور غیزانیه به هفتکل

شریعتی توضیح داد: البته برخی اتفاقات بیش از یک سال طول می کشد. برخی از مشکلات به گونه‌ای است که برای حل آن نیاز به زمان بیشتری داریم، مثلاً وزیر اقتصاد اصلاح نظام مالیاتی یا اصلاح نظام بانکی را انجام دهد که برای چنین مسائلی بیش از یک سال زمان نیاز است.» بنابراین باید بررسی کنیم. آیا وزیر به برنامه های آنها عمل کرده است.

نماینده مردم تهران گفت: موضوعات مطرح شده در مورد وزارت صمت نیز از همین دست است. موضوع خودرو مشکل جدیدی نیست و ادعا می شود که یک وزیر از سه تا شش ماهگی می تواند به طور معجزه آسایی مشکلات صنعت خودرو را حل کند. آیا می توان گفت وزیر باید ظرف چند ماه تمام مشکلات صنعت خودروسازی پیچیده را حل کند و اگر نتوانست او را فراخوانی کنیم؟

درخواست برای اخراج وزیر صمت چهار ماه پس از روی کار آمدن دولت ثبت شد

شریعتی افزود: معتقدم باید فرصت بیشتری به وزیر صمت داده شود، بنابراین در این مقطع با فراخوان وزیر صمت مخالفیم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: علاوه بر استیضاحی که در شرایط فعلی در حال انجام است، وی در 23 آذر سال 1400 ثبت نام شد، یعنی سه تا چهار ماه پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، دولتی که در شرف روی کار آمدن است. چند ماهه؟

وی گفت: موضوعی که استیضاح در مورد آن ثبت شد بحث تولید خودرو است. این صنعت دغدغه همه مردم و مسئولان است و حل این موضوع برای همه مهم است و دولت و وزیر نیز راهکارهای متفاوتی برای این چالش دارند.

حداقل دو سال طول می کشد تا نتایج حل مشکل خودرو ظاهر شود

نماینده مردم تهران افزود: حل مشکل تولید خودرو حداقل دو سال زمان می برد، وزیر نیز برای حل این مشکل برنامه دارد، هرچند ممکن است اشتباهاتی در کار باشد، اما آن اشتباهات راهبردی نیست که یادآوری شود. وزیر بر این اساس.

بیشتر بخوانید  ترافیک سنگین در خروجی‌های تهران

شریعتی گفت: به همین دلیل به نظر من باید حداقل تا دو سه ماه آینده که گزارش سالانه وزیر صمت رسماً به مجلس ارائه شود، صبر کرد. نمایندگانی که با آنها صحبت کردم به طور کلی این بحث را پذیرفتند که باید حداقل یک سال صبر کنیم تا در مورد عملکرد وزرا تصمیم گیری کنیم، زیرا این زمان منطقی برای ارزیابی عملکرد دولت جدید است.

وی با بیان اینکه به همراه تعدادی از نمایندگان به برخی از وزرا از جمله وزیر صمت نامه نظارتی نوشتیم، توضیح داد: جلسه شنبه گذشته با وزیر نفت را یکی از آنها قرار دادیم.

شریعتی به مناسبت دیدار هفته گذشته با وزیر نفت گفت: از برنامه هایی که آقای اوجی در جلسه رای اعتماد ارائه کردند و به صورت مکتوب به مجلس ارسال شد، خواستیم گزارشی ارائه شود. نمایندگان با انتقاد از گزارش‌های وزارت نفت، خاطرنشان کردند: در جلسه با وزیر انتقادات را مطرح کردیم. برخی از پاسخ ها قانع کننده بودند و برخی نیاز به توضیح بیشتری داشتند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: این یک راه منطقی برای جمع بندی عملکرد وزیر صمت در دو سه ماه آینده است. سپس می توان تصمیم گرفت که نتیجه وزیر صمت مثبت یا منفی باشد و اگر عملکرد وزیر صمت ارزیابی قابل قبولی نداشته باشد، می توان آن را اصلاح کرد یا خیر که در این صورت استیضاح قابل طرح است. مطرح کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *