غفلت از گلستان از کشت فراسرزمینی / به دیپلماسی اقتصادی نیاز داریم – آژانس مهر نیوز | اخبار ایران و جهان


خبرگزاری مهر– گروه استان: بحران های آب و هوایی و تغییرات آب و هوایی که کشور ما را تحت تأثیر قرار داده است ، تأثیر مستقیم بر اقتصاد کشاورزی گلستان دارد ، بنابراین کمبود آب و دسترسی دشوار به منابع آبی ، سرنوشت حدود دو میلیون نفر در استان و اشتغال و آینده آنها را تهدید کرده است. .

اگرچه بارندگی های پی در پی طی دو سال گذشته نوید روزهای بارانی در سال های آینده را داده است ، اما اکنون کارشناسان می گویند گلستان خشک ترین روزهای خود را در نیم قرن اخیر تجربه می کند.

کارشناسان می گویند به جای اصرار بر کشاورزی پرمصرف و کم بازده در روستاها ، می توان از ظرفیت کشورهای همسایه استفاده کرد.

قزاقستان جدی ترین پیشنهاد همکاری برای توسعه روابط تجاری ، به ویژه در بخش کشاورزی با ایران است. کشوری عظیم با کشاورزی پر محصول که ایران هنوز مشتری گندم و دام برای آن است. کشوری که هزینه های تولید آن ارزان است و مسیرهای ارتباطی آن به گلستان و ایران نیز افزایش و بهبود یافته است.

غفلت از گلستان از کشت فراسرزمینی / ما به دیپلماسی اقتصادی نیاز داریم

راه آهن اینچه-برون ، که ایران را با آسیای شرقی متصل می کند و اکنون به یک خط راه آهن گسترده مجهز است ، توسعه گرگان و اتحاد و قزاق های ساکن گلستان از پتانسیل کامل برای توسعه روابط تجاری به ویژه در بخش های کشاورزی و دام با قزاقستان برخوردارند.

قزاقستان فرصتی برای کشت است دریایی

به گفته هادی هاگناس ، استاندار گلستان ، قزاقستان 222 میلیون هکتار زمین کشاورزی دارد و از این رو محیط مناسبی برای کشت های فرعی در استان است. این در حالی است که گلستان 700000 هکتار زمین کشاورزی دارد.

وی با اشاره به اینکه قزاقستان با وجود تحریم ها مصمم است روابط جامع و همکاری با ایران را توسعه دهد ، خاطرنشان کرد: این کشور ظرفیت خوبی برای همکاری های کشاورزی دارد.

استاندار گلستان تأکید کرد: در شرایط فعلی که بحران اقتصادی و اقلیمی کشاورزی ما را تحت تأثیر قرار داده است ، می توانیم از ظرفیت قزاقستان برای کشاورزی استفاده کنیم و ظرفیت سایر کشورها را که با آب و هوای فعلی ما سازگار است فعال کنیم.

وی به حفاظت از منابع آب و خاک و کاهش هزینه های تولید به عنوان مزایای برنامه اقتصادی اشاره کرد.

هاگناس تاکید کرد: پرواز گرگان به اتحاد و ادامه این واقعیت که تاکنون 3 پرواز موفق و با استقبال صورت گرفته است و بهسازی خط گسترده راه آهن در راه آهن ایران – ترکمنستان – قزاقستان یک فرصت بی نظیر برای شرکت گلستان در تجارت با کشورهای اوراسیا است.

بیشتر بخوانید  اشتغال 1970 دانشجو در شهر سلسله

غفلت از گلستان از کشت فراسرزمینی / ما به دیپلماسی اقتصادی نیاز داریم

وی همچنین گفت: براساس گزارش سازمان ژئودزیک حدود 20 درصد از مساحت استان گلستان در مناطق مختلف با حداکثر 22 سانتی متر در سال آرام شده است.

حق شناس دلیل اصلی غرق شدن در استان را برداشت آب به ویژه از چاه های عمیق عنوان کرد و ادامه داد: بین 15 تا 17 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد که شرکت آب منطقه ای باید آنها را تعطیل کند.

گلستان در آب و خاک دچار بحران شده است

بخشی از آب و هوای گلستان تحت تأثیر بحران های آب و خاک قرار گرفته است ، بنابراین منابع آب گلستان اکنون نزدیک به صفر است و ما شاهد غرق شدن زمین هستیم.

به گفته مدیر آبهای منطقه ای گلستان ، 80 درصد ظرفیت سدهای استان خالی است و امسال به دلیل شرایط خشکسالی ، در کارگروه سازگاری با کمبود آب در استان ، ممنوعیت کشت شالی و سایر محصولات حامل آب در طول سال آبی جاری ، به ویژه از یک چاه.

زراعت دریایی این نه تنها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست ، بلکه فشار بر منابع طبیعی کشور را کاهش می دهد و ذخایر خوبی را برای آینده برجای می گذارد. سید محسن حسینی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سالهای اخیر به دلایلی مانند ارزش اقتصادی بیشتر برنج ، توسعه این محصول با استفاده از آب چاه به صورت غرق شدن خسارت به سفره های زیرزمینی.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: طبق قانون بودجه سال 1400 که کشت صیفی را به صلاحدید کارگروه سازگاری کمبود آب در استان واگذار کرد ، کارگروه مورد نظر در استان گلستان تشکیل شد و با توجه به این خشکسالی سالانه که یکی از خشک ترین سالهای 50. اخیراً کشت ممنوع شده است شالی و سایر محصولات حامل آب در طول سال آبی جاری ، به ویژه از یک چاه.

در سالهای اخیر کشاورزی گران قیمت و بدون برنامه ریزی برخی از منابع آب و خاک گلستان را از بین برده است. به گفته کارشناسان ، کشاورزی بیگانه نه تنها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست بلکه فشار بر منابع طبیعی کشور را کاهش می دهد و ذخایر خوبی را برای آینده به جا می گذارد.

غفلت از گلستان از کشت فراسرزمینی / ما به دیپلماسی اقتصادی نیاز داریم

زراعت دریایی این یک ضرورت اقتصادی است

بیشتر بخوانید  معلمان سرمایه‌های ارزشمند جامعه هستند

کارشناس کشاورزی در گفتگو گزارشگر بیشتر وی کشت در خارج از کشور را یک ضرورت اقتصادی و اجتماعی دانست و با تأکید بر اینکه این روش باعث افزایش اشتغال در خارج از کشور و درآمد ارزی می شود ، گفت: هدف از این کشت کاهش فشار بر منابع داخلی به دلیل کمبود آب و خاک و ایجاد کار در خارج از کشور است. فارغ التحصیلان رشته کشاورزی. باید در نظر داشت

زراعت دریایی برای کاهش فشار بر منابع داخلی به دلیل کمبود آب و خاک و همچنین ایجاد اشتغال در خارج از کشور برای فارغ التحصیلان کشاورزی. رحمان چرااهالی با بیان اینکه استان گلستان به شدت به آب احتیاج دارد و با پدیده شور شدن اراضی خود روبرو است ، افزود: از طرف دیگر ، افزایش جمعیت مصرف کننده مواد غذایی فشار بیشتری را بر منابع اساسی استان از طریق کشاورزی دریایی می توان اطمینان حاصل کرد که بخشی از فشار کاهش می یابد.

مدیرعامل سابق سازمان تعاون روستایی کشور ادامه داد: برای استفاده از این ظرفیت می توان با حمایت سازمان های دولتی سازمان های کوچک (تعاونی و شرکت های سهامی و …) تشکیل داد.

این کارشناس کشاورزی با تأکید بر اینکه شناخت و اطلاعات کامل کاربران یا کاندیداهای این طرح از قوانین حقوقی و تجاری و صاحبان کشورهای هدف برای تحقق این مهم بسیار مهم است ، افزود: تضمین سرمایه سرمایه گذاری ایران توسط مقامات مربوطه خرید محصولات تولید شده توسط کشاورزان ایرانی در کشور مقصد یکی از مواردی است که باید به آن پرداخته شود.

چرااهالی خاطرنشان کرد: ایجاد یک واحد (اداره) برای معرفی این فرصت و جذب کاندیداها در حوزه معاون اقتصادی استاندار می تواند به معرفی این ظرفیت بیش از گذشته کمک کند.

وی گفت: برای توسعه کشت دریایی و ضمن استقبال از تولید محصولات پرآب در کشورهای هدف ، علاوه بر حمایت دولت ، باید روابط اقتصادی و سیاسی را از طریق مشاوران اقتصادی با این کشورها توسعه دهیم.

غفلت از گلستان از کشت فراسرزمینی / ما به دیپلماسی اقتصادی نیاز داریم

این برای توسعه کشت به دیپلماسی قوی نیاز دارد دریایی وجود دارد

امیر یوسفی در گفتگو با گزارشگر بیشتر تأکید بر این امر برای توسعه تولید مثل دریایی وی همچنین در روابط دیپلماتیک و اقتصادی به زیرساخت نیاز داریم ، وی افزود: به عنوان مثال ، در سال های اخیر شرایط خوبی برای سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران ایجاد شده است. دریایی این در گرجستان موجود بود ، اما اخیراً ، با وجود تحریم ها علیه ایران و فشارهای ایالات متحده ، مشکلاتی برای سرمایه گذاران و استفاده از ظرفیت پردازش وجود دارد. دریایی در زمینه های بکر و بلااستفاده ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید  افزایش قیمت کارخانه ای خودرو تکذیب شد

عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی گرگان ادامه داد: در حال حاضر فرصت های خوبی در کشورهای همسایه گلستان به ویژه قزاقستان با وجود وسعت زیاد و آب فراوان وجود دارد اما برای سرمایه گذاری در این منطقه و در خارج از کشور کشت عملیاتی است ، برخی امکانات دولتی و پشتیبانی مورد نیاز است. “ما باید این کار را عملیاتی انجام دهیم.

زراعت دریایی در صورت لغو نشدن ، این پتانسیل را دارد که در طولانی مدت سرمایه گذاران را به چالش بکشد. وی گفت: تا سال گذشته سیب زمینی از گلستان به قزاقستان صادر می شد اما پس از ظرفیت فرآوری. دریایی در این کشور شرایطی برای پرورش کشاورزان قزاق فراهم شد و کار به جایی رسید که امسال اجازه واردات سیب زمینی به قزاقستان وجود نداشت.

یوسفی توضیح داد: زراعت دریایی در صورت لغو نشدن ، این پتانسیل را دارد که در دراز مدت سرمایه گذاران را به چالش بکشد ، بنابراین باید موافقت کنیم که در بازار هدف بمانیم.

وی گفت که علاوه بر حمایت دولت از کشت زمین ، نیاز به روابط سیاسی و اقتصادی مداوم و پایدار از طریق سفارتخانه ها و مشاوران اقتصادی در کشورهای همسایه وجود دارد.

غفلت از گلستان از کشت فراسرزمینی / ما به دیپلماسی اقتصادی نیاز داریم

نایب رئیس کمیته کشاورزی اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران همچنین به چالش محدود کردن جذب مشاوران اقتصادی به کشورهای هدف اشاره کرد و خاطرنشان کرد: ما باید توافق کنیم که از ظرفیت توسعه کشاورزی استفاده کنیم دریایی استان گلستان ، تاکنون عملکرد خوبی نداشته ایم و این باعث کشت شده است دریایی ما استفاده لازم را نداریم.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانید از این ظرفیت استفاده کنید ، پرداختن به چند موضوع مهم است. ابتدا باید واقعاً احساس کنیم که منابع آب محدودی در کشور داریم و با این منابع محدود نباید هر محصولی را کشت کنیم ، بلکه باید ظرفیت پرورش دهیم. دریایی بیایید استفاده کنیم

به گفته کارشناسان ، ما باید اعتقاد داشته باشیم که در شرایطی که در روستا و کشور با بحران آب روبرو هستیم ، دیگر نیازی به محصولات آبی مانند نیست. شالی و باید ذرت در حومه کشت شود و زمین های کشاورزی در حومه برای پرورش سایر محصولات کشاورزی با نیاز کمتر به آب اختصاص یابد.

دیدگاهتان را بنویسید