غفلت از اقتصاد ایران در سوریه و اراده قوی چین برای تسخیر بازار سوریه



به گفته سردبیرانبه گزارش وب سایت آمریکایی الحره ، فیصل المقداد ، وزیر خارجه سوریه چند روز پیش با آغوش باز از همتای چینی خود وانگ یی در فرودگاه بین المللی دمشق استقبال کرد. وزیر امور خارجه چین در دیدار با بشار اسد ، رئیس جمهور سوریه گفت که برای حمایت از دولت سوریه به سوریه سفر کرده است و خواستار پایان دادن به توهم تغییر رژیم در سوریه شد. چین به سوریه اهمیت می دهد و به دمشق کمک می کند تا منافع جهانی خود را دنبال کند.

به گزارش الحوره ، پیتر بروکس ، دستیار سابق وزیر خارجه آمریکا در امور آسیا و اقیانوسیه ، گفت که چین سیاست خارجی فرصت طلبانه ای دارد. این کشور به دنبال دوستان در سازمان ها و موسسات بین المللی است تا برنامه های خود را پیش ببرد و مسیر نقشه های دشمنان خود را از بین ببرد. سوریه به دلیل موقعیتی که دارد برای چین اهمیت دارد. سوریه دارای منابع طبیعی است و چین در تلاش است که سوریه را بخشی از طرح کمربند و جاده کند. سوریه می تواند راهی برای رسیدن چین به شرق مدیترانه باشد.

اتحاد چین با سوریه ، دمشق را در کنار پکن قرار می دهد. چین مایل است جایگزین ایالات متحده در سوریه ، اقیانوس آرام و خاورمیانه شود. سوریه همچنین به دنبال یک اتحاد اقتصادی و نظامی قوی است. دمشق برای کمک به بازسازی کشور به یک دستیار نیاز دارد. ایالات متحده همچنین نگران نقش چین در اقتصاد جهانی است که منجر به تنش بین واشنگتن و پکن شد که با ریاست جمهوری دونالد ترامپ ، رئیس جمهور پیشین پایان یافت.

بیشتر بخوانید  خشک کردن برنج برای مقابله با خشکسالی

کرم شعر ، کارشناس سوری گفت که چین 10 بار از وتوی سازمان ملل به نفع سوریه استفاده کرده است ، که اهمیت آن را برای چین نشان می دهد. حمایت اقتصادی چین از سوریه موضوع جدیدی نیست و چین در سال 2017 مبلغ 2 میلیارد دلار اعلام کرد دلار وی در سوریه سرمایه گذاری خواهد کرد و وزیر خارجه وقت بر اهمیت حمایت جامعه بین المللی از بازسازی سوریه تأکید کرد. سوریه برای چین از نظر امنیت نیز اهمیت دارد. هزاران تروریست در سوریه از آسیای میانه هستند و چین آنها را تهدیدی بزرگ می داند و می خواهد از اسد برای شکست آن افراطیون که بیشترین حضور را در منطقه ادلب دارند ، حمایت کند.

سقراط العلو ، محقق سوری با اشاره به سفر وزیر خارجه چین به سوریه گفت که این دیدار پیام حمایت پکن از رژیم سوریه را منتقل می کند ، که در چارچوب چالش چین با سیاست آمریکا قابل مشاهده است ، زیرا ایالات متحده نیز او می خواهد رژیم سوریه را تحریم کند.

سوریه یک چهار راه مهم برای چین و بخش مهمی از تکمیل جاده ها و خطوط عبور از طریق پاکستان ، ایران ، عراق و سوریه به مدیترانه است که برای ایران نیز مهم است. چین از طریق زمینی و ریلی از ایران ، عراق و سوریه با هزینه و مشکلات کمتری به مدیترانه دسترسی دارد.

پایان /

دیدگاهتان را بنویسید