غرامت ایران بر اساس توافق هلمند پرداخت خواهد شد



به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، سخنگوی وزارت انرژی و آب حکومت طالبان پس از تاکید مقامات ایرانی بر لزوم پرداخت حق امتیاز به کشور، گفت: حق امتیاز ایران بر اساس توافقنامه هلمند

اختر محمد نصرت در این خصوص گفت: بر اساس توافقنامه سال 91 ایران در شرایط عادی 22 متر مکعب بر ثانیه دارد و برای حسن همجواری نیز چهار مترمکعب به این کشور می پردازیم و اگر خشکسالی هم باشد، می شود. به همین میزان آب کمتر به کشور ارسال می شود.ایران جریان دارد.

وی تاکید کرد: در توافقنامه دو کشور نحوه پرداخت آب در سال های غیرعادی نیز ذکر شده است.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران اخیراً به وزرای امور خارجه و نظامی کشور دستور داد تا بر ادعای ایران در مورد رودخانه هیرمند نظارت کنند و گفته بود: «دولت ایران در احقاق حقوق ملت به هیچ وجه کوتاهی نخواهد کرد». حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، پنجشنبه گذشته با امیرخان مطحی سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان تلفنی گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به بارندگی های اخیر و جاری شدن آب در رودخانه هیرمند، ابراز امیدواری کرد که هیچ مانع مصنوعی برای تامین تقاضای ایران وجود نداشته باشد.

امیر عبداللهیان در این گفت وگوی تلفنی اظهار داشت: واگذاری عنوان ایران شاخص مهمی برای سنجش میزان تعهد هیئت حاکمه افغانستان در اجرای تعهدات بین المللی خود در قبال ایران است. امیرخان متقی در این گفتگوی تلفنی روابط دو کشور را برادرانه و در راستای کمک به مردم افغانستان توصیف کرد.

وی با خوش آمدگویی به هیئت وزارت نیرو گفت: ما به حقوق آب ایران پایبند هستیم. وقتی آب موجود شد، آن را به ایران می فرستیم.

بیشتر بخوانید  نیروهای محاصره شده اوکراینی از کارخانه فولاد Azofestal / Slike عقب نشینی می کنند

پیش از این ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در مصاحبه ای موضوع درگیری افغانستان و ایران را حل شده دانسته و گفته بود: اگر افغانستان آب کافی داشته باشد، جمهوری اسلامی ایران نیز از آب سود می برد.

دیدگاهتان را بنویسید