غذاهای محلی شیرازی


سلام جدید – خدمات توریستی: شیراز به عنوان یکی از مراکز گردشگری ایران و حتی خاورمیانه، همه ساله مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد. این شهر علاوه بر مکان های تاریخی و دیدنی های متعددی که در این شهر وجود دارد، مهد غذاهای لذیذ نیز می باشد.

در این مطلب سعی می کنیم تعدادی از غذاهای محلی شیراز را معرفی کنیم تا با مراجعه به رستوران های محلی شیراز، این غذاهای خوشمزه را سفارش دهید و از طعم آنها لذت ببرید.

غذاهای محلی شیرازی

گل کلم

کلم یکی از غذاهای معروف شیرازی است. اگر دوست شیرازی دارید حتما نام این غذا را از او شنیده اید، کلم یکی از غذاهای محلی شیرازی است که با اشتهای بیشتر ایرانیان همراه می شود و افراد کمی هستند که این غذا را بخورند و خوشم نمیاد.

این غذا با نوعی کلم به نام کلم خمری طبخ می شود. این نوع کلم در برخی فصول و فقط در برخی شهرها یافت می شود. به همین دلیل از کلم نیز در برخی از دستور پخت ها استفاده می شود.

مواد لازم برای تهیه کلامپلو عبارتند از: کلم قمری یا برگ، گوشت چرخ کرده، برنج، سبزی کلامپلو، پیاز، آب و ادویه به ذائقه شما. سبزی های کلم شامل تره فرنگی، مقداری ترخون، ریحان و شوید است که می توان از آن به صورت خشک یا تازه استفاده کرد.

طرز تهیه: ابتدا برنج را از ۱ ساعت قبل با کمی آب و نمک خیس کنید. یک قابلمه را با کمی آب گرم کنید تا بجوشد. سپس مقداری نمک به برنج اضافه کنید و بگذارید بپزد.

قبل از اینکه برنج کاملا پخته شود، سبزیجات را ریز خرد کنید. سپس آن را به آب در حال جوش اضافه کنید و بعد از 10 دقیقه که نیم پز شد آبکش کنید و کنار بگذارید.

در مرحله بعد کلم قمری را آماده می کنیم. کلم قمری را بشویید و پوست بگیرید. سپس آن را به صورت ورقه ای برش می دهیم. سپس آن ها را در تابه می گذاریم و کمی روغن ادویه و آب گوشت به آن ها اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا آب کلم ها کشیده شود.

بیشتر بخوانید  پیش‌بینی دقیق و باورنکردنی خانم بازیگر از بازی ایران

زمان آماده کردن گوشت است. پیازها را رنده می کنیم و آب آنها را می گیریم. سپس گوشت چرخ کرده و ادویه را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد با هم ترکیب شوند. حالا گوشت را به قطعات کوچک برش می دهیم.

تابه را با کمی روغن روی آتش قرار دهید تا داغ شود سپس کوفته ها را داخل آن بریزید و تفت دهید تا کاملا سرخ شوند.

ظرف مورد نظر را با کمی روغن چرب کنید و روی آتش بگذارید. حالا یک لایه برنج و یک لایه کلم روی هم بریزید و بگذارید بپزد.

در این قسمت دو دستور پخت کام پیلو وجود دارد. برخی گوشت را به برنج و کلم اضافه می کنند. و گاهي به برنج گوشت اضافه مي كنند كه شيوه ديگري است كه زيباتر است.

غذاهای محلی شیرازی

گانبارپلو یا غمرابر روی سقف

این غذا مانند کلمپل یکی از غذاهای محلی شیراز است که در شیراز و حتی شهرهای دیگر ایران طرفداران زیادی دارد. این غذا به دلیل مواد به کار رفته در آن، غذای گرم محسوب می شود و در فصول سرد سال مورد استفاده قرار می گیرد.

مواد لازم برای تهیه این غذا گوشت گاو، کشمش، پیاز داغ، ادویه، گردو، رب انار، زعفران آب پز است.

مراحل اولیه پخت این غذا شبیه کلم است. گوشت سرخ شده را از کلکالی به صورت کلم شکم پر می کنیم. در مرحله بعد گردوی خرد شده را روی پیاز داغ تفت دهید تا خوب سرخ شوند. سپس کشمش را اضافه کرده و بعد از سرخ شدن کشمش، گوشت چرخ کرده را اضافه کرده و کمی تفت دهید.

مرحله بعدی در تهیه گنبرپلا این است که رب انار را با کمی آب جوش رقیق کرده و همراه با زعفران پخته به محتویات تابه اضافه کنید. مواد را در تابه کمی هم بزنید تا مواد با رب انار و زعفران به خوبی مخلوط شوند و فقط دقت کنید که گوشت له نشود و لطیف نشود.

بیشتر بخوانید  ارائه تسهیلات ۵۰ میلیونی به بازنشستگان بانک‌ها

در مرحله آخر برنج را همانطور که برای کلم آماده کرده بودیم آماده می کنیم و به مرحله آبکش می رویم. سپس برنج و محتویات تابه را لایه لایه داخل تابه می ریزیم. و روی حرارت ملایم قرار دهید تا برنج پخته شود. بعد از 20 دقیقه رازیانه شما آماده است.

غذاهای محلی شیرازی

پخته شده

آش کارده یکی دیگر از غذاهای محلی شیراز است که در بین شیرازی ها طرفداران زیادی دارد. ماده اصلی این آش گیاه کارده است که از گیاهان خاص استان فارس است.

مواد لازم برای تهیه آش کاردا عبارتند از: آرد گندم، شاهی، برنج یا جو شکسته، پیاز خرد شده، شنبلیله خشک، سبزی کاردا خرد شده، روغن و نمک.

طرز تهیه آش کارده: ابتدا کارده خشک را در ظرفی با کمی آب به مدت 2 تا 3 ساعت خیس کنید. سپس آنها را از آب خارج کرده و با گوشت کوب در قابلمه بزرگی با آرد گندم بکوبید. در انتها آبی که قلمه ها را در آن خیس کرده اید به مخلوط به دست آمده اضافه کنید تا 3/4 ظرف پر شود.

غذاهای محلی شیرازی

سپس روی حرارت متوسط ​​قرار دهید و دوغ یا ماست ترش را اضافه کنید. پس از جوش آمدن، سوپ را مرتب هم بزنید تا به ته نچسبد. بعد از حدود 3-4 ساعت که سبزی ها کاملا پخته شدند، برنج را به مواد اضافه کنید و اجازه دهید یک ساعت دیگر سوپ روی اجاق بماند.
حالا پیاز را سرخ کنید. سپس شنبلیله، زردچوبه و آرد گندم را اضافه کرده و کمی تفت دهید. مخلوط را داخل سوپ بریزید و 15 دقیقه دیگر صبر کنید تا سوپ بجوشد و لعاب دهید. بعد از این مدت سوپ خوشمزه شما آماده است.

شیرازی ها در گذشته این آش را همراه با نان هراتی به عنوان عصرانه می خوردند. البته این آش هنوز هم در شیراز طبخ می شود و شام همیشگی شیرازی هاست.

شکر

شکر پالو یکی دیگر از غذاهای معروف و محلی شیرازی است که طرفداران خود را دارد. این غذا معمولا برای مهمانی های بزرگ تهیه می شود.

بیشتر بخوانید  سکه گران شد | ۱۴ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان قیمت سکه طرح جدید

مواد لازم برای تهیه فیل قند شیرازی عبارتند از: برنج، شکر، روغن، زعفران آسیاب شده، پسته، بادام و خلال نارنگی.

طرز تهیه شکرپلو: برنج را به مدت 3 تا 4 ساعت در آب و نمک خیس کنید. برای هر فنجان برنج از 2 فنجان آب و یک قاشق غذاخوری نمک استفاده کنید.
شکر را با یک فنجان آب در قابلمه بریزید و به مدت 5 تا 6 دقیقه روی حرارت ملایم بپزید. پوست پرتقال را دو یا سه بار در آب بجوشانید و هر بار آب آن را عوض کنید تا تلخی آن گرفته شود. پوست پرتقال را در صافی بگذارید تا آب آن کاملا گرفته شود سپس در شربت شکر بریزید و 5-6 دقیقه دیگر بپزید تا شیرین شود. خلال بادام و پسته را به خلال پوست پرتقال اضافه کنید.

برنج را مانند کلم آماده کرده و آبکشی کنید.

زعفران را در 5-4 قاشق غذاخوری آب بجوشانید و با یک پیمانه شربت شکر و 6-5 قاشق غذاخوری روغن مخلوط کنید و کنار بگذارید.
در تابه ای نیم لیتر آب و روغن را داغ کرده، نیمی از برنج آبکش شده را روی آب روغنی بریزید. خلال های پرتقال، بادام و پسته را با قاشق چاک دار از شربت شکر خارج کرده و روی برنج بریزید. باقی مانده برنج را در قابلمه بریزید و دور برنج را به سمت وسط جمع کنید. درب قابلمه را ببندید و در قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا برنج پخته شود.

بعد از 10-12 دقیقه که بخار برنج بلند شد، مخلوط زعفران، روغن و شربت شکر را به برنج اضافه کنید. حرارت را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید. بعد از حدود 45-45 دقیقه، پودینگ آماده است.
برای این پلو می توانید از گوشت کلخلی یا تکه های مرغ در کناره پلو استفاده کنید.

غذاهای محلی شیرازی

غذاهای محلی شیراز عمدتاً پلو معروف شیراز است. در این بین آش معروف در شیراز دم می شود که طرفداران زیادی دارد. مانند سوپ ماست، سوپ گور، سوپ کلم، سوپ انار و غیره.

دیدگاهتان را بنویسید