مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

غار چهل پله خدرلو همه چیزهایی که باید قبل از رفتن بدانید

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


غار چهل پله خضرلو کجاست؟

غار 40 درجه خضرلو در چالدران به غار قلعه حیدری نیز معروف است که علت نامگذاری این غار به دلیل تعداد پله های آن است و 30 پله دیگر باقی مانده است.
روستای هادرلو از توابع شهرستان چایپاره (کاره ضیاء الدین) است که در 46 کیلومتری چالدران و 20 کیلومتری کارا ضیاء الدین قرار دارد. نام محلی روستای خضرلو سرای خدرسی است.
غار چهل پله ای یادگاری از دوره باستانی اوراتوری است و در دامنه تپه ای باستانی در انتهای غربی روستا قرار دارد. افت دهانه این غار حدود 4 متر است.


چهل پله غار خضرلو

علت نام گذاری غار به تعداد پله ها مربوط می شود. تعداد پله‌های غار قبلاً بیشتر بود، اما با گذشت زمان و فرسایش خاک و همچنین فروریختن کناره‌های غار، حفاری‌های زیادی انجام شد، اما اخیراً حفاری‌های غیرمجاز از گنجینه‌های زیرزمینی سودا، تعداد دیگری پله‌ها را پیدا کردند و به آن رسیدند. 30 قدم


چهل پله غار خضرلو

از این غار به عنوان سرداب استفاده می شد و مردم از پله ها پایین می رفتند تا با کوزه آب آشامیدنی را از ته غار بیاورند.
لازم به ذکر است که بقایای بقایای حفاری شده و همچنین سفال ها و کوزه های شکسته در اطراف غار که به وفور یافت می شود، احتمال وجود ذخایر طلای زیرزمینی وجود دارد.
این غار به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری روستای خضرلو و شهرستان چالدران همواره مورد بازدید علاقه مندان و دانش آموزان در اردوهای تفریحی قرار می گیرد.


چهل پله غار خضرلو

سنگ های اطراف غار از نوع رسوبی هستند. در تپه‌های اطراف غار بقایای ساختمان‌های باستانی به چشم می‌خورد که نشان می‌دهد مردم در زمان‌های قدیم در آنجا زندگی می‌کرده‌اند و کشف قبرهای مردم آن در دامنه کوه و یافتن تعداد بیشتری از مردگان آنها، آنها را در کنار مردگان خود قرار داده است. مروارید این ساختمان ها از سنگ های بزرگ و سنگین ساخته شده اند و مشخص نیست که چگونه سنگ های بزرگ سپس به بالای تپه منتقل شده اند.

بیشتر بخوانید  آدرس و تلفن خانه معلم دزفول + نحوه رزرو خانه معلم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *