عید سعید فطر و آداب و رسوم اقوام ایرانی



آنچه دیگران می خوانند:

بر اساس گزارش ها شمانیوزعید فطر یکی از دو عید بزرگ اسلامی است که در روز اول شوال جشن گرفته می شود. مسلمانان پس از یک ماه روزه داری و عبادت خداوند چشم انتظار این روز بزرگ و عید سعید فطر هستند و با احترام به آداب خاص این روز، به اصطلاح ماه رمضان را بیرون می کنند. در روز عید فطر، روزه حرام است و این روز نماز خاصی دارد که اکثر مسلمانان نماز عید را به جماعت می خوانند. در گزارش بعدی با آداب و رسوم اقوام ایرانی در عید سعید فطر آشنا شوید.

عید سعید فطر در استان های مازندران و گیلان

در استان های مازندران و گیلان مردم معتقدند در شب عید سعید فطر همه افراد خانواده باید در کنار هم باشند و افطار کنند. مردمی که در شهر زندگی می کنند در روز عید به روستای خود می روند و با آوردن لباس ها و غذاهای محلی به طبیعت این روز را جشن می گیرند. از دیگر نشانه های عید سعید فطر در مازندران و گیلان، زیارت اهل قبور و نذری است. موی مازن و گیلک نیز در این روز به یتیمان و مستمندان کمک می کند.

عید سعید فطر در استان کردستان

مردم در روز عید فطر در مساجد جمع می شوند و نذورات خود را به اشتراک می گذارند و با تشکیل اجتماعات مردمی به فعالیت های خیریه منسجم و اطعام یتیمان و مستضعفان می پردازند. همچنین در ایام قبل از عید فطر با تلاش و اشتیاق فراوان زکات فطره و اعضای خانواده خود را بین فقرا تقسیم می کنند. مردم این استان تا به امروز غذاهای محلی خود را به عنوان نذر در قبرستان ها پخش می کردند. پخت غذاهای سنتی و شیرینی های خانگی به مناسبت اولین سالگرد خانواده متوفی و ​​توزیع بین فقرا از دیگر رسوم مردم مسلمان کردستان در روز عید سعید فطر است.

بیشتر بخوانید  موافقت رئیس جمهور برای تسویه بدهی دولت به بانک ملی ایران

عید سعید فطر در استان کرمان

کرمانی ها نیز مانند سایر مسلمانان در روز عید فطر نماز عید فطر را به جا می آورند و با دادن فطره به کمک نیازمندان می شتابند. پس از اقامه نماز نیز به دیدار خانواده های تازه داغدار رفته و تسلیت می گویند. زیارت اهل قبور و دید و بازدید از اقوام و آشنایان از دیگر آداب عید سعید فطر در کرمان است.

عید سعید فطر در آذربایجان شرقی: تاریخچه رؤیت هلال ماه در روستاهای آذربایجان شرقی داستان های جالبی دارد. قبل از ورود رادیو و تلویزیون به جامعه ایران، روستائیان برای تماشای هلال ماه به پشت بام ها می رفتند و ساعت ها منتظر می ماندند. بزرگترها پس از دیدن ماه رمضان به چهره کودکان معصوم یا مؤمنین نگاه می کردند و دعا می کردند و معتقد بودند که نگاه کردن به چهره افرادی که نماز نمی خوانند و روزه می گیرند باعث شادی نمی شود. نگاه در آینه و صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) پس از رؤیت هلال ماه همچنان در میان بزرگان استان مرسوم است.

عید فطر و جزدو

یزدی ها در روز عید فطر خانه های خود را نظافت می کنند، لباس نو می خرند، شیرینی و میوه های تازه فصل تهیه می کنند، برای بازدید و بازدید در این روز برنامه ریزی می کنند و این کارها بخشی از تدارکات عید فطر و جشن آن در میان مردم است. ملت ها مردم مومن این استان .. رسم از قدیم بر این بوده است که کسانی که نذر و نیاز دارند در محل نماز عید و قبل از نماز بین مردم شیرینی توزیع کنند. پختن آش معروف به حضرت ابوالفضل العباس (ع) و توزیع آن در صبح روز عید در بین مردم از دیگر رسوم قدیمی این روز در بین یزدی ها است.

بیشتر بخوانید  والیبال المپیک توکیو 2020 / ایران صفر - 1 کانادا

در بین زنان یزدی رسم است که در روز عید فطر در ماه مبارک رمضان به منزل شخصی که جلسات آموزش قرآن کریم در خانه او برگزار می شود رفته و به او هدیه و شیرینی می دهند.

منبع: Bitotech


دیدگاهتان را بنویسید